Skotare

Valmet .4 kran

73 inlägg 38816 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

masterchief  
#88986 Ta ur kablarna har du då aldrig behövt göra på en Rottne...
Bara att bryta huvudströmmen...
Tillbaks till ämnet....
Människan är ett anpassningsbart djur, så visst lär man sig köra en felinställd kran med tiden :lol:
Minströmmarna ska man inte behöva ställa egentligen, ramperna är det intressanta.
Personligen gillar jag små spakutslag, mina chauförer gillar större, vi har olika förare, men minströmmen är den samma...

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#89000 Ja Rottne är ju en helt annan sak, på vår f12:a svetsade jag oftast kranen med motorn igång, det är ju lättare att se vad man gör när lyset är tänt, plus att det går fortare att ändra läge under tiden.
Sen är det ju onödigt att sätta jordklämman i motorblocket.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89006 Att man som förare/ägare inte skulle ha behörighet att justera in kran som man själv vill är ju helt åt h-e.
Gamla TMC-n var ju spärrad enligt "snabb förare",men när JD gjorde det nya datasystemet så diskuterades just detta och dom kom fram till att INGA begränsningar skulle införas.Heder för detta beslut.
Min strömmen behöver justeras en gång/år för att erhålla max. kontroll
Nä,ring åt nån av utvecklarna i Pekin..flåt Umeå och kräv att dom släpper allt fritt :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89007 Ja slutar aldrig att justera kranen, ja tycker kranen behöver ändras beroende på vissa speciella körningar,ifall ja är väldigt slö i hjärnan en period. Små förändingar kan göra mycket på mjukheten i kranen.

Ibland kan ja ändra flera gånger i veckan sen kan de gå en månad utan att ändra den.

Nån som jobbar på valmet å läser de här (å ja vet att ni finns där ute) ta er i kragen å skriv varför ni låst dom justeringmöjligheterna. Ja personligen tycker de är idiotiskt.

Som mastercheif skriver man vänjer sej men hur bra blir det?? skulle aldrig gå med på att anpassa mej skulle vägra köpa en traktor för x antal miljoner som ja inte kan ställa in kranen på.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89013 Valmet har ju haft pippi på just att låsa mjukvara i olika instanser - men detta verkar ta priset..
Är väl bara de uppgraderar den fantastiska Explorern, så man iallafall kan göra som man vill med sin egen maskin!!!

Jag svär själv nästan dagligen LÅÅÅÅNGA ramsor över att man i gamla Maxin i tid o otid måste byta Login till nämnda 7716 för att ändra allt mer avancerat en arbetsvarv!!!! Det är ju bara löjligt, skapar irritation och tar dyrbar tid!

Å så finns det en nivå till "Dagens Kod" som man måste ringa servicepersonal o fråga om, för att tex mixtra med pumpdeplacement..
Å så finns det flera nivåer till som servicepersonalen ska ringa till Umeå å fråga snällt om lov, tex om man vill justera ramptiden för matning..

Nä, heder åt JD som tydligen släppt fångarna loss!!

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89016 vafan är det så nu måste ju bara vara på skotarna isf... på skördarn kommer man då åt det.
Har ni provat med dagens kod som är 99-dagens datum och 99-numret på månaden?
idag borde kodens två första siffror vara 99-17= 82
och så nästa två siffror 99-4=95
Alltså är koden idag 8295
Testa det så kommer man då iaf åt det inre på våran gamla skotare.

Men jag vet inte har folk minströmmarna så olika?? Brukar då alltid ha dom precis så kranen rör sig, tycker det blir ryckigare annars.
Kollar så dom är så några gånger per år ungefär.
Maxfarten, ramper, progression och spakutslag ändrar jag ofta.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

ume  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89021 Låter inte bra, alla som vill få ut de lilla sista av sin maskinmåste kunna justera min å maxström,ramper, spakprogression å dözon så är de bara! Låter underligt att dom spärrat det på skotare är dom förarna mindre nog med precisionen eller??
Snacka om idioti!!

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89060 Vi verkar tycka lika dant vi förare så ja hoppas nån som jobbar inom valmet skriver sin syn på de här problemet för ja anser som ni andra att de är hellt idiotiskt att inte kunna få ställa in sin maskin som man vill ha den.

Fattar inte varför man på valmet vill hindra en intresserad förare från att optimera maskinen efter sej själv??


De där med 99 som 890 förklarar funkar men det får inte valmet tala om, men varför ska det behövas en kod i överhuvudtaget??


