Skogsnyheter

Har landsbygden en framtid?

78 inlägg 31443 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271643 Just! Om landsbygden blir så populär att den blir överbefolkad så är den ingen landsbygd mer.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

halvproffs  
#271646 Här i lilla Hedesunda med 2800inv. Antalet har varit konstant sedan många år tillbaka. Husen ärvs eller säljs till nya personer ganska omgående och många jobbar i Gävle eller Sandviken (4mil). Finns många egna företagare här också, så här rullar det på som vanligt. Sonen min köpte en 50-tals villa här för 675tusen. Exakt likadan begärde dom 2,1mille för i Gävle med en 1/3 så stor tomt. Stadsborna tycker att vi bor i en sparbössa. Inga parkeringsböter, billigare försäkringar, duktigt folk runt omkring här så det mesta går att få fixat här för billigare peng än i stan mm mm.

Holländare har köpt campingen och verkligen dragit upp den i toppskick. Dom tycker att vi är bortskämda med denna fina natur och ser Sverige på ett helt annat sett än oss. Vi är ju inte vana att sitta timmar i bilköer som dom får göra i Holland. ICA, pizzerian och andra näringsidkare kan tacka dom för ökade intäkter.

Att förlita sig på politiker om landsbygdens väl o ve är nog en övertro. Man får ta tag i saker och ting och göra det bästa möjliga av situationen.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271662 Bland politikerna behövs ett tänkande att inte landsbygden utarmas.

Sandvikens kommun (energiverket) har planer på rötgasanläggning.
Den ska självklart byggas i Sandviken, all material ska lastbilsfraktas dit.
Gasen ska användas till lokalbussar.

Om tankesättet vore tvärs om, rötgasanläggningen där materialet finns dvs, landsbygden.
Bussarna kör till anläggningen efter avslutat dagsverke för fyllning.
Det gynnade landsbygden med riktiga jobb, miljödefekten fick man på köpet.

Sala energiverk har gjort så att de bygger panncentraler i byarna och anlitar lokal arbetskraft till skötseln. Det är landsbygdstänkande.

Även om initiativen och kraften måste komma från lokalbefolkningen så måste de som bestämmer vara med på tänket.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271686 OM man kollar på Bergsmannens erfarenhet, så skulle jag säga att den stämmer bra in på mina egna iakttagelse. På pendelavstånd från en större stad så bor det folk på landsbygden. Men är det något att sträva efter, att byta boendekostnad mot pendlingstid? Jag vet inte, visst är jag sugen själv på att flytta ut till skogen men skulle jag behöva pendla ännu längre tid än idag, så vete tusan. Eller jag kanske bor på landsbygden redan, vad vet jag. Ca 2000 pers i byn 3,5 mil från Gbg. En del hästgårdar och stall i samhället. Men jag tror inte någon lever på att odla mat eller skog, utan det är det vanliga genomsnittsarbetaren som bor här.

Är det vi som är landsbygden som skall få alla dessa miljarder kastade över oss? Vad skulle det tjäna till?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

r93  
#271700 Kollade vad Wikipedia har att säga om landsbygd, ganska intressant.

3.5 mil från Gbg vill nog inte jag kalla landsbygd, kåkarna borde vara hyfsat dyra? Likaså 2000 pers, här i byn är vi 12 inklusive barn.

Mitt bostadshus tror jag var taxerat till 350'000, det är vad kök & badrum kostar :lol:

Byta boendekostnad mot pendling är jag inte intresserad av, även att det suger med dyra bensinräkningar så är det ingen fast kostnad utan blir man av med jobbet så sparar man pengar direkt, banken vill nog fortfarande ha in sin ränta oavsett om du jobbar eller ej.

Så definitionen på landsbygd är svår, jag tror inte att jag bor i den rätta landsbygden, även att jag naken en lördagsmorgon kan gå ut och kunna skjuta nästan i alla väderstreck med hagelgeväret utan att någon skulle se mig eller bli störd av detta.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Bergsmannen  
#271712 Om man vill byta pendlingstid mot boendekostnad är naturligtvis en smaksak. Jag själv bor i en liten landsbygdskommun där majoriteten av invånarna fortfarande bor utanför tätorter och planlagt område. Här vill jag påstå att det är av yttersta vikt att få skattebetalande medborgare att vilja bo och leva.

Exakt var eller vad ifrån de får sin inkomst är mindre viktigt, vi bröt oss ut ur den STORA kommunen på nittiotalet och dit vill jag inte tillbaka.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271758
jannee skrev:Finns jobbskatteavdrag - inför landsbygdsskatteavdrag.
Tag bort skatten och momsen på bränslet för landsbygdsbor
Befria oss från alla övriga energiskatter
Alla övriga avgifter som just drabbar landsbygdsbor ska slopas.
Full avdragsrätt när det gäller renovering av bostadshus - just BARA på landsbygden.
Jag tror detta skulle göra susen eller?
Visst mitt förslag behöver kanske finslipas något men vi börjar här.
Först måste ordet landsbygd definieras.


Jo först måste man ju definiera landsbygd. En första tanke är ju att landsbygd = all mark utanför planlagt område.

När det sedan gäller att slopa skatt + moms på bränslen för de på landsbygd, så ser jag stora praktiska problem hur det ska genomföras. Moms + diverse skatter och avgifter på bensin utgör ju ungefär halva drivmedelspriset, så det är ju inga småbelopp vi talar om.

Ett sätt är ju någon form av "landsbygdskort" som man drar innan man tankar. Ett sådant kort lär bli ett mycket hett eftertraktat stöldbyte.

