Skotare

Volvo sm 462

5 inlägg 4134 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Volvo sm 462

Palmen84  
#90945 Tog en titt på min volvo sm 462 skotare igår på grund av att jag tycker den är klen i lyftarmen. Fick då se att dom hade dom som hade den innan hade kopplat bort chock ventilen på lyftarmen plus ena sidan på ventilpaketet. Istället hade dom dragit en vanlig typ bensinslang direkt från lyftcylindern till hydraultanken.
Tror ni att det kan ha något att göra med lyftkraften eller är det något annat?
Har inte så koll på hur det fungerar just med hydrauliken i en sån här skotare men just lyftcylindern är inte den enkelriktad? och i så fall så är det just returen som dom kopplat förbi och dragit rakt till tanken? Men det kanske inte har någon betydelse?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Volvo sm 462

lasseman79  
#91009 Eftersom kolven är enkelverkande så skall det bara bara vara olja på trycksidan av kolven tryck och retur går genom samma slang.Den klenare "bensinslangen" du beskriver är bara till för att dränera läck-olja som smitit förbi tätningarna i kolven.Om kranen känns svag så kan du kolla om det strömmar mycket olja genom den lilla slangen när du försöker lyfta kranen.Gör det det betyder det att du behöver byta tätningar i kolven pga oljan läcker igenom.

Avatar Fallback

Re: Volvo sm 462

Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91017 Har du ett inre läckage så sänker sig armen när du försöker hålla den stilla. Men lyftkraften påverkas inte mycket om inte packningarna är helt "blåsta". Mät upp trycken och shimsa med brickor bakom fjädern i överströmmningsventilen. Den kan ha mattats med tiden. Men tänk på att det är ingen jättekran på 462.

Avatar Fallback

Re: Volvo sm 462

kl-820  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91545 Det är inte så att lyftkolven är utbytt? mot en dubbelv. dito. För att inte få oljespill pga tex dåliga tätningar drog de en läckoljeledning till tank. (budget rep.)

Om en enkelverkande kolv läcker så rinner oljan direkt ut på backen, så det syns
ganska enkelt.

Slutsaten kan vara att lyften i originaltappning är enkelv. då är ena sidan på paketet pluggad. Sedan är kolven utbytt.

Avatar Fallback

Re: Volvo sm 462

sthil  
#92264 Hej palmen jag skriver några rader ur instruktionsboken till 462an Om lyftarmen har dålig lyftkraft
beror detta på för lågt oljetryck prova enl följande. Stäng griparen helt håll kvar spaken trycket skall vara
115 +-5kp cm vid 750 varv i min Om trycket är för lågt beror detta på felande oljepump eller tryckbegr ventil
Kontrollera oljepumpen genom att med rak kranarm lyfta denna från marknivå till toppläge
Detta skall ta 10sek +-1sekvid 750 varv . Hoppas du blir lite hjälpt av det här lycka till. :wink:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).