Sida 2 av 2

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: mån 15 nov 2010, 18:11
av finskpinne
Men har dom inte filter som skall förhindra att skrot sprider sig i systemet!!?? Alla maskiner som jag har kört och skruvat med så har ju haft tryckfilter efter alla pumpar och returfilter före tanken och i vissa fall även sugfilter... Jag har inte haft något problem med skrot i hydraulsystemen förutom någon cylindertätning som har fastnat i någon ventil men det har ju ingen betydelse om man har skilda hydrostat och hydrauliksystem. Efter att arbetspumpen rasade på den förra skotaren jag hade så bytte jag bara pumpen och tryckfiltret och bytte en del olja... Men jag antar att det kan vara bra att ta det säkra före det osäkra. Jag är tveksam till att detta är ända orsaken till att man har skilda system.

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: mån 15 nov 2010, 21:23
av glasshultarn
Ja filtrerna ska ju ta de men man vet ju aldrig, det finns ju by-pas i såna också. Antar att behovet var större när de kom me miljöolja, va den inte sämre då? Nu mera e väl inte problemet så stort, gremo till e.x har ju gått ifrån dubbla tankar.
Jag har aldrig sett tryck filter efter pump på arbetshydraliken? Å sug filter e väl inte många som har pga kavitation?

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: mån 15 nov 2010, 21:36
av p.ingemarsson
Då byter du(fiskpinne) alltså inte olja när det går sönder utan bara pump och filter.

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: mån 15 nov 2010, 21:51
av finskpinne
p.ingemarsson skrev:Då byter du(fiskpinne) alltså inte olja när det går sönder utan bara pump och filter.


Nu är det ju inte så att jag kör sönder en hydraulpump varje dag så jag kan ju inte riktigt kommentera detta. När det hände sist så var de inte så att alla inälvor i pumpen trasades sönder utan det var mest att en del gick itu och jag hann stänga av maskinen innan något allvarligare hände så då ansåg jag inte att det var nödvändigt. Det är klart att jag byter all olja om man får en massa metallspån i systemet.

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: mån 15 nov 2010, 21:55
av finskpinne
glasshultarn skrev:Ja filtrerna ska ju ta de men man vet ju aldrig, det finns ju by-pas i såna också. Antar att behovet var större när de kom me miljöolja, va den inte sämre då? Nu mera e väl inte problemet så stort, gremo till e.x har ju gått ifrån dubbla tankar.
Jag har aldrig sett tryck filter efter pump på arbetshydraliken? Å sug filter e väl inte många som har pga kavitation?


Ponsse har nog filter direkt efter pumparna...

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: mån 15 nov 2010, 22:07
av roger82
Kan ju nämna att på de äldre Gremo så händer det att en packbox går mellan pumparna så att oljan trycks ut i den ena tanken, man byter packbox och problemet återkommer. Lösning enligt Gremo: koppla ihop avtappningsslangarna så att nivån jämnar ut sig= samma olja överallt =)

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: tis 15 feb 2011, 14:14
av blåbäret
Tunga grejer. Min f12-01 väger 17 ton. Men då är ca 1 ton förstärkningar runt vagnsstryrningen.

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: tis 15 feb 2011, 19:18
av javelhaven
ja de där med vikten är väl ett litet problem kanske på S modellen, eftersom 60 cm djupa spår i en gallring inte är att föredra ;)
Har en 8 hjulig SMV som väger 17100kg, å den sjunker som en sten tycker jag.

Angående delade oljor ser jag de som något positivt. Iaf vid pumphaveri. Sen e de ju smidigt med 10-40 olja i hydrostaten som nån nämnde innan :).

Re: Rottnes styrbara skotarvagn

Postat: tis 15 feb 2011, 19:53
av finskpinne
blåbäret skrev:Tunga grejer. Min f12-01 väger 17 ton. Men då är ca 1 ton förstärkningar runt vagnsstryrningen.


:shock:
Är det då med band och kedjor och allt sånt eller???