Ett annat sätt är ju att vissa mackar får särskilt tillstånd att sälja obeskattat bränsle. Då lär de tälja guld med täljkniv, då alla bilister lär åka dit och hamstra soppa till halva priset. Det räcker ju att se vad som händer vid ett litet bensinkrig...
/Niklas
Senast redigerad av Niking tis 18 mar 2014, 05:06, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271759
Bergsmannen skrev:Om man vill byta pendlingstid mot boendekostnad är naturligtvis en smaksak. Jag själv bor i en liten landsbygdskommun där majoriteten av invånarna fortfarande bor utanför tätorter och planlagt område. Här vill jag påstå att det är av yttersta vikt att få skattebetalande medborgare att vilja bo och leva.

Exakt var eller vad ifrån de får sin inkomst är mindre viktigt, vi bröt oss ut ur den STORA kommunen på nittiotalet och dit vill jag inte tillbaka.


Min svåger, som bor på landet ca 2 mil utanför kommunens huvudort och jobbade på huvudorten, hade besök utav några 08-år. De ansåg att det måste vara jobbigt att bo så långt ut på landsbygden och ha så långt till arbetet. Min svåger tyckte att det gick bra att pendla, då han bara hade 20 minuter till arbetet. Detta förvånade högeligen 08-orna, då de själva hade ca 1 timme till sina jobb i Stockholm...
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271762 Tror nog att vi människor i gemene inte är dummare än att vi gör den ekonomisk avvägning om var vi bosätter oss.
När de nu är som det är blir också resultat därefter.
Vissa områden som kanske kan kallas landsbygd ökar befolkningen, orsaken är då oftast omkringliggande industrier vara verksamhet ökats
Motsatsen ser man här i Kalmar län. Industri efter industri läggs ned eller minskar bemanningen, med följd av orimligt långe pendlingsavstånd (hög kostnad). Husen säljs till underpriser, blir ändå mest lönsamt för den enskilde. Små samhällen som varit livskraftiga börjar tyna bort, affären/bensinmacken stängs skolan bli en B skola för att till sist bara vara dagis + förskola.
Till slut återstår kyrkan vars präst turar om att predika var tredje vecka, är präst i två andra församlingar till.
Var ett företag i Torsås som under ett antal år växte starkt, för att klara konkurrensen slogs ihop med andra tillverkare av rör, Blev med åren marknadsledande, många anställda, det var folk runt omkring på landsbygden som hade sin utkomst just från denna industri + massor av mindre firmor.
Nu flyttade företaget utomlands (billigare arbetskraft, hela Torsås kommun fick en strypsnara runt halsen)
Vad hitta nytt jobb, Karlskrona eller Emmaboda(Lindås), detta innebär långa pendlingsavstånd.
När jag ändå är i Karlskrona handlar jag även där linan jag åker hem o.s.v.
Det är på detta sätt landsbygden dör ut, när utkomstmöjligheten i närområdet försvinner, försvinner även incitamentet till att bo kvar.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271764 Frågan om det måste till nya industrijobb på landsbygden. Räcker långt med att ett antal driftiga entreprenörer bosätter sig, skulle jag tro. Vill man bo på landsbygden, får man nog finna sig att spotta i nävarna och hugga i själv.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

halvproffs  
#271772
Niking skrev:Frågan om det måste till nya industrijobb på landsbygden. Räcker långt med att ett antal driftiga entreprenörer bosätter sig, skulle jag tro. Vill man bo på landsbygden, får man nog finna sig att spotta i nävarna och hugga i själv.
/Niklas


Det var väl ganska exakt som jag skrev?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271775
Bergsmannen skrev:Om man vill byta pendlingstid mot boendekostnad är naturligtvis en smaksak. Jag själv bor i en liten landsbygdskommun där majoriteten av invånarna fortfarande bor utanför tätorter och planlagt område. Här vill jag påstå att det är av yttersta vikt att få skattebetalande medborgare att vilja bo och leva.


Som en stad, men utspritt 100 grr? Så det skall bo bankanställda, svetsare, studenter, handläggare på försäkringskassan mfl på landsbygden. Landsbygden kommer att "leva upp" lika mycket som en förort! :-)

Jag tror du får svårt att motivera för de som bor i staden varför detta är speciellt behjärtansvärt och skall subventioneras. För att några gillar att ha stora garage för sina hobbies (häst o traktorer)?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271776 Vill jag starta en rörelse, behöver industrimark, tillgång till vatten och avlopp + el, är det HELT orealistiskt att starta upp på landsbygden.
Självklart blir det någon av kommunens subventionerade tomter man köper. Där dessutom allt finns framdraget till tomtgränsen, så enkelt är det.
Vill man start upp något på landsbygden finns det inga subventioner att tillgå - TVÄRTOM.
Miljökonsekvensutredning o.s.v.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271779 Villken sorts rörelse hade du tänkt starta? Det brukar finnas gott om gamla nedlagda fabriker, sågar och oanvända industritomter utanför de större orterna.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271788 Är själv för gammal, ser dock utvecklingen. Ett hyvleri stått tomt i snart 10 år medan kommun 25 km bort anlägger ny tomtmark som mer eller mindre direkt tas i användning.
Varför?
Orsaken måste vara ekonomiskt, m.a.o. bli billigare bygga nytt på ny industrimark
Lättnader för oss som bor långt från alla ära och redlighet är svårt att genomföra, kontrollera så att vi sköter oss är betydligt enklare, självklart ska vi betala kontrollen (kontrollavgift) själva. Där är det inte fråga om några subventioner inte.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).