Skogsnyheter

Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

12 inlägg 5377 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130453 Tyskland ska avveckla sin kärnkraft till 2022 http://www.lantbruk.com/tysk-karnkraft- ... 2011-05-30 Läge för storskalig export av svenskt biobränsle till Tyskland? Bättre priser för biobränsle?
/Niklas



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Nolltax AB  
#130454 Svårt finna ord för vansinnet...

Användarvisningsbild

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Sedvall  
#130461 Tyskarna verkar inte se miljömedvetenhet på samma sätt som vi, eftersom dom ska ersätta kärnkraften med kol och gas och importera el från andra länders kärnkraft. Så vad de låter hittills så låter de ju inte realistiskt att dom kommer lägga ner all kärnkraft. Sen har dom ju sagt samma sak förut men ändrat sig

Användarvisningsbild

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 202

huggarn82  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130464 O när dom lagt ner så komma elpriserna skjuta i höjden :roll:

Avatar Fallback

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130483 Hoppas elpriserna går upp, ja. Bättre betalt för virket.

Avatar Fallback

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Famag  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130523 Syd kraft är väl Tysk ägt, och de har fräscha kablar till Tyskland.
De har nog tårtfest där denna vecka.

Avatar Fallback

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

axwell  
#130524
Famag skrev:Syd kraft är väl Tysk ägt, och de har fräscha kablar till Tyskland.
De har nog tårtfest där denna vecka.


Absolut, de heter Eon sedan några år. Eon lär ska stämma tyska staten för att inte kommer undan skatten för kärnkraften. Mer detaljer om detta kommer troligen i tidningarna.

Användarvisningsbild

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130919 Vattenfall vädrar morgonluft för den tyska kolkraften http://www.svd.se/naringsliv/vattenfall ... 217641.svd

Och jag som trodde att den tyska kolkraften tog slut med Helmut Kohls avträde... :grin:
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

totte  
#130924
Och jag som trodde att den tyska kolkraften tog slut med Helmut Kohls avträde...


Hade han eltoalett som drog så mycket ström? :D

Avatar Fallback

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

axwell  
#130926
totte skrev: Och jag som trodde att den tyska kolkraften tog slut med Helmut Kohls avträde...



Hade han eltoalett som drog så mycket ström? :D


Jag har för mig att han blev utfryst från politiken, inte så Merkeligt att han hade infrysningstoa på det där stället som Niking nämner.

Användarvisningsbild

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

OAS-forests  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130932
Niking skrev:Tyskland ska avveckla sin kärnkraft till 2022/Niklas

Detta är ett politiskt beslut. Det står inget om hur de tänker ersätta el som produceras av kärnkraft. Är det massiva investeringar i kolkraft som kommer eller är det ökad import från fransk kärnkraft? den el som kan levereras från norden är bara en bråkdel av vad tyskarna behöver.

Om detta blir verklighet så tror jag inte att det är möjligt att genomförbart på så kort tid som 11 år.

Vi hade ju ett beslut i början av 1980-talet om att avveckla kärnkraften fram till 2010, men vad gjorde industrin under de åren, jo man fortsatte att uppgradera och ta nya reaktorer i drift vilket resulterade i att vi sitter ännu mer fast i beroendet av kärnkraften.

Barebäcks två reaktorer stängdes ju ner men det var väl mest på grund av de danska påtryckningarna, de två reaktorerna var små och har under tiden ersatts av uppgraderingar på de andra tio reaktorerna som fortfarande är i drift i Forsmark, Ringhals och Oskarshamn.

Användarvisningsbild

Re: Tyskland avverkar kärnkraft till 2022

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#130986
axwell skrev:
totte skrev: Och jag som trodde att den tyska kolkraften tog slut med Helmut Kohls avträde...



Hade han eltoalett som drog så mycket ström? :D


Jag har för mig att han blev utfryst från politiken, inte så Merkeligt att han hade infrysningstoa på det där stället som Niking nämner.


Strålande kommentarer, som nästan kan mätas i becquerel :grin:
/Niklas

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).