Ösa 260

Komatsu bild
 Svara  13 inlĂ€gg  2056 visningar  2 följer

Ösa 260

#109913 Skulle hjula Ösan en bit i dag men fick inte högen att fungera. Grejen var det att först vĂ€xlade den inte upp utan blev bara framhjulsdriven. Efter ett tag fungerade vĂ€xlingen men maskinen orkade inte gĂ„, sĂ„ fort den vĂ€xlade upp sĂ„ kurkade motorn! KĂ€ndes som att bromsen lĂ„g i. Fast bromsarna Ă€r bort kopplade vad jag vet... Vad kan annars vara fel?? Det gick fint att hjula bara för ett par veckor sedan. Kan nĂ„got ha frusit eller??

TS

Re: Ösa 260

#109939 Är hög-lĂ„gvĂ€xelföraren som Ă€r frusen.
Sitter i midjan,vÀnster sida lÄgt nere inskruvad i lÄdan bakÄt,ca 10 cm ovanför nedre midjetappen.
Lossa kÄpan och putsa rent,isproppen brukar sitta i vinkeln pÄ luftledningen men sjÀlva membranet behöver oxÄ rengöras nÄn gÄng.
Troligtvis satt vÀxelföraren i mellanlÀge och bÄde lÄg och hög var i pÄ samma gÄng :mrgreen:
Vagndriften kopplas ur pÄ baksidan av lÄdan via en separat ledning

AnvÀndarvisningsbild

#109947 Se till att fylla pÄ frostskydd ocksÄ.
HÀnde för mig nÀr jag var pÄ vÀg in till en avverkning nÀr ja körde en 260/707.
Började min fÀrd pÄ lÄgvÀxeln efter en vÀg som var lika bred som maskinen, banden va dÄligt broddade pga att hade man bra broddat sÄ styrde han inte eftersom han va sÄ tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lÄng och pÄ mitten delade sig vÀgen, det var djupa diken vid vÀgen till vÀnster som Jag skulle fara och jordvallar vid vÀgen till höger.
Just nÀr ja börjat Äka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tÀnk er en 25 tons spark pÄ glid, jag lyckades fÄ maskinen till höger och fÄ stopp pÄ han. :surp:

SÄ se till att fylla frostskydd regelbundet under hela Äret sÄ det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.

#109949 Problemet med luftledningen till hög-lÄgvÀxelföraren Àr att en separat retur saknas.
Det betyder att fukt som samlas i ledningen Äker ner till membranhuset och stannar kvar dÀr.
Vi hade en hel del bekymmer med vÄra 260-or dom sista Ären vi hade igÄng dom trots fungerande frostskyddsbehÄllare.
En orsak tror jag Àr att frostskyddsmedlet dom sÀljer hÀr i Finland har blivit alltmer "vattenutspÀtt" med Ären,dvs idag Àr det "parfymerat vatten " som sÀljs och det kan inte lösa upp en ispropp och torka upp som det gjorde förr.
Vi satte en lufttorkare pÄ ena 260-n och sen var den problemfri.

AnvÀndarvisningsbild

#109951 Ni fÄr vÀl hÀlla i hemkört :grin:
SkÀmt och sido nog fungerar dom hydrauliska bromsarna bra idag, men ibland saknar jag möjligheten pÄ nya maskiner att ha tryckluft och blÄsa rent med.
Sen Àr det ju bra att drÀnera tankarna ocksÄ.

#110007 Tusen tack för alla tipps!! Ska felsöka pÄ mÄndag och se om jag har is i ledningarna. Killen som hade haft maskinen innan mig sa att t-röd var bra att ha i burken sÄ jag kör med det jag med... Det funkar vÀl eller??

TS
AnvÀndarvisningsbild

#110017 Det funkar ocksÄ bra. :mrgreen:

AnvÀndarvisningsbild

#110029 T-röd Àr bÀttre Àn det mesta till detta. Var det enda vi anvÀnde nÀr jag körde dumper en gÄng i tiden, det var det som höll bromsarna igÄng.

