Skotare

Band eller kedjor?

6 inlägg 4446 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Band eller kedjor?

Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7537 För och emot! Vilket ger bäst totalekonomi, framkomlighet :?:



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
Ellingsson  
#7548 band bak och kedjor fram är nog det bästa man kan ha,fast man måste ju underhålla kedjorna lite mer än bandena..plus att man inte halkar lika lätt med kedjor

Användarvisningsbild
Engstrand  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7604 Håller med föregående talare. Vi körde med band runtom förut och komforten blir betydligt mycket sämre me band på traktordelen mot kedjor. Blir mycket osmidigare också.
Håller inte riktigt med om underhållet är mer på kedjor än band heller,beror på vilka kedjor man väljer.
Vi bytte till Pewag i fram,fick sträcka efter dom ett par gånger i början,sen har vi knappt rört dem på 3000 timmar. Man får inte dendär "påsen" som man hade på kedjorna vi hade förut.
Banden däremot får man ju spänna nån gång i månaden,har dock bytt till klarkband nu,har inte haft dem tillräckligt länge för att uttala mig om för eller nackdelar ännu. De ser då bra mycket rejälare ut än olofsfors.
Band utan dubbar på vintern är inte heller nån rolig kombination fick en skotarförare hos oss erfara,1710an gled ner i ett krondike från vägen med fullt grantimmerlass! Tyvärr var jag inte med och kunde föreviga det på kort :(

Användarvisningsbild
Maldas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#7736 Jag läste i nya John deere tidningen att band runt om drar 2,9liter/h mera jämfört med att köra oskodd. Dock stog inget om förbrukning med kedjor runt om. Att köra oskodd är oftast inget alternativ.

   TS
Avatar Fallback
JoRu  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#8327 Fråga till den som vet:

Hur lång tid tar det att sko av och på en skogsmaskin?

Verkar vara ett väldigt svårt och omständigt arbete. "Storfräsarna" hemmikring brukar sällan ta av sig brodden vid transportkörning på väg.
Det går väl när det är vinter men på barmark går det rätt hårt åt vägen.

Avatar Fallback
Ellingsson  
#8341 man kan lätt tro att kedjor förstör vägarna mer än band men så är det inte,våran skördare kör lite titt som tätt på asfalten,medans vi med skotaren har i bland fått åkt trailer 100 meter,,kedjorna verkar följa med vägen bättre,banden liksom slår hål i asfalten så det är ingen större fara med kedjor om man ska någon kortare bit bara

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).