På skördaren vet ja inte hur de är med valmet men på ponssen kan ja ställa in acc tid, broms tid olika inställningar för sökning av kapfönster m.m å de är oxå en grej som ja anpassar till olika körningar.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

kalhygge  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89085 jo de finns en hel del inställningnar att mixtra med för tex matningen, men för att komma åt ramptid start matning på MaxiHarvester 4.5.11 så får man inga rixsamtal till Umeå.

Nu har jag en maskin som smyyyger igång lite försynt, e ju konfigurerat för ett 350aggregat, jag vill ha fullt ös från början i min klena skog med mitt lilla aggregat!!
Å detta kunde ej Komatsus servicepersonal ställa in själv, utan att fråga "pappa om lov"... smidigt värre!!

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89092 Man tycker ju att det inte måste behövas en massa koder hit och dit, absolut inte för såna saker som kraninställningar.
Men jag vet exempel på "världsmästare" som surrat och låtit värre insatt i allt och velat ha alla koder för att ställa in grejer på en skördare, och fått dessa koder och ändrat och ändrat och till slut har dom justerat bort sig totalt så teknikern har fått komma dit och få maskin att gå bra igen.
Så det kanske inte är så bra alltid att komma åt allting utan kod, det finns så mycket olika folk som sitter i maskinerna.
Men ibland tycker man ju det är onödigt då vissa enka inställningar hamnat under kod.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89111
Valmet 890 skrev:Man tycker ju att det inte måste behövas en massa koder hit och dit, absolut inte för såna saker som kraninställningar.
Men jag vet exempel på "världsmästare" som surrat och låtit värre insatt i allt och velat ha alla koder för att ställa in grejer på en skördare, och fått dessa koder och ändrat och ändrat och till slut har dom justerat bort sig totalt så teknikern har fått komma dit och få maskin att gå bra igen.
Så det kanske inte är så bra alltid att komma åt allting utan kod, det finns så mycket olika folk som sitter i maskinerna.
Men ibland tycker man ju det är onödigt då vissa enka inställningar hamnat under kod.


Jo visst ska man veta vad man håller på med men att dra alla över samma kam bara för att vissa villar bort sej är väl ändå lite dumt.

Man ska väl inte ge sej på en massa inställningar som man inte har koll på eller gå en kurs, men kran inställningar å start å stopp ramper kapfönstersökning är väl ändå inget man ska behöva ta en tekninker till. Måste ju räcka att få det förklarat för sej å testa lite så får man väl kläm på det.

Finns väl en uppsjö med saker man inte ska chansa på att ställa in men sätt kod på dom då så kan man ringa en tekniker å få hjälp på telefonen dom gångerna. Kostar ju en hel del att ta ut nån bara för nått som tar max 10min.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89225
mrme skrev:
Valmet 890 skrev:Man tycker ju att det inte måste behövas en massa koder hit och dit, absolut inte för såna saker som kraninställningar.
Men jag vet exempel på "världsmästare" som surrat och låtit värre insatt i allt och velat ha alla koder för att ställa in grejer på en skördare, och fått dessa koder och ändrat och ändrat och till slut har dom justerat bort sig totalt så teknikern har fått komma dit och få maskin att gå bra igen.
Så det kanske inte är så bra alltid att komma åt allting utan kod, det finns så mycket olika folk som sitter i maskinerna.
Men ibland tycker man ju det är onödigt då vissa enka inställningar hamnat under kod.


Jo visst ska man veta vad man håller på med men att dra alla över samma kam bara för att vissa villar bort sej är väl ändå lite dumt.

Man ska väl inte ge sej på en massa inställningar som man inte har koll på eller gå en kurs, men kran inställningar å start å stopp ramper kapfönstersökning är väl ändå inget man ska behöva ta en tekninker till. Måste ju räcka att få det förklarat för sej å testa lite så får man väl kläm på det.

Finns väl en uppsjö med saker man inte ska chansa på att ställa in men sätt kod på dom då så kan man ringa en tekniker å få hjälp på telefonen dom gångerna. Kostar ju en hel del att ta ut nån bara för nått som tar max 10min.


Helt klart är det så.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

zeaflower  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89623 minströmmen är väl ändå inte individuell mellan olika förare?

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

novis??  
#89652
zeaflower skrev:minströmmen är väl ändå inte individuell mellan olika förare?

säg inte det endel vill inte smyga alls 8) men du en ventil är ej stabil så 300ma kan räcka när den är flång efter 3v kan det vare 280 likväl som 320 då ska man förbanne mig kunna ändra det är ju lika med ett aggregat ventil man ska kolla max o min med mannometer med 4-6 mån för att vara supernoga så varrannan månad :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#89697 Inte ett svar av tex maldas tror ja han kallades eller nån annan som jobbar på valmet :cry: tråkigt men sant.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).