Skotare

Valmet .4 kran

73 inlägg 38822 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#278840 Jag kör också f15. Fattar inte heller vad som jag gör fel men alla andra märken jag kört går så mycket mjukare. Men jag gissar att det är en inställningsfråga men dock fattar jag inte varför rottnen är så ryckig från fabrik.

Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Mowi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#278890 Rottne skotarna är sådana. Går knappt få nån bra kraninställning :(

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

GremoNiclas  
#278920 Tycker Gremon är svår , 950F.
Vi ska inte utesluta förarfel dock...men svår tycker jag iaf.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

öronbak  
#278967 Ja du GremoNiclas du har nog rätt med där förarfel.
Många förare ändrar och ändrar på funktioniställningarna och tror det ska bli bättre :roll:

Många jämför maskin med maskin av samma märke vad man har för min/max/ ramper och då blir som det blir??? Den ene spaken är inte den andra lik...... :sad:



Näää nu ska jag fira min 47års dag och få en puss och kram av sambon :grin:

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Skog  
#279064 Du måste ju ha hydrauliken schysst först, alltså ett riktigt specat ventilpaket med rätt slider kompesatorer mm
(det är ju där det fallerar hos vissa tillverkare av skogsmaskiner), sen på de tillverkare av maskiner som har egna datorer Maxi: OPTI Timbermatic mm så sitter det ju ett kranprogram som bestämmer hur själva Inställnings parametrarna ska svara. En kran ska inte vara speciielt svår att ställa in om du har grundförutsättningarna .rätt hydraul pump, specat v-paket (till just den kran maskinen har) räcker ju med en gammal HTC/PVC ,min ström. max.ström, ramptider, sen det "Öronbak" skriver är ju rätt, lika värden mellan 2 identiska maskiner behöver ju inte betyda att de går exakt lika i kran för det.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#279069 är väl bara att acceptera då

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280521 Tycker både 860.4 och H20:n är svåra å få till bra till å gå snabbt men lugnt. 860.1 an går så jäkla bra mot dom två.

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280544 Med lite instruktörhjälp från rottne så fick jag ordning på min. Fanns fler justeringar som dödband å finjustering som gjorde kranen mycket mjukare å bättre. Jag hade inte riktigt koll på dem inställningarna tidigare.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#280670 ja har provat justera dom lite tidigare men inte fått till nån skillnad. Men man gör väl nå fel.

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280996
Johan_84 skrev:Med lite instruktörhjälp från rottne så fick jag ordning på min. Fanns fler justeringar som dödband å finjustering som gjorde kranen mycket mjukare å bättre. Jag hade inte riktigt koll på dem inställningarna tidigare.


Skotare eller skördare?
Kan du fixa Bild på inställningarna om det är skördare på bom, sväng vipp.

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Johan_84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#280997 Nix. En F15

Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

rocky  
#282075 Rottnes inställningar av start och stopp ramper måste ligga på minst 500-600 för att vara aktiva. Runt 8-900 är inte ovanligt.
Prova och sätt finstyrning till runt minus 15-20. Finstyrning gör så man flyttar startpunkten av spakkurvan.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

malåraggarn  
#282205 Tack för tipset. Ska testa det så fort jag hamnar i skotaren. kör dunder nu. Vi har en f15 som bara gått nåra hundra timmar och jag tycker den ska gå att justera till. Körde en ny valmet för bara nån vecka sen och den var len som en barnrumpa i jämförelse.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).