Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 130210 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Bergsmannen  
#268437 Visst är det så att vissa partier är mer nöjda med utvecklingen än andra. Men i slutänden är det den fria rörligheten i EU som avgör vem som får jobba i Sverige eller inte, och även till vilket pris.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268442 Det är helt ok att anlita utländsk billig arbetskraft istället för skattetyngda svenska företag.

Det är det regeringen och våra politiker vill.
Att dom inga skatteinkomster får det har man inte tänkt på.
Den offantliga sektorn börjar att monteras ner.

Jag har också fått kommentarer bortplockade p g a av rasism eller faschism av ADm, när man vill påvisa faktum.

Önskar bara att man får skriva sig i typ Polen, Syrien eller Ukraina själv och med fri rörlighet jobba här utan att betala skatt och te x få fri läkarvård & tandvård.

Tänk på genus läran och allas lika värde och rättigheter....

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking fre 28 feb 2014, 18:44, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268443
Bergsmannen skrev:För det första är facket maktlöst i de här frågorna man kan inte avtala bort lagar och regler.


Det går alldeles utmärkt för fack och arbetsgivare att komma överens om att bara ta in AB. Utan hinder av lagar och regler.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Bergsmannen  
#268445
Sweden-viking skrev:Det är helt ok att anlita utländsk billig arbetskraft istället för skattetyngda svenska företag.

Det är det regeringen och våra politiker vill.
Att dom inga skatteinkomster får det har man inte tänkt på.
Den offantliga sektorn börjar att monteras ner.

Jag har också fått kommentarer bortplockade p g a av rasism eller faschism av ADm, när man vill påvisa faktum.

Önskar bara att man får skriva sig i typ Polen, Syrien eller Ukraina själv och med fri rörlighet jobba här utan att betala skatt och te x få fri läkarvård & tandvård.

Tänk på genus läran och allas lika värde och rättigheter....

:D :D :D


Fast tänk om det kommer en dag då du måste återvända till dit NYA hemland. Då kommer du att inse hur otroligt bra vi har det här i Sverige. :lol: :lol: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

anersimyra  
#268446
Mangan skrev:
Bergsmannen skrev:För det första är facket maktlöst i de här frågorna man kan inte avtala bort lagar och regler.


Det går alldeles utmärkt för fack och arbetsgivare att komma överens om att bara ta in AB. Utan hinder av lagar och regler.
visst är det så. :smile:

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268448
Mangan skrev:
Bergsmannen skrev:För det första är facket maktlöst i de här frågorna man kan inte avtala bort lagar och regler.


Det går alldeles utmärkt för fack och arbetsgivare att komma överens om att bara ta in AB. Utan hinder av lagar och regler.


Arbetsgivare vill ha så billig arbetskraft som möjligt därför vill vi ha fri rörlighet av billigaste och arbetsammaste arbetarna över gränserna. det är vi överens med EU om.
Som arbetsgivare blir jag erbjuden i stort sett gratis arbetskraft via fas 3 varför då anlita AB???
Företaget framför allt....

:D :D :D
Senast redigerad av Sweden-viking fre 28 feb 2014, 18:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268449
Bergsmannen skrev:
Sweden-viking skrev:Det är helt ok att anlita utländsk billig arbetskraft istället för skattetyngda svenska företag.

Det är det regeringen och våra politiker vill.
Att dom inga skatteinkomster får det har man inte tänkt på.
Den offantliga sektorn börjar att monteras ner.

Jag har också fått kommentarer bortplockade p g a av rasism eller faschism av ADm, när man vill påvisa faktum.

Önskar bara att man får skriva sig i typ Polen, Syrien eller Ukraina själv och med fri rörlighet jobba här utan att betala skatt och te x få fri läkarvård & tandvård.

Tänk på genus läran och allas lika värde och rättigheter....

:D :D :D


Fast tänk om det kommer en dag då du måste återvända till dit NYA hemland. Då kommer du att inse hur otroligt bra vi har det här i Sverige. :lol: :lol: :lol:


Jag får stanna enligt sjuklövern vi ska ha obegränsad invandring så det är lungt, dum om man inte nyttjar systemet som alla andra...

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Bergsmannen  
#268452
anersimyra skrev:
Mangan skrev:
Bergsmannen skrev:För det första är facket maktlöst i de här frågorna man kan inte avtala bort lagar och regler.


Det går alldeles utmärkt för fack och arbetsgivare att komma överens om att bara ta in AB. Utan hinder av lagar och regler.
visst är det så. :smile:


Jag tror ni har missförstått mig. Jag menar, vad händer om ett företag struntar i facket och kör sitt eget rejs. Det är ju det Laval målet handlade om.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

vetinte  
#268456 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

vetinte  
#268465 A
Senast redigerad av vetinte tor 06 mar 2014, 21:08, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

anersimyra  
#268469 Bergsmannen. Facket får då driva frågan om avtalsbrott i arbetsdomstolen.
Mvh Anders.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Bergsmannen  
#268472
anersimyra skrev:Bergsmannen. Facket får då driva frågan om avtalsbrott i arbetsdomstolen.
Mvh Anders.


Absolut men det är ingen garanti att man vinner. Sedan behöver ju företaget inte ha något avtal alls. Det är det jag menar med att facket är maktlöst. Laval fallet var ett grymt uppvaknande för fackförbunden.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

jannee  
#268474 Vad jag med flera tycker är horribelt med arbetsrätt i olika avtalsområden kan av arbetsdomstolen bedömas på ett helt annat sätt. Många fackföreningar har förlorat många mål de senaste åren, numera är de så strykrädda att de vågar inte göra något alls.
.a.o. gör idag arbetsgivarna i princip som de vill, "anställer" eller avskedar hur enkelt som helst, förväntad arbetsbrist är ok som uppsägningsskäl. Dagen efter kan man bemanna platsen med någon från något bemanningsföretag, svenskt eller utländskt - självklart den som blir billigast.
Populärt med praktikanter eller som tidigare sagts, Fas 3 are. I princip gratis arbetskraft som du kan skicka hem med kort varsel.
VART ÄR VI PÅ VÄG?

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#268477 Tänk på genusvetenskapen.

Allas ska behandlas lika och ha samma rättigheter oavsett ursprung.....
Varför ska inte thailändare eller polacker få arbeta som dom vill om dom är billigare och man är överens med arbetsgivaren..
Facket är ju rasister och Faschister.


:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

jannee  
#268499 Var och en är väl sig själv närmast. Självklart skulle jag använda mig av billig öststatskraft om jag det behöver i min skog. Billigt = bra. Ännu billigare = bättre. Billigast = bäst.
Nu är jag dock anställd, och det är ju själve F*N att polacker ska få köra svenskregistrerade bilar i Sverige. Dessutom kör de för under 100kr/tim.
DÄREMOT TYCKER MIN ARBETSGIVARE ATT DETTA ÄR TOPPEN. Hur kan vi tycka så OLIKA?
Vem av oss har eller är det fel på?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).