Skotare

Valmet .4 kran

73 inlägg 38818 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

betula  
#90468 Äger du maskin själv får du väl skruva bäst fan du vill och betala reparationerna själv men som maskinägare skulle vi nogsamt avråda till att vara där och skruva på våra maskiner 😡 . Det finns en anledning att koderna sitter där. Justeringarna finns gott och väl inom ramarna för inställningarna. För att du ska få en mjuk och följsam kran och kunna köra avslappnat och bra. Inga förslitningsskador på förare som sitter på helspänn eller på maskin som inte skonas. Inte kör man väl bilen med gasen i botten och tvärnitar jämt!
Våran 890.3 går på 1250 varv och har en bränsleförbrukning på 11,2 l/h och ett repkonto på 3000 kr under 1 år.
Man måste se till helheten och livslängd på maskin och förare.
Vår skotarförare har trots skogsbruksskola fattat detta.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#90504
betula skrev:Äger du maskin själv får du väl skruva bäst fan du vill och betala reparationerna själv men som maskinägare skulle vi nogsamt avråda till att vara där och skruva på våra maskiner 😡 . Det finns en anledning att koderna sitter där. Justeringarna finns gott och väl inom ramarna för inställningarna. För att du ska få en mjuk och följsam kran och kunna köra avslappnat och bra. Inga förslitningsskador på förare som sitter på helspänn eller på maskin som inte skonas. Inte kör man väl bilen med gasen i botten och tvärnitar jämt!
Våran 890.3 går på 1250 varv och har en bränsleförbrukning på 11,2 l/h och ett repkonto på 3000 kr under 1 år.
Man måste se till helheten och livslängd på maskin och förare.
Vår skotarförare har trots skogsbruksskola fattat detta.


De är tur att vi alla är olika, grattis att du tycker att de är bra att inte kunna justera. De tiltalar absolut inte mej.
Harva runt på sluthuggning med en 890 efter en alltid krånglande ergo klarar väl dom flesta :wink:
Att du anser att justeringarna räcker till skiter ja fullständigt i, de är vad ja tycker å våra förare som betyder nått. Ja spänner mej mer med en kran som inte gör som ja säger, tex för lite minström man drar i spaken inget händer å pang halvvägs till fullt utslag kommer alltihopa.

Ja tycker de är samma på skördare å skotare ja kan smyga bättre å smidigare med mindre skador på kvarvarande träd i gallringen med minströmmar som passar mej, å kan ja inte ändra dom så får dom väl sälja sina skotare till nån annan, dom är ju snart mindre än gremo så inte behöver dom väl lyssna på kunderna.

Ja är nog för korkad att förstå att man inte ska röra maskinerna utan man ska köra bara.

Ingen på eller omkring valmet har svarat å vad alla andra anser om justeringmöjligheter räcker till är ovesäntligt de ja vill veta är varför dom låst minströmmarna.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

HankTheTank  
#90543
mrme skrev:
Harva runt på sluthuggning med en 890 efter en alltid krånglande ergo klarar väl dom flesta :wink:


jag kan ju bara tillläga att just den 890.3 du syftar på nu är den maskin på SCA västerbotten som har överlägset bäst statistik både på m3/h utslaget per månad och Tekniskt utnytjande :wink:
under 2009 hade vi 93.6% TU och snitta 22.5 m3 timmen och vi har nästan bara objekt med långa körvägar (500-1100m) ligger virket riktigt nära väg så ligger jag på över 50 m3/h.. så nog FAN går det att köra virke med den 890in...

