Skogsnyheter

Åtelkamera gav böter

33 inlägg 21905 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Åtelkamera gav böter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220818 Åtelkamera gav böter på 10 000 kr http://www.atl.nu/skog/telkamera-gav-b-ter men en insamling fixade fram hela bötesbeloppet http://www.atl.nu/skog/insamling-betala ... -telkamera
/Niklas



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

vetinte  
#220840 Vet inte HUR länge debatten har förts ang om jägare får sätta upp åtel kameror utan tillstånd eller inte.
Det kan ju vara bra med en dom som stöd nu. Så till alla Jägare: Lämna in en ansökan per man så ser vi hur många arbetstillfällen det kan bidra med :lol:
O INTE en / jaktlag utan en / man :grin:
Själv kommer jag att lämna in en ansökan för att sätta upp 3 eller 4st.

Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

Tosca  
#220842 En per kamera och en per dag dessutom då kanske?

Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

vetinte  
#220844 Japp. Och en per åtelställe :lol: Kan bli mååååååånga ansökningar de :lol:

Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

Sti  
#220848 Larv

Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

vetinte  
#220850
Sti skrev:Larv

:???: :?: :???: :?:

Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220854
vetinte skrev: :???: :?: :???: :?:

http://kartor.eniro.se/m/nTRQb

Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

vetinte  
#220857 jahaaaaaa

Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

foton  
#220859 I Ryssland får man rabat på bilförsäkringen om man har kamera i bilen. Skulle detta vara möjligt i Sverige?

Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

Hugin  
#220861
vetinte skrev: ... Så till alla Jägare: Lämna in en ansökan per man så ser vi hur många arbetstillfällen det kan bidra med :lol:
O INTE en / jaktlag utan en / man :grin:
Själv kommer jag att lämna in en ansökan för att sätta upp 3 eller 4st.


Kanske uttrycket "Vet inte om det är särskilt smart" är lämpligt här?

Citat lsty:

Att sätta upp en åtelkamera på en plats dit allmänheten har tillträde kräver tillstånd från länsstyrelsen.

Länsstyrelsen prövar i det enskilda fallet om intresset av att kameraövervaka väger tyngre än intresset av att bibehålla allmänhetens integritet. I dagsläget har mycket få tillstånd meddelats för användande av kamera i detta syfte. En avgift om 3200kr ska avläggas för att få en ansökan prövad av länsstyrelsen.

Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

hala  
#220871 Jag har hört att inne på gårdsplanen är det ok. Mången räv och varg stryker runt husknuten och det vore bra att veta vem man skall skylla på när något händer. Någon som vet om detta stämmer. Man kanske inte ens får sätta upp den i garaget för att se vem som stjäl ATV:n. Man kränker ju tjuvens integritet.

Hazze

Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

vetinte  
#220874
Hugin skrev:
vetinte skrev: ... Så till alla Jägare: Lämna in en ansökan per man så ser vi hur många arbetstillfällen det kan bidra med :lol:
O INTE en / jaktlag utan en / man :grin:
Själv kommer jag att lämna in en ansökan för att sätta upp 3 eller 4st.


Kanske uttrycket "Vet inte om det är särskilt smart" är lämpligt här?

Citat lsty:

Att sätta upp en åtelkamera på en plats dit allmänheten har tillträde kräver tillstånd från länsstyrelsen.

Länsstyrelsen prövar i det enskilda fallet om intresset av att kameraövervaka väger tyngre än intresset av att bibehålla allmänhetens integritet. I dagsläget har mycket få tillstånd meddelats för användande av kamera i detta syfte. En avgift om 3200kr ska avläggas för att få en ansökan prövad av länsstyrelsen.


Som sagt jag "vetinte" men:
De du tar upp det handlar ju bara om ekonomi. Och skickar man en ansökan så får man säkert ett brev som på talar att man ska betala om den ska behandlas. = det tar tid för länsstyrelsen. Även om man inte skulle betala o ansökan därmed avskrivs.
I annat fall så kan man ju sätta upp hur många attrapper som helst tex. O så får dom att göra om almenheten lämnar in en anmälan.
I bägge fallen så ökar arbetsbelastningen. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#220876
foton skrev:I Ryssland får man rabat på bilförsäkringen om man har kamera i bilen. Skulle detta vara möjligt i Sverige?


Mycket tveksamt med dagens mediaklimat. Säkert minst lika kränkande att bli avslöjad för att köra vårdslöst, som att bli ertappad med att skräpa ner eller stjäla diesel.

Att sedan polisen/trafikverket har ett tillstånd för fartkameror, är ju en helt annan femma. För då är det ju statens kamera och staten vet ju alltid bäst... :-?
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Åtelkamera gav böter

Sti  
#220886 Det är tillåtet med åtel/ övervakningskamera på egen tomt, under förutsättni ng att man sätter upp skyltar som talar om att det är kamera där...

Användarvisningsbild

Re: Åtelkamera gav böter

anersimyra  
#220888
vetinte skrev:jahaaaaaa
:lol: :lol: :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).