Skogsnyheter

Markpackning kostar skogsbruket miljarde

202 inlägg 81821 visningar 24 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226811 Inte helt utan, men att problemet i normal fallet skulle vara så stort som i artikeln tror jag inte!
Beror troligen på marktypen också, själv håller jag med om att groten är ett stort problem.
Men jag ser fina planteringar var dag, där jag vet att tunga maskiner gått på hyggena.

Om markpackningen skulle vara ett så stort problem skulle det då inte vara 4 meter breda gator på 20 meters mellanrum utan skog? Eller gör packningen där man kör att det inte blir skog imellan heller?

Elmia
Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

jmatsson  
#226814 Markpackningen beror nog på vilken jordtyp man kör på samt grotuttag. Groten ska först bli till väg där maskinerna ska köra, sen till jord/gödning som gynnar marken och träden.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#226891
Johan_84 skrev:Inte helt utan, men att problemet i normal fallet skulle vara så stort som i artikeln tror jag inte!
Beror troligen på marktypen också, själv håller jag med om att groten är ett stort problem.
Men jag ser fina planteringar var dag, där jag vet att tunga maskiner gått på hyggena.

Om markpackningen skulle vara ett så stort problem skulle det då inte vara 4 meter breda gator på 20 meters mellanrum utan skog? Eller gör packningen där man kör att det inte blir skog imellan heller?
Någon har redan skrivit att jordstrukturen har betydelse. Lägg därtill nederbördsmängd i området. Västkusten är nederbördsrik.
Skogsland har i fredags en artikel om att hälften av område intill vattendrag är skadade i Halland.
30 % har risats på bra sätt och är OK.
Se selektivt på problemen.

Samma Skogsland har också artikel om hur mera noggrann planering kan minska markskador.

En maskin som har pendelarmar och håller lasten vågrätt och "sväljer ojämnheter" har fördelar som kan minska marktrycket 50-60%.

- Leta upp senaste Vision på Skogforsk. Mesta delen av numret handlar om det stora problemet markskador.
Sveaskog uttrycker stor oro. Ex. opinionen accepterar inte det som upptäcks.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

jmatsson  
#226895 Allt handlar om pengar.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227163
jmatsson skrev:Allt handlar om pengar.
Men allt går inte att köpa för pengar.

Intresset för att minska markskador är nog ändå ganska stort. Oavsett vad vissa skogsägare och entreprenörer tycker.
Det är många företagstidningar som har bild på lätta maskiner eller på Beauty inför Elmia.

Som jag ser det är avståndstagande till problemet med markskador, det som får ambitionen att stanna upp. Det ger ju tillverkare fritt fram att bara bygga större med följd att varenda stubbe som körs över flyttar 50-90% av vikten (runt 40 ton) på ekipaget till lägsta sida.
Resultatet blir åtminstone korta vattenfyllda stråk med surt vatten där kvicksilver byter form.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

jmatsson  
#227176 Tänkte på att så länge dom får ut sina kubik så skiter dom i hur det ser ut sen. Som du skriver så finns det många som vill minska markskador. Jag tror att om man låter groten ligga kvar som körväg så kan man få ner markskador riktigt rejält samtidigt som kör med mindre maskiner.

Men markskador kan man aldrig komma ifrån vad man än man kör med. Alternativt att man kör med heli-logging.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227177
jmatsson skrev:Tänkte på att så länge dom får ut sina kubik så skiter dom i hur det ser ut sen. Som du skriver så finns det många som vill minska markskador. Jag tror att om man låter groten ligga kvar som körväg så kan man få ner markskador riktigt rejält samtidigt som kör med mindre maskiner.

Men markskador kan man aldrig komma ifrån vad man än man kör med. Vill man inte ha någon påverkan på marken så tycker jag man börja med heli-logging.
Hur aktivt vill du agera för ditt enda slutliga förslag?

Vad vill du agera för som minskar problemen mera nära i tiden genom teknik, tills dess du har framme din utrustning som flyger ut med virket? Eller är ris ditt förslag mot allt, d.v.s. även på långa basvägar?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

jmatsson  
#227179 Vi säger så här det är upp till markägaren hur han/hon vill ha det.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#227185 Om någon har mer intresse att påverka utveckling än vad som framgår av senaste svar så tycker jag att Elmia bör studeras även med avsikt att se vad som kan vara gångbart i olika sammanhang.
Små maskiner har givetvis sin nisch.
Men de starka krafterna behövs i de "normala" avverkningarna. Här måste nytänk till.
En utrustning som finns och anses ha ca 60% mindre marktryck än en känd skotares marktryck, tycker jag låter värd att titta på.
Uppenbart kan detta tryck vara halverat en gång till i vissa vanliga tillfällen.
Jag tänker i varje fall titta på den. Det borde komma något bättre genom detta initiativet.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

jmatsson  
#227190 Själv tror jag starkt på fiberdrive 1750 och tror att den kan påverka markpackningen jättemycket. Man behöver ju inte köra på samma ställe lika många gånger som en skotare. Även körskador påverkas eftersom den har pendelarmar. :-bd
Senast redigerad av jmatsson tor 30 maj 2013, 15:03, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

T Landström  
#227192 Någon som vet något om detta? Ett steg i rätt riktning? Eller är det bara ett spel för galleriet?

http://www.skogsaktuellt.se/?p=42000&pt=108&m=1422

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

frågande och vetande  
#227202 Skulle detta vara något exceptionellt?

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

frågande och vetande  
#227206 Vill inte trampa på några ömma tår, men JAG tror att det måste mer planering till. Planering och åter planering. Det är viktigt att entreprenaden tar sitt ansvar vad gäller kultur- och miljövård. Det spelar mindre roll TROR JAG vad man har för maskiner om man inte lägger upp arbetet på ett bra sätt. Om man i en svv bara börjar i ena änden och slutar i andra blir resultatet därefter. Även fast man som förare förlorar "dyrbar" tid i början för att man är tvungen att gå igenom beståndet. TROR JAG säkerligen att man får igen denna tiden genom ett mycket bättre utfört arbete som underlättar både för skotar- och skördarförare.

Förstår om inte alla håller med mig, detta är som sagt min åsikt.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

tallen100  
#227207
frågande och vetande skrev:Vill inte trampa på några ömma tår, men JAG tror att det måste mer planering till. Planering och åter planering. Det är viktigt att entreprenaden tar sitt ansvar vad gäller kultur- och miljövård. Det spelar mindre roll TROR JAG vad man har för maskiner om man inte lägger upp arbetet på ett bra sätt. Om man i en svv bara börjar i ena änden och slutar i andra blir resultatet därefter.


Visst är planering viktig, men det spelar stor roll vad det är för maskin. Mindre marktryck=mindre körskador.

Avatar Fallback

Re: Markpackning kostar skogsbruket miljarde

frågande och vetande  
#227210 Vad jag menade var att en förare som av någon anledning är lite mindre aktsam med en maskin som normalt sett ger ett mindre marktryck kan ställa till det precis lika mycket eller till och med mer. Än som en förare som har planerat men har en maskin som ger mer marktryck. Jag tror de flesta förare är väl medvetna och kunniga inom sina områden. MEN man ska inte tro att resultatet blir automatiskt bra på förhand bara för att entreprenaden har maskiner som ger ett lägre marktryck (svv maskiner).

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).