Skogsnyheter

Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

15 inlägg 6019 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Fredrik Reuter  
#334777 Drivs skogsbruket för vårdslöst hos Svenska Kyrkan?
Sveriges Radio har idag en mindre artikel om att de får kritik i ett debattinlägg i sin egen tidning av Naturskyddsföreningen, Fältbiologerna och Skydda Skogen.

Svenska Kyrkan bedriver en kalhyggesskogsbruk och de hoppas att Kyrkan avsätter minst 20% av sin skogsareal till naturvård.

Lite synd att de inte tar upp hur mycket Kyrkan verkligen sparar i naturvård. Men det borde gå att ta reda på.

Artikeln tar också upp att Kyrkan tjänar pengar på skogsbruket. 570 miljoner tjänade kyrkan i fjol på Skogsbruk och fonder.

Stiftet i Härnösand skriver på sin sajt att de gjorde en vinst på 39 Mkr efter skatt på sitt skogsbruk som omfattar knappt 70.000 hektar produktiv skogsmark.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=6198213



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Hema  
#334833 http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=94&artikel=6198213
Den lägger till
amp;
i länken.. klipp bort så ska det funka..

Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Hema  
#334837 Annars läs detta utklipp:

Svenska kyrkan får stora inkomster från jord- och skogsbruk. Aldrig tidigare har Svenska kyrkans förvaltning av jord, skog och fonder gått så bra som i fjol, enligt Kyrkans tidning. Över 570 miljoner delas ut till församlingar, pastorat och stift i landet.

Samtidigt får kyrkans sätt att bruka skogen kritik i en debattartikel i Kyrkans tidning, som undertecknats av företrädare för en rad organisationer som Naturskyddsföreningen, Fälbiologernas skogsnätverk och Skydda skogen.

De anser bland annat att kyrkan i själva verket bedriver ett storskaligt kalhyggesskogsbruk, vilket sällan innebär en ödmjuk förvaltning av djurens och växternas hem.

De hoppas att kyrkan ska vara en god förebild och gå i bräschen med att skydda minst 20 procent av sin produktiva skogsmark i enlighet med naturvårdsforskningen.

Vad har den svenska kyrkan för värderingar egentligen? Hela deras rikedom bygger på gåvor, men betalt ska de ha av församlingens invånare för att de vill gräva ned fiber. Låter helt knas, Kyrkan ett storföretag som agerar i guds namn, vilket man inte får/kan/bör ifrågasätta..

Användarvisningsbild

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Fredrik Reuter  
#334838 Hmm, skumt. Ska kolla om det har att göra med våra grejer eller om det sker hos SR.
Tack Hema!

Denna ska funka: http://t.sr.se/1HjGeGc

   TS
Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

kjugekarlsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334856 Svenska kyrkan är förlegad enligt min åsikt.

Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

bgl  
#334875 'Kyrkan ett storföretag som agerar i guds namn, vilket man inte får/kan/bör ifrågasätta..'
Perfekt formulerad sammanfattning som är klippt ur en tidigare kommentar.
När vi röjde i höstas i dagsregn med rätt klädsel, möjlighet till klädbyte vid paus och torkmöjligheter i rastkoja, gick på andrar sidan rågången på kyrkans mark ett gäng rysktalande(?) röjare i dåliga kläder, dåliga skor, ingen möjlighet till klädbyte eller rast i varm koja.
Det enda de hade utöver röjsågar var reflexvästar och en minibuss att klämma in sig i vid matraster.
Det finns klar skillnad mellan olika skogsägare!

Användarvisningsbild

Re: Sv: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

SkotareEmil  
#334910
bgl skrev:'Kyrkan ett storföretag som agerar i guds namn, vilket man inte får/kan/bör ifrågasätta..'
Perfekt formulerad sammanfattning som är klippt ur en tidigare kommentar.
När vi röjde i höstas i dagsregn med rätt klädsel, möjlighet till klädbyte vid paus och torkmöjligheter i rastkoja, gick på andrar sidan rågången på kyrkans mark ett gäng rysktalande(?) röjare i dåliga kläder, dåliga skor, ingen möjlighet till klädbyte eller rast i varm koja.
Det enda de hade utöver röjsågar var reflexvästar och en minibuss att klämma in sig i vid matraster.
Det finns klar skillnad mellan olika skogsägare!


Det du menar med ryska röjare iklädd dåliga kläder, inte väl förbereda kan stämma där du bor.
I Älmhult, Kronobergs län så äger Svenska Kyrkan stora marker, speciellt där jag bor.
I januari när stormen Egon drog fram så fällde den enbart 3-4 granar (kanske 30 åriga)... 3 månader efteråt i mars, april kom Svenska Kyrkan med Rottne H20 och Rottne F18 och röjde bort dessa vindfällen. (Man tänker ju för sig själv att det var ganska onödigt med så stora maskiner till så lite vindfällen)

Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

jannee  
#334911 I Kalmar län använder sig svenska kyrkan av personer från Baltikum för att röja, vad jag vet och sett.
Ta rätt på vindfälle är det den som kör billigast = lägsta anbud

Användarvisningsbild

Re: Sv: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

SkotareEmil  
#334930
jannee skrev:I Kalmar län använder sig svenska kyrkan av personer från Baltikum för att röja, vad jag vet och sett.
Ta rätt på vindfälle är det den som kör billigast = lägsta anbud


Svenska Kyrkans röjare var förresten här idag och gallrade i ungskogen (något dem hade behövt göra länge)
Men iallafall de använde sig av en mellanstor skotare, en liten och en motorsåg (kunde inte se vilka modeller det var eftersom de körde inne i ungskogen, där det var trångt och jävligt, men hörde gjorde man)
Hörde också att det var svenska röjare, småländska om vi ska va mer detaljerade!

