Skotare

Valmet .4 kran

73 inlägg 38820 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Valmet .4 kran

mrme  
#88945 Nån som vet hur valmet tänkte när dom spärrade kraninställningarna på .4orna, man behöver en kod för att kunna ändra dom å den får dom tydligen inte ge ut??
Dom säger att dom går så bra som dom gör å att de inte behöver ändras :surp: Hur kan dom veta vad jag som förare vill ha?


Gripen går väldigt illa på dom nya, är liksom en fördröjning på den när man öppnar å stänger, ska man tex släppa ur en bit eller röjning/mossa som kom med gör man som förr trycker lite inget händer trycker lite längre å vips har man tappat en massa. Dom ska komma å byta nån strypning så de blir nog säkert bra innan de är färdigt.



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88949 Va säger du!! Menar du på fullaste allvar att kraninställningarna inte är justerbara?

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#88951 Jag kan tänka mig att det är lika som på .3 - minströmmarna går inte att justera utan kod.
Kolla att inte slope-up/-down-funktionerna är för högt ställda, 10% räcker oftast mer än väl.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#88952
Henrik K skrev:Va säger du!! Menar du på fullaste allvar att kraninställningarna inte är justerbara?



Dom går självklart att justera men de behövs en kod för att komma åt dom :???: , tydligen får inte valmet ge ut dom till förarna i allafall säger dom det till oss, ja fattar inte hur dom har tänkt när dom låste kraninställningarna :?:

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#88954 Det brukar ju gå att få koden på telefon från servicelämnaren, den gäller ju bara för en dag ändå.
Jag har fått det ett par gånger när jag behövt justera utstkjutet.

Du kan ändra de vanliga inställningarna utan kod iaf?

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#88955
Tosca skrev:Jag kan tänka mig att det är lika som på .3 - minströmmarna går inte att justera utan kod.
Kolla att inte slope-up/-down-funktionerna är för högt ställda, 10% räcker oftast mer än väl.


Men minströmarna är ju det som gör kranen, ja låter hellre farten vara som den är än minströmmarna om ja skulle måsta välja.

kör du med standard minströmmar å gillar de? ja tycker dom är på tok för låga

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#88958 Men varför sätta kod på minströmmarna är ju hellt meningslöst å varför anser dom att ja som förare inte ska få ställa in maskinen som ja vill ha den. Ja fattrar inte vitsen med att låsa dom.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#88960 De som går att ställa är maxfart å ramper, går inte att ställa minström, progresivitet eller spakutslag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#88961 När man justerar minströmmen kör man spaken i botten när man är i menyn och ändrar upp eller ner tills funktionen lagom smyger igång.
Minströmmen är inte det som ger fart åt kranen, det är maxströmmen och den kan du ju ändra utan kod.
Utifrån din problembeskrivning låter det mer som om du bör justera upp-rampen.
Hur högt har du den står nu?

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#88963
Tosca skrev:När man justerar minströmmen kör man spaken i botten när man är i menyn och ändrar upp eller ner tills funktionen lagom smyger igång.
Minströmmen är inte det som ger fart åt kranen, det är maxströmmen och den kan du ju ändra utan kod.
Utifrån din problembeskrivning låter det mer som om du bör justera upp-rampen.
Hur högt har du den står nu?



Jag kör inte skotare nu förtiden, har bara provkört den. Men ja kände liksom förarna som kör den att minströmmarna är för låga.

Men de där lagom smyger igång är ju lika individuellt som hur man vill ha maxströmmen så varför låsa den??

Det finns ju inget som är rätt när man ställer minströmmen, minströmmen är ju de som bestämmer hur smidigt kranen går när man byter riktning.

Ja tex vill ha en rätt hög minström blir ju så mycke lättare att köra fort å med precision runt träd å stakarna då.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

skogsjan695xl  
#88966 Är det inte samma kod som var förr då, denna har funkat på .1 .2 och .3 iaf. 7716

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#88968 Om jag förstått det rätt så är minströmmen det som behövs för att ventilsliden ska börja påverkas, står den för högt går det inte att smyga på funktionen utan kranen rycker till och skjutsar på mycket olja på en gång.
Står den för lågt måste man göra större utslag på spaken innan ventilen påverkas.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

mrme  
#88974
Tosca skrev:Om jag förstått det rätt så är minströmmen det som behövs för att ventilsliden ska börja påverkas, står den för högt går det inte att smyga på funktionen utan kranen rycker till och skjutsar på mycket olja på en gång.
Står den för lågt måste man göra större utslag på spaken innan ventilen påverkas.



Jo men de går ju att justera rätt mycket upp å ner där utan att gå för långt, känslan i kranen blirt ju hellt annorlunda med små ändringar.


7716 är det inte


Men åter till frågan varför och hur har dom tänkt när dom satte kod för att kunna justera kranen???Ja tycker de är hellt idiotiskt måste väl ändå var föraren som ska ställa in kranen för de är ju han som ska köra den.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Valmet .4 kran

skogsjan695xl  
#88978 Det är ju helt otroligt att inte det ska gå att ställa in kran som man vill, ingen har ju samma inställningar.

Avatar Fallback

Re: Valmet .4 kran

Tosca  
#88979 Nej du förstår det är bara en montör som säkert har flera års utbildning och erfarenhet som kan justera såna avancerade saker.
Dessutom har ju servicelämnaren så höga priser på restid och milkostnad just för att du ska känna att det lönar sig att ta ut en montör.

Datan är ju känsliga saker, ska du exempelvis svetsa på maskinen måste du ta ur kontakterna ur alla fem databurkarna innan du börjar.
Fast är du montör så räcker det att du bryter huvudströmmen, för det är så jobbigt att göra något mer.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).