Skogsnyheter

Att skörda en skog

7 inlägg 5807 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Att skörda en skog

svampbob  
#276389 Det här tänkte jag gå på.

Att skörda en skog
Ända fram till 1950-talet avverkades den svenska skogen för hand. Sedan sköt mekaniseringen fart. Under några decennier togs ett tekniksprång som började med motorsågar och bandtraktorer och som lett fram till dagens helmekaniserade skogsbruk, då en maskin avverkar lika mycket på en timme som en van huggare gjorde på en dag.
I mångt och mycket var det västerbottniska och andra norrländska företag som gick i spetsen för mekaniseringen.
I det nya numret av tidskriften Västerbotten tecknar Svante Adelhult, före detta turistchef i Umeå, bakgrunden till att Umeåregionen i dag har en världsledande ställning inom skogsmaskinsbranschen.
Skogsmuseet i Lycksele fyller trettio år i år. 1994 öppnades nämligen den första utställningen, Huggarepoken. I Västerbotten 1/2014 berättar Ture Henningsson, tekniker vid museet om samlingarna. Numret distribueras till prenumeranter och finns att köpa på Västerbottens museum i Umeå och på skogsmuseet.
Västerbottens museum arrangerar ”släppcafé”
onsdag den 16 april kl. 19
Program

Svante Adelhult: Myran, Tviggen och andra klassiker – bilder från 50 års teknikutveckling i skogen
Martin Ärlestig, konstruktionschef vid Komatsu Forest: Två maskiner blir en i nationellt projekt
Maria Hedblom, VD Skogstekniska klustret: Från uppstickare till teknikledare



http://www.vbm.se/sv/se-and-gora/kalendarium.html



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Att skörda en skog

aalg  
#276397 Skogsmuseet i Lycksele är jättetrevligt, ett besök rekomenderas :)

Användarvisningsbild

Re: Att skörda en skog

svampbob  
#276398 Ja visst är det men detta händer som sagt i Umeå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Att skörda en skog

JensSkoog  
#276448 "Bara" 1000km och 12,5 timmes körning härifrån, men där skulle jag gärna ha varit :grin:

Användarvisningsbild

Re: Att skörda en skog

svampbob  
#276896 Jag var där igår och fick bl.a. veta varför smv gav skotaren numret 21.

   TS
Avatar Fallback

Re: Att skörda en skog

Hema  
#276905
svampbob skrev:Jag var där igår och fick bl.a. veta varför smv gav skotaren numret 21.

Hur länge ska du hålla oss andra oventande då? :)

Användarvisningsbild

Re: Att skörda en skog

svampbob  
#374369 Jag borda ha svarat på frågan medan jag mindes svaret :lol:

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).