Bild



ja håller med om att man ska få komma åt alla justeringar men kan inte förstå alla JÄVLAR som ska ha kranjävlarna å gå nå alldeles innihellvett fort det blir inte mer kört för det, filmen Betula länkad till är ''min'' 890 och där har ja ställt kranen efter alla konstens regler som synes i filmen så är krankörningen lugn och harmonisk och jag använder RAMPER... kör man utan ramperna så blir det nå jävulska påkänningar i ventilpaket och hyraulik när allt ska gå på on-off.....

för att få till en bra kran krävs att Max-min strömen är bra, lite dödgång i spakarna och att ramperna ligger bra är allt detta gjort rätt så ska man kunna köra kran med fulla spakutslag och ha en harmonisk kran som nästan känns långsam då och först då går kran som hon ska.....

ett bra rikt medel när man ska ställa max strömen på kran är att använda tidtagarur och dom tider som ösa arbetade fram till kranarna på 260in. dessa går att finna i 260ins instruktionsböcker, där har ösa genom mycket testande och justerande hittat en väldigt bra grund inställning som dom sen klockade ändläge till ändläge.
sen är det bara att fila till ramper, minströmar och dödgången i spakarna så har man en väldigt fin kraninställning sen.

Nu är det väl säker nån JÄVLA BESSEWISSER SOM SKA KOMMA Å SÄGA att det funka på 260in men inte på dagens maskiner men det kan du ge dig fan på att det gör. ända skillnaden är att styrsystemen idag är mycket bättre...

och varför valmet har låst skiten det skulle ju va kul att veta.
men det är lätt att kringgå ändå, det är redan tidigare i tråden deklareat hur man gör och det funkar 8)

Mvh

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#90605 Tror ditt inlägg ska in under skryttråden, produktion är en siffra på ett papper och väldigt olika för olika förare terräng,körväg och meddelstam så det lyssnar ja inte nått på. Tvivlar inte en sekund på att du/ni är duktiga förare men de är det som är lite kul de finns en uppsjö med bättre förare oxå.

Min kran går oxå sakta lagom mycket ramper har ja oxå, har ingen aning om några tider ställer den som ja vill ha den, lugn å fin med bra precision och det får ja inte i gallring om ja inte får justera minströmmarna samma gäller ju slutthuggning oxå men de syns lättare i gallring.

Om tiderna funkade bra på 260 tiden kvittar ju oxå bara kranen går fint, en förare kanske tycker dom tiderna är för snabba men ja kan lova även om kranen går saktare så får han säkert ut tillräckligt med virke han med.

Kör ja ut virke så att det går ihop för min arbetsgivare så är ja nöjd annars är ja ju snart utan arbetsgivare, mej veterligt är inte skogsmaskinsbranschen en tävling men ja kan ha fått det om bakfoten, de som mycket annat.

Ja vill trivas på jobbet å ja vill verkligen kunna ställa om min kran så de passar mej, om nått ska låsas så lås max strömmen istället, farten kvittar bara ja får en bra känsla i spaken.

Tor inte vi kommer nån vart med varför valmet låst minströmmarna tyvärr :cry:

Har du tiderna från 260tiden så vore det intressant att se dom tvivlar inte en sekund på att dom tiderna räcker bra även idag. Har du tider på skördare vore det oxå intressant att se.

men hur mäter man minströmmen i tid??? de går inte den mäter man i känsla inom vissa gränser å dom är högst personliga.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

HankTheTank  
#90879
mrme skrev:
Tro inte vi kommer nån vart med varför valmet låst minströmmarna tyvärr :cry:

Har du tiderna från 260tiden så vore det intressant att se dom tvivlar inte en sekund på att dom tiderna räcker bra även idag. Har du tider på skördare vore det oxå intressant att se.

men hur mäter man minströmmen i tid??? de går inte den mäter man i känsla inom vissa gränser å dom är högst personliga.




precis tro inte vi får några svar på varför det är låst men som sagt tar man 99 minus månadensnr och 99 minus dagens datum så har man koden. som idag maj 05 dag 05 så får man koden 94 94 ;)

jag har ju inte dom tiderna tillgänglig nu men nog ska jag kunna leta på krantiderna när ja kommer hem igen och får tag i boken igen, hade tiderna uppskrivna på en lapp förut men den har man väl slarvat bort ;)

dessa tider finns bara till skotaren och det är bara MAX strömarna man kan mäta med klocka.
tror inte ösa hann mäta upp tiderna på en grepparna innan ösa vart TJ och man sluta me 2 grepparna och gick över till dagens system.

men som sagt JAG upplever 260 max tiderna som en väldigt bra grund inställning sen får man ju justera lite hit å dit för att få det perfekt.

