Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 82391 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

T Landström  
#227216
frågande och vetande skrev:Skulle detta vara något exceptionellt?


Jag vet inte... Va ju därför jag frågade...

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

frågande och vetande  
#227236 Inget ont menat "T Landström". Blir väl bara lite lätt irriterad tyvärr när jag såg inslaget, och vilket stort beröm stora enso ger den "nya" idén. Jag uttryckte mig nog lite klumpigt.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

T Landström  
#227238 Det får gå för denna gången...

Det är ju trots allt ett försök...

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

vicram87  
#236007 En mindre lättare maskin betyder inte att marktrycket blir lägre ,dom minsta skotarna har ofta högre marktryck än mellan maskinerna.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

hlb  
#236032 Södras sönderkörningsgaranti och debatten här fokuserar på de synliga skadorna. Trycket fördelar sig konformigt neråt där vinklarna bestäms av markkonsistensen. Skadorna på dränering och vattentransport under jord finns kvar 50 år senare.
Upprepad körning på samma ställe är förkastligt med tunga maskiner även med breda band. Har sett bandmaskiner med lägre marktryck än en människa, men kör över ett kärr 10 ggr på samma ställe och jämför med om man gått lika många gånger, så ser ni att resonemanget med endast marktryck inte fungerar.
Kraftig risning och låga totalvikter är nog tyvärr enda lösningen om man inte kan packa snö på tjälad mark.
Sälj inte avverkningsuppdrag. Det är bättre att kunna kontrollera avverkningsföretaget direkt.
Jag vill kunna gå, köra ATV och jordbrukstraktor för att hämta vindfällor och granbarkborreträd.
Ekonomin kan jag hämta hem när jag slutavverkar, men de flesta är tyvärr mer intresserade av likviditet än långsiktig vinst.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

machonisti  
#236052 Det stämmer att man inte kan se endast på marktrycket. Som exempel tar vi maskin jag o farsan körde tidigt 90-tal. Räknades trycket per cm2 blev det lägre än trycket foten åsamkar marken. Likt förbannat håller 5 cm is åt en människa, försök köra ut en 10 tons maskin.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

torpöbo  
#236058 inom jordbruket pratar man om manximala axellaster på 6 ton efter det får man skadlig packning av alven.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

hlb  
#236106 Stämmer bra med min erfarenhet, men det krävs nog 500-däck för att inte skära sönder ytlagret.
Hlb

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#238703 Vårda marken bättre - för skogens skull http://www.lantbruk.com/skog/varda-mark ... gens-skull
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#241828 Vattenkartor stoppar körskador http://www.lantbruk.com/skog/vattenkart ... -korskador
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

skogshasse  
#241895
Niking skrev:Vattenkartor stoppar körskador http://www.lantbruk.com/skog/vattenkart ... -korskador
/Niklas

mycket intressant läsning det visar att det finns behov av mindre maskiner i dom blöta partierna och dom torra ska stora fortsätta köra i alltså en liten maskin skotar fram från dom blöta partierna till dom torra och där tar dom stora över

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#241899 Vem betalar extrakostnaderna?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

skogshasse  
#241906
bodaedet skrev:Vem betalar extrakostnaderna?

i dagsläget är det markägaren som får betala genom sämre tillväxt efter en gallring plus att det blir mera röta vilket ger ett sämre netto när det är dags för slutavverkning för man ska tänka långsiktigt med skog men det är alldeles för många som tänker kortsiktigt

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

hlb  
#241923 Utöver detta ökar stormskadorna efter körskador. Jag bedömer att nettot vid kommande slutavverkning blir 50 000 mindre per ha vid körskador från tunga maskiner och ingen har sagt mot mig. Hur får vi bort alla ägare som vill göra kortsiktiga klipp i skogen?
Hlb

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

bodaedet  
#241949
hlb skrev:Utöver detta ökar stormskadorna efter körskador. Jag bedömer att nettot vid kommande slutavverkning blir 50 000 mindre per ha vid körskador från tunga maskiner och ingen har sagt mot mig. Hur får vi bort alla ägare som vill göra kortsiktiga klipp i skogen?
Hlb

Det kommer nog alltid att finnas klippare, det som oroar mig är att de tycks bli fler och fler.
Vi kör med en mindre gallringsskotare(Gremo 1050F) men ekonomin är så kass (för att inte säga obefintlig) på en liten maskin, så vi ger upp nu och byter upp oss till en större nästa gång.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).