Skogsnyheter

Framtiden är här

4 inlägg 2949 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Framtiden är här

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328970 Biodiesel och biobensin kan tillverkas av lignin http://www.skogsaktuellt.se/?p=47403&m= ... nt=article
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Framtiden är här

Fredrik Reuter  
#328977 Hej,
Men har inte framtiden redan varit här i några år egentligen?
Detta har väl diskuterats av oljebolagen ett tag som en möjlig men ganska dyr lösning.
Inte menat att vara negativ, det vore ju en tjänst för miljön och även en möjlighet för skogsbruket. Tror dock vägen är lång och krokig.

Jag läste en artikel i någon tidning för ett bra tag sedan. Har för mig att tricket är att få ur syret ur ligninet, men det är dyrt att göra.
Chansen tror jag är att politikerna går in och marknadsreglerar det hela till ligninets fördel, men å andra sidan, räcker skogen till om det ex skulle bli nästan skattefritt drivmedel?

Avatar Fallback

Re: Framtiden är här

r93  
#328983 Japp, det är mycket som skogen skall räcka till, om alla spågubbar har rätt.....
Men jag tror på det när jag ser det!
För många år sedan skulle vi elda upp skogen, när alla värmeverk ploppade upp.... "Oj oj oj, Nu kommer priset på flis att skjuta i höjden!! Skit i massaveden, hugg allt till flis!!" Nja, blev inte riktigt så va?

Nu kan vi göra kläder av björk!! Hugg ner granen och driv upp björk!! priset kommer att skena!! Nja, blev inte riktigt så va?

Talldieseln kan jag inte uttala mig om, det är väl mest norra sverige den tillverkas va?
Har den påverkat priset något?

Angående lövet så verkar södra ligga på som attan att alla ska öka lövandelen, och det är mycket trevligt med lövskog!! men då får man ju höja priserna så kommer nog lövet till bruken. det känns som att dom ser att suget efter löv kommer att öka och då gäller det ju att ha överskott på marknaden så priserna kan håkllas nere!

Avatar Fallback

Re: Framtiden är här

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#328990 Just att priset inte går upp så mycket tyder på att veden räcker till mycket.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).