Sida 1 av 2

Ang. vält 810 i "film-tråden"

Postat: mån 19 mar 2007, 18:43
av DaPe
Jag antar att man inte ska diskutera saker i "film-tråden", så jag tänkte att jag startar en ny tråd.

Hur i h-te lyckas man välta man en 810 på plana backen?

/DaPe

Postat: mån 19 mar 2007, 21:58
av Maldas
Timberjack skotarna är mycket instabila, jag har själv bärgat en 1210 som tippat på en asfaltsplan!

Postat: mån 19 mar 2007, 22:24
av DaPe
Hmm, okej. Men var det inte bara vagn-delen som vält då? Jag kan ju förstå att vagndelen välter om man släpper midjelåsen och håller en full grip på rak arm, när man har en vagnmonterad kran. Men med en traktormonterad kran borde det ju inte gå att välta på plana vägen.

Aja, jag har knappt aldrig kört en skotare så jag ska inte säga så mycket.

/DaPe

Postat: tis 20 mar 2007, 08:44
av Jaskar
Jag är heller ingen expert på skotare, men midjelåset på den skördare jag kör släpper när det blir för mycket belastning, för att inte hela maskinen ska välta antar jag (Första gången jag var med om det blev jag väldigt överraskad kan jag säga... :wink: )
Så antagligen har han kört ut kranen långt, midjelåset släppte och han hann inte trycka ner kranen i backen innan maskinen låg där. Surt.

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

Postat: fre 23 mar 2007, 10:08
av Engstrand
DaPe skrev:Jag antar att man inte ska diskutera saker i "film-tråden", så jag tänkte att jag startar en ny tråd.

Hur i h-te lyckas man välta man en 810 på plana backen?

/DaPe



Är inte så omöjligt som man kan tro,förstår precis hur detdär gått till. Står man lite tokigt t.ex när man lastar av och skickar ut en stor grip så har den en benägenhet att följa med,förhoppningsvis hinnar man ju få ner knippan i backen innan det har gått för långt.
Det har tydligen inte denna chaufför hunnit med. :D
Kan ju tillägga att det inte finns nåt midjelås på en 810a åxå...

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

Postat: fre 23 mar 2007, 14:29
av DaPe
Engstrand skrev:
Är inte så omöjligt som man kan tro,förstår precis hur detdär gått till. Står man lite tokigt t.ex när man lastar av och skickar ut en stor grip så har den en benägenhet att följa med,förhoppningsvis hinnar man ju få ner knippan i backen innan det har gått för långt.
Det har tydligen inte denna chaufför hunnit med. :D
Kan ju tillägga att det inte finns nåt midjelås på en 810a åxå...


Tack för svaret!

Men när de har fått tillbaka maskinen på hjulen igen, ser det ju ut som om maskinen står hyffsat vågrätt iaf. Är det alltså så illa att 810 är så lätt att den välter med full grip på rak arm?

/DaPe

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

Postat: ons 28 mar 2007, 18:14
av Engstrand
Tack för svaret!

Men när de har fått tillbaka maskinen på hjulen igen, ser det ju ut som om maskinen står hyffsat vågrätt iaf. Är det alltså så illa att 810 är så lätt att den välter med full grip på rak arm?

/DaPe[/quote]

Näe det gör den väl inte,de beror väl på hur våldsam man är i krankörningen iofs. E ju skillnad att bara hålla en knippa still och att slänga ut en i full fart.

Re: Ang. vält 810 i "film-tråden"

Postat: fre 30 nov 2007, 22:26
av JD 1410D
Ville bara säga angående filmen. Det är skol elever som har vält med den

810

Postat: tis 04 dec 2007, 21:10
av Skogsluffarn
810 har visst midjelås... iaf från -94 och framåt.
Kan tillägas att om man är en normal skotar chaufför och kör normal körning så 810 en mycket stabil maskin. Det med att den är vältsjuk är bara trams. Den blir instabil först när du har full grip, full längd på kran, tom kasse och försöker köra samtidigt.

Den är som vilken vanlig skotare som helst...

Postat: tis 04 dec 2007, 22:02
av timberjack810c
04.an jag körde hade iaf inget midjelås??? där tror jag du har fel faktist... däremot de nya vi har på skolan har midjelås och det e ju ganska gutt att ha det med långkranen som sitter på dem

Re: 810

Postat: tis 04 dec 2007, 23:18
av Engstrand
Tror åxå att du har fel,jag har kört en nyare än -94 som INTE hade midjelås. Däremot har det nog funnits som tillval på de modellerna. Men ej som standard.

Skogsluffarn skrev:810 har visst midjelås... iaf från -94 och framåt.
Kan tillägas att om man är en normal skotar chaufför och kör normal körning så 810 en mycket stabil maskin. Det med att den är vältsjuk är bara trams. Den blir instabil först när du har full grip, full längd på kran, tom kasse och försöker köra samtidigt.

Den är som vilken vanlig skotare som helst...

Postat: tor 06 dec 2007, 23:57
av smaland
På 810:an så sitter kranen på traktordelen. Vid "normala" vältningar så brukar bara vagnen tippa och traktordelen stå kvar. Nackdelen som med 810:an är att när det lutar mycket så kan man inte hålla ut kranen så som man kan när kranen är monterad på traktorn.
Du kan få vilken maskin som helst att välta om du kör som en idiot. :wink:

Postat: fre 07 dec 2007, 18:50
av timberjack810c
jag skulle inte vilja säga att timberjack maskinerna är mycket instabila som det sägs tidigare i tråden... alla maskiner kan vara instabila om man bär sig klantigt åt.... jag tycker nästan det är en fördel och veta att traktordelen inte välter í och med att man kan sväga över kranen åt det håller de lutar... det e ju endå den delen som är dyrast och välta....vet att tyngdpunkten blir högre på vagnen så vältrisken blir större..

jag har även varit med när en skicklig förare vände tillbaka vagnen själv..

Postat: fre 07 dec 2007, 19:59
av kockums850
Alla har vi varit nybörjare någon gång.
Den filmen är ett praktexempel hur det kan gå innan man lär sig hur maskinen uppför sig.

Har själv bla. kört Bruunett 678, Timberjack 810B, 1410 och varit uppe på två hjul oräknerliga gånger (men ej vält ännu ;-) peppar peppar). Beroende på olika faktorer ex. Hög last, Kranens placering, Lutning, Stubbar, Avlastning-Full grip långt ut, Midjelås m.m.m
Men visst kan se det väldigt konstigt ut ibland.......

Postat: fre 07 dec 2007, 22:13
av timberjack810c
visst kan man balansera ibland på två hjul...men det tillhör ju lite