Skogsnyheter

Sågverken kan övergå i solsken 2020

6 inlägg 5288 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågverken kan övergå i solsken 2020

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#191194 Regnet över sågverksindustrin kan övergå i solsken år 2020. Det tror Lars-Göran Sandberg, ordförande i konsultföretaget Timwood.
Enligt Lars-Göran Sandberg pikade den globala konsumtionen av trävaror år 2006. Konsumtionen var då uppe i cirka 320 miljoner kubikmeter. I fjol var motsvarande siffra 270 miljoner. År 2020 kan konsumtionen nå 370 miljoner kubikmeter, tror Lars-Göran Sandberg.

– Vi ser en underliggande positiv efterfrågan för trä. Men konsumtionsökningen sker främst på nya marknader som Ryssland, Östeuropa, Nordafrika och Mellanöstern. Dessutom börjar byggandet i USA att återhämta sig, säger han.

På nämnda tillväxtmarknader är det inte i första hand konstruktionsvirke som efterfrågas. De stora volymerna återfinns i inredningssnickerier, enligt Lars-Göran Sandberg.
http://www.lantbruk.com/skog/atta-ar-kv ... sare-tider



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Sågverken kan övergå i solsken 2020

Mäki  
#191222 Med dagens snabba ekonomi som skiftar mellan hög och lågkonjunktur vart annat år så är det lättare att pricka in sju rätt på lotto än att försöka spå framtiden 8 år framåt.

Avatar Fallback

Re: Sågverken kan övergå i solsken 2020

ryssen  
#191224 På nämnda tillväxtmarknader är det inte i första hand konstruktionsvirke som efterfrågas. De stora volymerna återfinns i inredningssnickerier, enligt Lars-Göran Sandberg.
http://www.lantbruk.com/skog/atta-ar-kv ... sare-tider[/quote]

Med dom här orden kan man tro det kommer efterfrågas kvalitetskog och inte bara volymtillväxt

Användarvisningsbild

Re: Sågverken kan övergå i solsken 2020

totte  
#191253 Det kommer inte skogsbolagen att begripa, ens om 8 år, gissar jag.

Avatar Fallback

Re: Sågverken kan övergå i solsken 2020

volvo_buster  
#191254
totte skrev:Det kommer inte skogsbolagen att begripa, ens om 8 år, gissar jag.


Producera mera.....!!!

Det är ropen som skallar innan konjunkturen sjönk likt Titanic, och ekot ljuder ännu men i form av att göra detta på ETT skift inte 3 ;)

Så bulken styr ännu och kommer så göra ett bra tag framöver. Snickeriverksamheten sålde vi ju ut, som så mycket annat, till våra grannar!

Användarvisningsbild

Re: Sågverken kan övergå i solsken 2020

Fredrik Reuter  
#776489 Hmm, ganska intressant med en 10 år gammal tråd som siar om utvecklingen idag...

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).