Skogsnyheter

Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

14 inlägg 13367 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

traktorz  
#211906 Är det de maskinella skördarna som behöver kedjor i sån omfattning att en ny produktionslina dras igång i Husqvarna?

Husqvarna storsatsar – "det är en investering"
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5441826

Husqvarna miljardsatsar på ny fabrik
http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5442591



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Sv: Husqvarna satsar på egna sågkedjor i ny fabrik

Fredrik Reuter  
#345302 Hej,
Detta är spännande och det är lite konstigt att det inte pratats mer om detta ännu tycker jag.

Här är ett klipp från Jönköpingsposten där Kai Wärn, VD för Husqvarna intervjuas om bland annat nya sågkedjefabriken.

https://jonkopingsposten.solidtango.com ... nya-kedjan

Fabriken kommer ge runt 100 nya arbetstillfällen och enligt VD:n behöver "Världens bästa motorsåg världens bästa kedja".
Skogsforum har faktiskt blivit lovade mer teknisk information om nya sågkedjan inför lanseringen.

Enligt VD:n så kommer lanseringen ske stegvis med start i slutet av detta år (2015).

Är det inte dags att dra igång funderingar och teorier kring nya sågkedjan? Vad tror du, har Husqvarna efter sisådär 70 år ett nytänk i utformningen av ex skärlänk?

Kommer kedjan passa på befintliga sågar, drivhjul och svärd eller är det ett nytt system som introduceras?
Kommer ny sågkedjedelning, nya filar med andra dimensioner?

Eller, vill de "bara" ha in-house tillverkning och det som kommer ut är exakt lika kedjor som finns idag?

Avatar Fallback

Re: Sv: Husqvarna satsar på egna sågkedjor i ny fabrik

åberg  
#345306
Fredrik Reuter skrev:Detta är spännande och det är lite konstigt att det inte pratats mer om detta ännu tycker jag.


Det är tydligen helt vattentätt i porten till kedjetillverkningen enligt de Husqvarna-anställda jag pratat med. De som inte är direkt inblandade vet inte nåt. :smile:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

rikard_e  
#345419 Roligt att höra att dom satsar, speciellt Sverige!

Gör Husqvarna svärden själva eller vilka är det som ligger bakom det?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#345443 Tveksam satsning?
http://www.expressen.se/gt/80-anstallda-varslas-vid-husqvarna/

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Fredrik Reuter  
#345444 Hej,
Jag tror detta bara är sammanträffande.
Läste på lite om varslen igår och tydligen är det så att de en längre tid planerat effektivisering bland annat med robotar i tillverkningslinan och packning för ex motorsågar och andra etablerade produkter. Har jag förstått det rätt så har alltså inte varslen något med sågkedjorna att göra.

Man får se det positivt, de gör ändå en nettoanställning om 20 personer!

Avatar Fallback

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Hema  
#345478 På Elima pratade de om kedjor för de vanliga sågarna. Men det behöver inte utesluta skördarkedjor. Btw det var Fredrik som nämnde detta före jag varit i Husqvarnamontern och de erkände att det stämde, när jag fråga. Men de ville inte säga något mer.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Hema  
#345762 Ja det var så sant, det lät på killen i montern att det även kommer bli andra filmallar. Så de har nog något nytt på G alltid.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Fredrik Reuter  
#345863 Hehe, så kanske det var ja Hema... :grin:
Jag tror primärt inte det handlar om skördarkedjor, vem vet, kanske kommer de med 2mm 0.404 också!

Men det stora verkar vara egen tillverkning av kedjorna till sina sågar, som Stihl ungefär som har egen fabrik i Österrike (även med skördarkedjor BTW).

Det där med filmallen har jag för mig att vi diskuterade lite på SkogsElmia.
Det kan ju bli olidligt spännande detta, tänk om det kommer ut en helt ny konstruktion av skärtand! :-B

Avatar Fallback

Re: Sv: Husqvarna satsar på egna sågkedjor i ny fabrik

SawTroll  
#345959
Fredrik Reuter skrev: ......

Eller, vill de "bara" ha in-house tillverkning och det som kommer ut är exakt lika kedjor som finns idag?


Ja, det er det jeg er opptatt av, da mine favorittkjeder er H21 (21LPX) og H42 (73LPX). Jeg håper at de ikke roter det til.....

Användarvisningsbild

Välkomnar helmejselkedjor

traktorz  
#346040
SawTroll skrev:Ja, det er det jeg er opptatt av, da mine favorittkjeder er H21 (21LPX) og H42 (73LPX). Jeg håper at de ikke roter det til.....

Håller med om att H21 (och Oregons equivalent 21LPX som jag kör med) är en mycket effektiv kedja. Skärtanden liknar Stihls 63PS och båda är det vassaste jag provat på en motorsåg, nu senast i helgen med att ta ned och hugga upp en gammal gårdsbjörk. Härligt att se dessa tjocka kutterspånor som resultat, då svärdet vid kap skär som genom smör, från den vassa 15" långa kedjan.

Oregons 21LPX kedjan är vidare mycket lätt att skärpa perfekt med Bachos filmall #6920.

   TS
Användarvisningsbild

OT: Original Stihl - Swiss Made

traktorz  
#346042
Fredrik Reuter skrev:...
Men det stora verkar vara egen tillverkning av kedjorna till sina sågar, som Stihl ungefär som har egen fabrik i Österrike (även med skördarkedjor BTW).

På kartongen till kedjorna står dock "Fabrique en Suisse"
Kedjekartonger till 36RD & 63PS

   TS
Avatar Fallback

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Hema  
#346044 Schweiz eller Österrike, same same :)

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna satsar på kedjor i ny fabrik

Fredrik Reuter  
#346050 För bövelen, det är helt rätt (och fel av mig).
Schweiz ska det vara! Skyller på stavningen ... :-BD

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).