Skogsnyheter

SMFs VD pratar klartext!

20 inlägg 8477 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

blixxxt  
#174544
towes skrev: (Även vad Go-tid mm betyder.)


Vanligast är väl g15 tid. Dvs mindre stopp ingår i debiteringsunderlaget (upp till 15 minuter) men står t.ex maskinen stilla mer än 15 minuter dras dom bort.
Vid g0 tid hinner man inte ens pissa...

Elmia
Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

Bertilsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#174569
towes skrev:Huvudfrågan är väl bolagens betalningsvilja? Vi har ju i flera trådar kunnat förstå att många av er entreprenörer har kniven mot strupen. Är man måhända klämd mellan två alltför starka parter: skogsägarna som vill tjäna på sin skog och bolagen som... tja, vill tjäna ännu mer?
Detta yttrande må andra fördjupa sig i också.
Jag citerar en entreprenör som nyligen talat med sina anställda. Förarna sa: "Det är så tråkigt att jobba nu i skogen. Alla hackar på varandra."

Bolag vill se mer gjort. Skogsägare vill ha billigt bra jobb gjort.
Mantrat "gör mer" har, som jag ser det, gått ut över kvaliteten i arbetet. Sortering, vrakandel, för låg uppmärksamhet på krökar har ökat mängden av sämsta kvalitet, stubbar, kvistning etc. har gett ett sämre virkesvärde.

Bolagen förnekar detta vid upptäckt. Ändå har nästa varenda problem jag arbetat med visat på ännu större fel än först upptäckt, när kontroll fortsätter. Ett bolag har gjort 5 ursäkter omkring fel där det ser ut som uppsåtlig eller oförsvarlig försummelse föreligger.
Bolagen styr denna kvalitetssänkning och okunniga skogsägare ser inte konsekvenserna, när nu bolagen konkurrerar på en lägre nivå.

towes skrev:Skulle för övrigt själv hellre ha en nogrann förare per timma i gallringsskogen än en som suktar efter "filéerna" för att få mat på bordet. 
Detta yttrandet tror jag 95% av skogsägarna instämmer i vid första fundering.
Hur många gör det också när ni måste ta på er bedömningen om ni får ett bra jobb gjort, när maskingruppen bor 5 mil ifrån er och är tämligen obekant.

Hur många maskingrupper har ett grundmurat förtroende omkring hela sin personal och är kända bland skogsägare.

Hur ändras skogsägarnas kunnande?

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

JD 2006  
#174640
blixxxt skrev:
towes skrev: (Även vad Go-tid mm betyder.)


Vanligast är väl g15 tid. Dvs mindre stopp ingår i debiteringsunderlaget (upp till 15 minuter) men står t.ex maskinen stilla mer än 15 minuter dras dom bort.
Vid g0 tid hinner man inte ens pissa...


Jag har kört maskin i 6 år nu och jag har då aldrig kört på annat än G0-tid....

G15-tid då hinner man ju byta en lättare slang iaf....nu när man har driftuppföljning så börjar ju en röd lampa blinka om maskinen stått stilla mer än 1min:30sek.......så då hinner man inte byta så många slangar....inte jag iaf :wink: :lol:

För att gå till ämnet lite så tycker jag det är hemskt märkligt att inte skogsentreprenörer kan gå ihop och prata med varandra som i andra branscher?
Men det är väl det SMF skall verka för vad jag fattar, men det verkar som trögt ibland.

Avatar Fallback

Re: SMFs VD pratar klartext!

blixxxt  
#175240
JD 2006 skrev:
blixxxt skrev:
towes skrev: (Även vad Go-tid mm betyder.)


Vanligast är väl g15 tid. Dvs mindre stopp ingår i debiteringsunderlaget (upp till 15 minuter) men står t.ex maskinen stilla mer än 15 minuter dras dom bort.
Vid g0 tid hinner man inte ens pissa...


Jag har kört maskin i 6 år nu och jag har då aldrig kört på annat än G0-tid....

G15-tid då hinner man ju byta en lättare slang iaf....nu när man har driftuppföljning så börjar ju en röd lampa blinka om maskinen stått stilla mer än 1min:30sek.......så då hinner man inte byta så många slangar....inte jag iaf :wink: :lol:

För att gå till ämnet lite så tycker jag det är hemskt märkligt att inte skogsentreprenörer kan gå ihop och prata med varandra som i andra branscher?
Men det är väl det SMF skall verka för vad jag fattar, men det verkar som trögt ibland.


Hmm... Jag har kört maskin i 17 år och aldrig kört g0-tid :wink:
Tror det beror var i landet man kör. Verkar vara vanligare norröver med go-tid.
hur som helst inte ofta jag kör på timme.
Håller med. Samarbete skulle kunna gynna entreprenörerna.

Användarvisningsbild

Re: SMFs VD pratar klartext!

Cruiser_no1  
#175249 Jag tror inte det handlar om dåligt kvistat virke som "bertilsson" pratar om utan att man inte får modellen med att kunden köper tjänsten av entreprenören att funka. Man får inte en vettig ekonomi i företaget vilket slutar med att entreprenören lägger av el går i konkurs!
Och den dåliga lönsamheten ser bankerna med och blir ovilliga att låna ut pengar till entreprenören! Även dom som hållt på i 20-30 år blir ju nekade!
Och istället ska "kunden" köpa maskinerna som senare ska fasas över på den anställda som ska bli egen, för vems vinning då? Kunden el entreprenören?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).