Skogsnyheter

Mekaniska plantskydd tar över

7 inlägg 4646 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Mekaniska plantskydd tar över

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289284 Nu är det tydligen fler plantor som behandlas mekaniskt än kemiskt mot snytbagge http://www.atl.nu/skog/giftfria-plantor ... r-i-skogen
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Mekaniska plantskydd tar över

isteskog  
#289287 Köpte några tusen Conneflexplantor i våras. Fina plantor, men de var 79 öre dyrare än obehandlade. Någon som har andra priser på sina Conneflexplantor. Synpunkter! :smile:

Avatar Fallback

Re: Mekaniska plantskydd tar över

Bengt.Svensson  
#289293 Jag planterade ca 1000 st plantor med Cambiguard som är Södras mekaniska skydd. Det verkar funka bra, enda nackdelen var att vissa plantor hade klibbat fast i varandra. Jag brukar låta hygget vila ett par år innan plantering så jag ombehandlar aldrig några plantor, annars ska det mekaniska skyddet fungera längre än gift.

Nu fattas bara att någon kommer på ett mekaniskt skydd mot vilt som man inte behöver spruta på nytt varje år... :-B

Användarvisningsbild

Re: Mekaniska plantskydd tar över

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289297
Bengt.Svensson skrev:Nu fattas bara att någon kommer på ett mekaniskt skydd mot vilt som man inte behöver spruta på nytt varje år... :-B


Du får använda mer bly...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Mekaniska plantskydd tar över

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289303
Bengt.Svensson skrev:Nu fattas bara att någon kommer på ett mekaniskt skydd mot vilt som man inte behöver spruta på nytt varje år... :-B

Bild

Avatar Fallback

Re: Mekaniska plantskydd tar över

Bengt.Svensson  
#289343
Mangan skrev:
Bengt.Svensson skrev:Nu fattas bara att någon kommer på ett mekaniskt skydd mot vilt som man inte behöver spruta på nytt varje år... :-B

Bild


Då är det enklare med en hagel- eller ryggspruta...

Användarvisningsbild

Re: Mekaniska plantskydd tar över

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#289369 Gäller 2019 enbart för FSC-marker? hur ser planen ut hos privata markägare som ej är FSC-certifierade?

Skönt att se att det går i rätt riktning iallafall! Men snabbare skulle det gärna få gå!

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).