men precis som du säger så är det viktigt att kunna ställa minströmarna det är ju inget man kan mäta sig till efter va man sj känner för ;)

mvh

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90906 Skriv gärna dom tiderna så ska jag testa det för skojs skull :)

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#90907
HankTheTank skrev:
precis tro inte vi får några svar på varför det är låst men som sagt tar man 99 minus månadensnr och 99 minus dagens datum så har man koden. som idag maj 05 dag 05 så får man koden 94 94 ;)


För upplysning: Detta ovan stämmer inte på min Maxi iallafall.. Dagens kod 7159, gårdagens 7150..
Nån med bättre info? Ren principsak - jag vill inte ringa å fråga tekniker om tex ändra deplacement kranpump..

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91027
kalhygge skrev:
HankTheTank skrev:
precis tro inte vi får några svar på varför det är låst men som sagt tar man 99 minus månadensnr och 99 minus dagens datum så har man koden. som idag maj 05 dag 05 så får man koden 94 94 ;)


För upplysning: Detta ovan stämmer inte på min Maxi iallafall.. Dagens kod 7159, gårdagens 7150..
Nån med bättre info? Ren principsak - jag vill inte ringa å fråga tekniker om tex ändra deplacement kranpump..


Nej det där funkar inte på skördare, bara på skotare.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#91089 Rampera är väl justerbara för att alla har olika "inbyggda" ramper i fingrarna/händerna. Det är ju de som är de fina med dom nya styrsystemen, allt är mycket anpassningsbart.(förutom på .4 skotarna..)Det är därför det är viktigt med individuell kraninst. så man kan använda all hjälp man själv vill..

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#93089 jag har ju inte dom tiderna tillgänglig nu men nog ska jag kunna leta på krantiderna när ja kommer hem igen och får tag i boken igen, hade tiderna uppskrivna på en lapp förut men den har man väl slarvat bort ;)

dessa tider finns bara till skotaren och det är bara MAX strömarna man kan mäta med klocka.
tror inte ösa hann mäta upp tiderna på en grepparna innan ösa vart TJ och man sluta me 2 grepparna och gick över till dagens system.

men som sagt JAG upplever 260 max tiderna som en väldigt bra grund inställning sen får man ju justera lite hit å dit för att få det perfekt.

men precis som du säger så är det viktigt att kunna ställa minströmarna det är ju inget man kan mäta sig till efter va man sj känner för ;)

mvh[/quote]


Fick du tag i tiderna från ösatiden vore kul att veta vad dom var då

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#93090
ume skrev:Rampera är väl justerbara för att alla har olika "inbyggda" ramper i fingrarna/händerna. Det är ju de som är de fina med dom nya styrsystemen, allt är mycket anpassningsbart.(förutom på .4 skotarna..)Det är därför det är viktigt med individuell kraninst. så man kan använda all hjälp man själv vill..


Tycker ume har en väldigt bra inställning till kraninställningar, känslan är olika för nästan alla vissa anpassar sej andra vill göra nått själv de är ju de som är de fina med inställningar.


Så åter till frågan å upp med ämnet igen, nån som vet hur dom tänkte, är de nån som frågat ut nån servicegubbe eller haft kontakt med nån högre upp inom valmet.

Har själv glömt bort de när ja träffat valmetkillar, ska försöka komma ihåg de nästa gång ja springer ihop med dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#275884
Bild

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#275886 antar att tiderna för svängen är hela varvet runt så man får väl ta kring 7 sekunder på ett halvt varv.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#275887 ok gammal tråd men...

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278665 Bra när man hittar sådana här trådar, försöker ställa in kranen på en f15 med cranab utskjutet. Fått lite tips men jag tycker det är rätt svårt å ställa in den bra. Jag har svårt att känna vad som är fel när jag kör,
bara att det inte stämmer riktigt...
Blir gärna lite "gungigt" när man är långt ut med kranen. (10m) Några tips?
Vad är förresten fininställning? (tror det hette så) Kan vad min.max.ramp är men sen är det nått mer...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).