Skogsnyheter

Har landsbygden en framtid?

78 inlägg 31447 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Har landsbygden en framtid?

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Elmia
Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271276 Svar nej. Finns inget parti i riktdagen som är intresserad av att landsbygden ska leva. Möjligen SD men ingen av dom andra. Inget av partierna förstår hur omfattande satsningar som skulle behöva göras för att landsbygden skulle ha en chans.
När 40-talisterna dör av så kommer det bli mycket tomma hus på landsbygden.

Här är mitt recept för att landsbygden i huvud taget ska ha en chans.

1. sänk bränsleskatten med 50 öre i förhållande till storstäderna.
2. Flytta hälften av dom stora städernas högskoleplatser till mindre högskolor (inte över en natt)
3. Lägre arbetsgivaravgifter i glesbygd.
4. Lägre moms för butiker med liten omsättning i glesbygd.
5. Flytta majoriteten av statens myndigheter från Stockholm.
6. Satsa mer på småskalighet.
7. Se till att gruvbolagen förädlar sina produkter i större utsträckning än idag.

Sticker brudarna så kvittar de ovanstående sju punkterna så det man måste sats på sådant som ger tjejerna jobb i glesbygd.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

T Landström  
#271279 OK Värmlands före detta VD ansåg att avfolkning av landsbygden berodde på att priserna på drivmedel var för låga.... Skulle tex priset på diesel vara högre skulle det inte vara lönsamt att köra råvaran över halva Sverige för att förädla den och sedan frakta tillbaka den till butikerna.
Han trodde att då skulle små mejerier, slakterier och dyl finnas kvar på de småorterna!

Vet inte om det är någon sanning i det...men lite kan det nog ligga i det...
Folk åker ju 20-30 mil för att handla på olika stora köpcenter.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271283 Jag tänkte nog i första hand att det kostar för mycket att ta sig till jobbet, till träningen, barnens fritidsaktiviteter osv.

Var finns dom bränsleslukande bilarna idag jo i huvudsak i storstäderna. Inte så många suv:ar i glesbygden. Var är bränslepriserna som billigast.... i storstäderna.

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

T Landström  
#271284 Tanken är väl att jobben kommer att flyttas ut på landsbygden oxå...för jobben finns ju i storstäderna...

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271287 Mycket av maten kommer idag med båt ifrån utlandet och dom betalar ingen bränsleskatt. Inte i någon större utsträckning i alla fall. Blir det dyrare att frakta maten till städerna ifrån glesbygden så ökar nog bara importen.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271288 Vad kan folk i glesbygd göra då?

1. Se till att hålla sig i form (alldeles för mycket fetma i glesbygden)
2. Låt sonen/dottern som stannar kvar få en större del av arvet. Inte som ett straff utan för att öka möjligheten för personen ifråga att inte behöva sälja av för att kunna ta över. Idag fördelas det oftast rättvist och då hamnar mycket av arven i storstäderna eftersom många har flyttat dit.
3. Lämna över tidigare. När barnbarnen kommer ska man nog vara snabbare att lämna över.
4. Förstå att om man åker till storstan och handlar istället för på den lokala lilla butiken så kommer den att slå igen. Ta ditt ansvar!
5. Fler måste bli mångsysslare

Användarvisningsbild

Re: Har landsbygden en framtid?

T Landström  
#271289 Minska löneskillnaderna mellan glesbygden och storstäderna.
Jag tjänar nog 30-40:- mindre i timmen än vad dom gör i tex. Stockholm...
Att tjäna pengar är det som är det viktigaste i dagens samhälle...

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271295 Då minskar du ju incitamentet ännu mer för företagen att hålla kvar arbetstillfällena i glesbygden i förhållande till storstan.
Visst håller jag med dig i princip men.....

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Anders_S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#271296 Du kan inte piska oxen att gå mot dig bara från dig.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271297 Landsbygden har i långa loppet ingen chans. Redan idag är det på tok för dyrt att bo och leva ute bland grönsakerna.
Kostnaden för transporter av människor utarmar landsbygden.
Dessutom bli boendekostnaden orimligt hög.
Ex: bygg ett hus för 3 millioner i en stad och efter 10 år får du 5 till 6 millioner.
Gör motsvarande bygge på landsbygden och du får vara glad om du får HALVA byggkostnaden tillbaka, när du säljer.
Mer eller mindre alla enskilda avlopp kommer att bli olagliga, avgifter (kontrollverksamhetskostnaden) ökar kontinuerligt, o.s.v.
Dessutom behövs det mindre med individer som driver det som måste drivas på landsbygden, m.a.o. finns det ingen vettig människa som bosätter sig där det är som dyrast - utan att få igen något.
Anders_S, du hade verkligen en vettig åsikt.
Min morfar renoverade upp fastigheten, köpte även in vettiga redskap, varefter har ERBJÖD samtliga anhöriga till att köpa allt. På detta vis blev köparen mer eller mindre tvingad att bosätta sig + driva rörelsen vidare. På så sätt kom jag in i bilden, var nog rätt ensam om att vilja bo mitt ute på vischan.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

r93  
#271332 Vad räknas som glesbygd?