Förstår inte riktigt varför de har utländska arbetare i svenska skogar, är det så stor brist på arbetskraft i de län ni bor i?

Användarvisningsbild

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335047
Fredrik Reuter skrev:Drivs skogsbruket för vårdslöst hos Svenska Kyrkan?
Sveriges Radio har idag en mindre artikel om att de får kritik i ett debattinlägg i sin egen tidning av Naturskyddsföreningen, Fältbiologerna och Skydda Skogen.


Det var några miljöhjältar o sommarpratare också. :mrgreen:
http://www.kyrkanstidning.se/debatt/kyr ... -hemmaplan

Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

skogaliten  
#335111 I närmaste grannskapet har kyrkan både avverkat och gallrat tämligen stora områden nu under maj månad. Man har blanda annat gallrat hagmarksskog längs en å. Det ser inte ut som en naturvårdshuggning precis efteråt, hade den delen av marken varit på min fastighet, så hade det varit ett NS område. Idylliskt med med grov björk och asp, stora hasselbuketter och ett myllrande fågel- och djurliv.

Förutom onödigt stora maskiner och mycket körskador, så tycker jag nog att om man ska vara lite "snällare" mot vilt och natur, så är maj (eller juni) ingen schysst månad för att bl.a. fälla mycket av grova lövträd. Alldeles för mycket fåglar vars häckning helt spolieras, och andra djurungar som överges eller dödas. Ett och annat boträd har visst också råkat fällas.

Dessutom så regnade det ju rejält under maj i år, så körskadorna har blivit onödigt stora.

På något sätt, så inbillar jag mig att kyrkan borde agera något mer etiskt, både vad avser naturvård och socialt (val av entreprenörer), än vilket skogsbolag som helst...

Användarvisningsbild

Re: Sv: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

SkotareEmil  
#335112 De maskiner som körde hos oss var också för stora för att enbart ta några små vindfällen!
De körde sönder en hel del på vissa ställen. Gamla stigar i gammelskogen kan jag också medge har skadats svårt!

Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Hema  
#335113
skogaliten skrev:I närmaste grannskapet har kyrkan både avverkat och gallrat tämligen stora områden nu under maj månad. Man har blanda annat gallrat hagmarksskog längs en å. Det ser inte ut som en naturvårdshuggning precis efteråt, hade den delen av marken varit på min fastighet, så hade det varit ett NS område. Idylliskt med med grov björk och asp, stora hasselbuketter och ett myllrande fågel- och djurliv.

Förutom onödigt stora maskiner och mycket körskador, så tycker jag nog att om man ska vara lite "snällare" mot vilt och natur, så är maj (eller juni) ingen schysst månad för att bl.a. fälla mycket av grova lövträd. Alldeles för mycket fåglar vars häckning helt spolieras, och andra djurungar som överges eller dödas. Ett och annat boträd har visst också råkat fällas.

Dessutom så regnade det ju rejält under maj i år, så körskadorna har blivit onödigt stora.

På något sätt, så inbillar jag mig att kyrkan borde agera något mer etiskt, både vad avser naturvård och socialt (val av entreprenörer), än vilket skogsbolag som helst...

Kyrkan lever inte som den lär, frågan är väl om de någonsin gjort det, lite högre upp i sin hierarkin?

Användarvisningsbild

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335116
Hema skrev:
skogaliten skrev:I närmaste grannskapet har kyrkan både avverkat och gallrat tämligen stora områden nu under maj månad. Man har blanda annat gallrat hagmarksskog längs en å. Det ser inte ut som en naturvårdshuggning precis efteråt, hade den delen av marken varit på min fastighet, så hade det varit ett NS område. Idylliskt med med grov björk och asp, stora hasselbuketter och ett myllrande fågel- och djurliv.

Förutom onödigt stora maskiner och mycket körskador, så tycker jag nog att om man ska vara lite "snällare" mot vilt och natur, så är maj (eller juni) ingen schysst månad för att bl.a. fälla mycket av grova lövträd. Alldeles för mycket fåglar vars häckning helt spolieras, och andra djurungar som överges eller dödas. Ett och annat boträd har visst också råkat fällas.

Dessutom så regnade det ju rejält under maj i år, så körskadorna har blivit onödigt stora.

På något sätt, så inbillar jag mig att kyrkan borde agera något mer etiskt, både vad avser naturvård och socialt (val av entreprenörer), än vilket skogsbolag som helst...

Kyrkan lever inte som de lär, frågan är väl om de någonsin gjort det, lite högre upp i hierarkin?


Det är väl som Mahatma Gandhi sa: "Jag gillar verkligen er Jesus. Men jag gillar inte er kristna. Ni skiljer er alltför mycket från er Jesus".
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Svenska Kyrkans skogsbruk kritiseras

Hema  
#335118
Det är väl som Mahatma Gandhi sa: "Jag gillar verkligen er Jesus. Men jag gillar inte er kristna. Ni skiljer er alltför mycket från er Jesus".
/Niklas

Ja det stämmer nog fortfarande ja. :)

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).