Skotare

sänk hastigheten

7 inlägg 3301 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

sänk hastigheten

dexter  
#86333 på kranen och känna in slitage och ev skador. min chef kör på 19% på kranen (i JD mått) och ja körde på 42%. sen sa han åt mig att sänka hastigheten till 20% och klappat och gjort. ja kör minst lika mycke på 8h som när ja hade på 42% som nu när den står på 20%. när jag körde på 42% så fick chefen ut mer iallafall trots att min kran gick snabbare. nu har jag istället ökat min produktion me nästan 4-8kubik på ett skift beroende på område. pendlar mellan 95-120kubik.

sen kan ja säga att ja har ökat min produktion me nästan 20kubik sen ja börja köra JD :grin:

så fråga: vaför kör folk me en kran som går som fan helt enkelt?



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: sänk hastigheten

mrme  
#86335 så fråga: vaför kör folk me en kran som går som fan helt enkelt?[/quote]

För att de kan vara kul att vräka ibland, eller om man kör enkelskift å inte hänger med utan en jäklarns massa övertid.

Avatar Fallback

Re: sänk hastigheten

dexter  
#86343 vi kör 2 skift på både skördare och skotare. och skotaren hänger på friskt. är skördaren på nästa ställe så är skotaren bara 1-3 dagar efter.

   TS
Användarvisningsbild

Re: sänk hastigheten

skogsjan695xl  
#86352 Sen är det ju så att på JD, när du ändrar % säger ju inte så mycket, 100% är ju samma som dina kraninställningar är i max.
Så har du dina inställningar högra än din chef så kan det ju mycke väl vara så att din kran går fortare trotts lägre %.

Men åter till ämnet. Ja egentligen varför ska skotarkranen gå som fan. Jag har nästan allt på högsta hastighet på mina inställningar och chefen min kör jätte sakta, men jag kör ändå ut 3-5lass mer om dagen än han.
Även om jag har kranen såpass snabb så går det inte sönder ofta, idag var första gången sen i senhösten vi fyller på olja (10liter) så var det fullt igen.

Så allt handlar inte om farten utan jag påstår att det handlar om teknik. Har man en kran som går fort så får man in tekniken efter det, man måste kunna hantera det också.

Sen har vi även detta hur man planerar upp körningen, hur man lastar, det är mycke som spelar in för hög produktion.

Avatar Fallback

Re: sänk hastigheten

Ellingsson  
#86486 man märker forta vilka moment som är onödiga om man ställer in kranen så den går sakta,typ att dra över träd från sida till sida med skördaren,och att inte gå genom bankarna,tycker det va en lite bra ide att ha kranen sakta i bland då märker man fort vad som går otroligt sakta,även om du har en snabb kran tar de ju extra tid liksom.

Användarvisningsbild

Re: sänk hastigheten

Klargplutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#86498 Snabb kran = lika med långsam skotning fick jag lära mig när jag försökte utbilda mig till förare , en av mina lärare hade mångårig erfarenhet av att utbilda redan erfarna förare och det enklaste knepet var tydligen att sänka kranhastigheten för att öka produktionen , effektivitet slår oftast hastighet , nu är det givetvis helt individuellt , bara att kranen går långsammare gör ju inget , en del kan säkert köra allt vad pumpen kan leverera med hög effektivitet men många försöker nog öka tempot med snabbare kran istället för enklare körning.

Användarvisningsbild

Re: sänk hastigheten

Ang3r  
#86502 Det handlar mest om teknik, men visst en del kan var helt värdelösa att köra när kran går lite fort. Sen behöver man ju inte vispa med spakarna, klart det går att köra långsamt även om funktionera har hög maxström.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).