Skogsnyheter

Allemansrätten och näringsverksamhet

231 inlägg 129844 visningar 17 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285391 Inte störa och inte förstöra...
/Niklas

Elmia
Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Tosca  
#285401 Fast det kanske är strandskyddslagen som det ska prövas mot?

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285410 Experten Ingvar Ahlström: Allemansrätten är ingen lag.

Allemansrätten är närmast en naturlag i Sverige.
Men långt ifrån självklar – juridiskt.
Allemansrätten finns inskriven i den svenska grundlagen. Men vad det betyder är inte solklart.
– Ingenstans står det i grundlagen eller annan lag vad den innebär, säger experten Ingvar Ahlström.
Sedan 1970-talet har han arbetat med frågorna på uppdrag av Naturvårdsverket.
– Kort sagt, i naturen får man göra det som inte är förbjudet, säger han.
– I grunden betyder det att man inte får beträda någons tomt ­eller befinna sig allt för nära ett område där någon bor.
”Inte förstöra - inte störa”, är också ett ledord, som enligt Ingvar Ahlström har viss relevans vid situa­tionen i Pinnarp.
– Vad jag förstår har det varit problem ­eftersom det kommer mycket folk och badar. Då tolkar jag att det är ett ordningsproblem och att man hamnar utanför allemans­rätten, säger han.

Allemansrätten
Allemansrätten är ingen lag, utan en form av sedvänja som funnits länge i Sverige.
Den skapar ändå rätten att röra sig i naturen – till viss del även på annans mark.
Begreppet skrevs in i grundlagen 1994, men definieras inte någonstans i svensk lag. Däremot omges allemansrätten av lagar som sätter gränser för vad som är tillåtet.

:D :D :D

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Midgård  
#285431 Sweden-viking skred:
"Allemansrätten är ingen lag, utan en form av sedvänja som funnits länge i Sverige."

Allemansrätten som den "definieras" idag är bara drygt 50 år gammal. Alltså ingen sedvänja som funnits länge i Sverige. Den tillkom någon gång i mitten på 1900-talet i och med arbetstidsförkortning och införande av semester för arbetare. De behövde komma ut i naturen och göra något av sin ledighet.
Dock finns i någon gammal Landskapslag nämnt en sedvänja som innebar att folk som var på resa hade rätt att på annans skogsmark plocka "så mycket bär som rymdes i en handske". Man fick också enligt sedvänjan övernatta enstaka natt i annans skog.
Detta var långt före det fanns värdshus och övernattningsmöjligheter, och avgörande för att folk skulle kunna resa även om det inte var speciellt vanligt.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#285451
Midgård skrev:Sweden-viking skred:
"Allemansrätten är ingen lag, utan en form av sedvänja som funnits länge i Sverige."

Allemansrätten som den "definieras" idag är bara drygt 50 år gammal. Alltså ingen sedvänja som funnits länge i Sverige. Den tillkom någon gång i mitten på 1900-talet i och med arbetstidsförkortning och införande av semester för arbetare. De behövde komma ut i naturen och göra något av sin ledighet.
Dock finns i någon gammal Landskapslag nämnt en sedvänja som innebar att folk som var på resa hade rätt att på annans skogsmark plocka "så mycket bär som rymdes i en handske". Man fick också enligt sedvänjan övernatta enstaka natt i annans skog.
Detta var långt före det fanns värdshus och övernattningsmöjligheter, och avgörande för att folk skulle kunna resa även om det inte var speciellt vanligt.



Du har helt rätt allemansrätten är ingen sedvanerätt.

Fram till 1962 hade markägaren näst intill polisiära befogenheter att hindra en inkräktare från otillåtet handlande. Markägaren hade då även civilrättsliga befogenheter i sitt ägande.

1962 ändrades strafflagen för att bättre passa den planerade förstärkningen av allemansrätten.

Detta bevisar att någon så kallad allemansrättslig sedvanerätt är utesluten och allt tal om gammal sedvanerätt är ren lögn och bara trams.

Den enda och äldsta sedvanerätten eller av hävd rätt värd namnet är markägarens suveränitet över den ägda marken…

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#286638 Nu är bärplockarna på gång igen http://www.atl.nu/skog/b-rplockare-p-g-ng-i-skogen
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287044 De sista bärplockarna från ifjol ger upp sin lönestrid http://www.atl.nu/skog/b-rplockare-ger-upp-l-nestrid
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287071 Tråkigt för dom men bra för markägare att plockare behandlas som slavar. Hoppas bara ryktet sprider sig.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287122 Nu var det visst ett dåligt bärår http://sverigesradio.se/sida/artikel.as ... el=5931374 vilket också bör spridas till de utländska bärplockarna.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

dwurg  
#287160 Haha, det var väl inte många veckor sedan dom där mupparna forskade fram att det skulle bli mycket bär, eller minns jag alldeles galet ?

Det värsta tycker jag ändå är att det kostas på pengar på sånt, varför ? lite tålamod så visar det sig huruvida det blir mycket bär eller inte.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Flax12  
#287312 En fråga: Om en av mina inkomster på gården skulle vara just bär o svamp från egen skog. Låt säga att jag sköter skogen extra skonsamt där blåbären trivs osv. Skulle jag få hindra andra att plocka där?

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287317 Nej. Inte lagligt i alla fall. Din egen skog ingår ju i "vår allas gemensamma" skog.

Edit: Du har ju fortfarande rätten att plocka bär i andras skogar som kompensation.

Har du bärodlingar, så är det en helt annan sak, men då är det knappast skog vi diskuterar längre.

http://www.blomsterlandet.se/Tips-och-a ... la-blabar/

http://www.vaxteko.nu/html/sll/forb_org ... DN93-6.HTM
/Niklas
Senast redigerad av Niking sön 10 aug 2014, 13:17, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Flax12  
#287318 Hm ja det va lite av det jag väntade mig. Men om jag vill definiera mig att jag producerar blåbären för att få min inkomst. Jag främjar ju blåbären osv. Skulle vilja få till att markanvändingen är kombinerat skogsproduktion/ bär.

Användarvisningsbild

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#287319 Svensk agroforestry har väl inget direkt stöd i lagen, utan det blir nog i så fall att omvandla lämplig skogsmark till åker och sedan sätta önskade bär där. Men då blir det ju en ren bärodling vi snackar om och då gäller ju inte längre allemansrätten.
/Niklas

Avatar Fallback

Re: Allemansrätten och näringsverksamhet

Flax12  
#287320 Jag menar nog att kombon skog o bär redan finns. Att sedan jag själv ska kunna sätta värdet av intäkterna. Vi måste få utnyttja våra egna tillgångar och också försvara dom. Vill bara se om det finns möjligheter i tolkningen. Just nu är enda utvägen att vara först på plats så att säga.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).