Contortans risker kartläggs

Svara  8 inlägg  2527 visningar  6 följer
Användarvisningsbild

Contortans risker kartläggs

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#334263 http://www.atl.nu/skog/contortans-risker-kartl-ggs
/Niklas

TS

Re: Contortans risker kartläggs

#334268 Jätteloka, contorta, sjögull, tvättbjörn, mårdhund, vandrarmussla, köttfluga(!), draculamask, med flera. Det verkar inte finns något slut på invasiva arters hot mot Sverige.

#334270 Jag har själv sett att contortan självsått sig. Men därifrån att den ska dominera i skogen framledes tror jag inte på!

#334272 På impediment och i skyddade områden ska den plockhuggas bort för att stoppa vidare spridning. I produktionsskog bestämmer markägaren till stor del vilket trädslag som är lämpligt och då skogen med tiden föryngringsavverkas finns möjligheten att välja trädslag på nytt. Att insådden från närliggande bestånd skulle vara så stor att contortan tar över tror jag inte på. Personligen har jag inga stora arealen där contorta är huvudträdslag men jag använder den ofta som komplement vid misslyckade planteringar på magra marker. Då skulle silvestris ha svårt att ta upp kampen med de träd som planterats tidigare. Då gran inte är lämpligt på dessa marker anser jag att contortan är det bästa alternativet att komplettera planteringen med. Sannolikt åker de redan vid gallringarna men jag tvivlar inte på att det blir fint timmer med tiden också. I Nordamerika kallas den väl för flaggstångsskog?

Användarvisningsbild

#334282 Här kallar vi det ogräs alt. satans påfund.

#334450 I åtm delar av Nordamerika kallas PC för "Lodgepole Pine" efter att den används (användes?) till mittstolpen i Indianernas tält/tipis.

Hur den blir rak mm beror mycket på om den utvecklas i dess naturliga tillstånd; dvs står kanske 20 000 plantor per hektar upp till kanske 20 år eller inte...

Användarvisningsbild

Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#335124 Oönskad spridning av Contortatall kartläggs http://www.lantbruk.com/skog/nu-kartlag ... ortatallen
/Niklas

TS

#336787 Vetandets värld i Sveriges radio om Contortan:
http://sverigesradio.se/sida/default.aspx?programid=406

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Frivilliga avsättningar kartläggs av Niking - fre 15 jan 2016, 04:03
i Skogsnyheter
6 svar
1514 läst
av Niking     
fre 15 jan 2016, 18:26
risker med köp av industrifastighet? av SkogsGotte - tis 04 maj 2010, 15:43
i Servicebyggnader

12
15 svar