Jag bor mitt ute i spenaten, men har 6km till dagis, affär mack m.m.

2,5 mil till arbetet, sambon likaså.

Bensinkostnaden är inte rolig, MEN det är ingen fast kostnad, kör jag bil tjänar jag pengar.

Skulle jag bli arbetslös kan jag ställa av en bil samt slipper köra fem mil om dagen, vips har jag sparat fyratusen i månaden.

Det vi lägger på bensin lägger våra arbetskompisar i stan på sina enorma lån, blir dom arbetslösa är det inte lika lätt att skära ner kostnaden.

Men jag tror inte att jag bor i den rätta glesbygden, här omkring har huspriserna stigit rejält & så gott som alla våra kompisar vill bo på landet, men dom tycker att husen har blivit för dyra.

Angående avloppen så är det fruktansvärt tramsigt, visst allt som hamnar i brunnen är väl inte jättebra för naturen, men att man kör ut 20 - 30 kubik djurskit på åkrarna runt huset gör tydligen inget?

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

r93  
#271336 Mycket bra resonemang angående nybyggnation, omöjligt på landet om man inte är skapligt tät, samt har tänkt att bo i huset hela livet.

Likaså att den äldre generationen måste lämna över tidigare, har ett bra exempel i närheten, en liten gård på c:a 100 hektar, inte renoverat sen 60 talet. Barnbarnet har sagt att hon vill bo där men tänker inte slänga ut farmor och farfar, farfar sköter gården tills han blir 87 år, då kan han inte ta sig upp i traktorn, han går då vidare ganska omgående då traktorn var nog det enda som höll han i liv. Farmor bor kvar, runt 80 år gammal, barnbarnet väntar nu förhoppningsvis att farmor ska flytta för hon kan inte sköta gården själv med eldning snöskottning och liknande, barn och barnbarn får åka dit var och varannan dag och hjälpa till med sysslorna. Åren går och barnbarnet träffar man, blir gravid, inser att man behöver något större att bo i, köper slutligen ett hus i stan, farmor går bort, då har barnbarnet skaffat sig ett liv och två barn i stan & är inte alls sugen på att börja om med renovering och dyligt.

Så nu står huset tomt för ingen i släkten vill eller kan bosätta sig där.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

jannee  
#271340 I min närmaste omgivning, 3 - 4 socknar runt, säljs fastigheterna oftast till någon granne, oftast styckas byggnaderna av och blir försäljningsobjekt eller får de stå och förfalla.
I min socken var det över 80 bönder (som hade kor) i början på 70 talet, i dag är det 3. Grannsocknarna är det INTE bättre.
I min BY bodde det som mest över 200 personer, någon gång på 1800 talet, idag är vi 5.
VEM tror att utvecklingen kommer att ändras?
Vad tror ni man får för 240m2 + källare, fullt modernt?
Styckar jag av den + övriga byggnader + 2 ha jord - kanske 6-800 tkr.
Nu när tyskar och danskar inte är så intresserade längre börjar det bli heltkört för de omoderna husen. De s.k. hästgårdarna är heller inte så poppis, kostar mer än de smakar.

Avatar Fallback

Re: Har landsbygden en framtid?

Bengt.Svensson  
#271344 Lite positivism; Vi bor på landet i Småland, skola och affär ca 1 mil bort. Skolan har lika många elever som när jag började 1979 men i bygden i närheten bor fler nu än när jag var liten. Skolbussen kör numera två vändor för att få plats med alla barn på turen. Det har byggts 5 permanentbostäder (plus lika många fritidshus) inom 1km vilket ju på landet får räknas som närmsta grannar. Inte heller finns det så mycket ödehus nu som när jag var liten utan de har rustats upp och hyrs ut både som sommarhus eller permanentboende. Kommunen har ungefär lika stor befolkning som för 20-30 år sedan och har arbetslöshet ungefär som riket i stort - större är inte alltid bättre. Om så vore skulle Botkyrka vara stormrikt.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).