Sida 1 av 1

rotatorn lecker olja

Postat: sön 16 jan 2011, 01:35
av john
hei har ingen bild ennu, men kan vel fråga
ingen aning om fabrikat men rotatorn lecker olja den er efter et tag hel tekt med olja det kommer ut mellom den undre och den øvre delen som snurrar mot verandre
det har varit slik et tag men nu er det verre.
rotatorn funkar fint men den kansje snurrar liiite lengre efter man har slept spaken inte broms stopp :mrgreen:
den er gammel men snurrer oendligt åt båda håll

Re: rotatorn lecker olja

Postat: sön 16 jan 2011, 16:11
av Famag
Det finns o-ringar som går att byta.
Är det en Indexator så finns sprängskisser på på internet.
Har det uppstått glapp, är det knappast värt att renovera.
En liten rotator typen som är på huggarvagnar är också tveksamt att renovera.

Re: rotatorn lecker olja

Postat: sön 16 jan 2011, 19:47
av Skogsola
Det räcker med en liten rotator typ huggarvagn till den kranen. Det du sparar i vikt längst ut tjänar du i styrka!

Re: rotatorn lecker olja

Postat: tor 27 jan 2011, 20:37
av john
Takk for svar!
er indexator et fabrikat? goglade litt å min ser lik ut men nogra bilder!
Forrige eier bytade ut den orginale rotatorn som gikkk 180 grader mot den her,den er nog litt stor/tung samt litt for stor klo i forhold til kranen,så en lett nyare sak hadde sikkert inte varit fel.-men den fuker ok

hadde av klo/rotator i går å drog den inn i varmen, fint det er så kaldt ute for det rann nesten ingen olja hehe even om jeg har fylt opp med ny 32 olje.
skrudde av ca 20 lange umbrako skruer som går igjenom hele rotatorn,men fikk dra ordentlig med en "slager" for å få av "toppen" topploket" den midtre delen kom lettere den var hul med 2 fjederbelastade "vinger" som trykker ut ifra sentrum til rotator veggen.
Det satt 2 stora 0 ringer som var slitt,så inte konstigt at den lekker litt olja der.- helt på toppen satt det et "moped stempel" med 3 simringer tredd på det satt en umbrako på toppen som satt som et helvete, hadde et piperør på umbrako nøkkelen men ga meg innan den eller skruven ble mos.
har bestilt nye oringer, å tenkte at den blir ju tett om dom kommer på plass,tror jeg kan få av den på toppen med en umbrako pipe , noen som vet vad slags funksjon dom 3 sylinder pakningerna på toppen har for funksjon ? dom er inte helt ned slitne men,
fins det andre ting man kan kolla efter ? blir glad for tips