Skogshuggarninorr35 skrev:Se till att fylla pÄ frostskydd ocksÄ.
Började min fÀrd pÄ lÄgvÀxeln efter en vÀg som var lika bred som maskinen, banden va dÄligt broddade pga att hade man bra broddat sÄ styrde han inte eftersom han va sÄ tung i baken.
Efter en bit kom en nedförsbacke som var 10-15 meter lÄng och pÄ mitten delade sig vÀgen, det var djupa diken vid vÀgen till vÀnster som Jag skulle fara och jordvallar vid vÀgen till höger.
Just nÀr ja börjat Äka ner för backen kopplade framhjulen ur och bakhjulen stod still tÀnk er en 25 tons spark pÄ glid, jag lyckades fÄ maskinen till höger och fÄ stopp pÄ han. :surp:

SÄ se till att fylla frostskydd regelbundet under hela Äret sÄ det alltid finns i systemet och som Simba sa gör rent.
Fan va billig man skulle kÀnna sig en sÄdan gÄng!! T-röd ska alltid finnas i burken!!

TS
AnvÀndarvisningsbild

Gonzo skrev:
Skogshuggarninorr35 skrev:Se till att fylla pÄ frostskydd ocksÄ.

Fan va billig man skulle kÀnna sig en sÄdan gÄng!! T-röd ska alltid finnas i burken!!

TÀnk dig nÀsta dag nÀr jag Äkte ner till avverkningen, sÄ började kÀrrdelen glida i sidled just dÀr det va djupast...
Och nÀr ja försökte ta mig dÀrifrÄn och smög fram tvÄ decimeter kanade kÀrrdelen en halvmeter i sidled, till slut stod ja tvÀrs över vÀgen :roll:
Tur att det gick att svÀnga över processorn och helt enkelt slÀppa ner maskinen i diket och sen dÀrifrÄn :mrgreen:

#110749 Jag blir inte klok pĂ„ maskin!! Nu funkar inte driften pĂ„ vagnen!! Skulle upp pĂ„ trailern i dag och dĂ„ drev bara framjulen pĂ„ lĂ„gen... Är det fler is proppar tro och vart????

TS

#110776 Sitter en Scania-koppling (luftpÄverkad )pÄ utgÄende axel bak i vÀxellÄdan ( dÀr var maskinen vrider sej )
Är samma luftledning som matar hög-lĂ„g vĂ€xelföraren,Ă€r ett t-styck pĂ„ luftledningen,och troligen Ă€r isproppen i den,kan oxĂ„ sitta i vinkeln ovnför vĂ€xellĂ„dan.
För att komma Ät sjÀlva kopplingen mÄste maskinen delas,men dom dÀr brukar oftast hÄlla ganska bra,men kolla du luftledningen till den :mrgreen:

Simba skrev:Sitter en Scania-koppling (luftpÄverkad )pÄ utgÄende axel bak i vÀxellÄdan ( dÀr var maskinen vrider sej )
Är samma luftledning som matar hög-lĂ„g vĂ€xelföraren,Ă€r ett t-styck pĂ„ luftledningen,och troligen Ă€r isproppen i den,kan oxĂ„ sitta i vinkeln ovnför vĂ€xellĂ„dan.
För att komma Ät sjÀlva kopplingen mÄste maskinen delas,men dom dÀr brukar oftast hÄlla ganska bra,men kolla du luftledningen till den :mrgreen:

Ska kolla det pÄ mÄndag! Du verkar ha rÀtt bra koll pÄ ösa du Simba :grin: NÀstan som man skulle kunna tro att du skruvat med en och annan :P Tusen tack för tippsen dom Àr guld vÀrda ska du veta!!

TS
Fredrik Reuter
Hej GÀst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gÀrna vilja tipsa dig om hur du kan fÄ ut mer av skogsforum. Klicka pÄ de knappar som passar dig hÀr intill (minifönster öppnas).
Farma
Annonser