Sida 3 av 4

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: lör 01 maj 2010, 19:03
av alias
Kollade bilderna, FY FAAN vilket stort j*vla as!

Tror inte att det kommer att rulla många sådana på privata marker i Sydsverige, vet markägare som redan hållit på att skrika rakt ut när de fått veta att deras slutavverkningsobjekt låg i rutten för kombinationen 1470 + 1710.

(sen kvittar ju maskinstorleken till stor del för slutresultatet, beror ju mer på vad som sitter bakom spakarna)

Maskinen kan nog däremot röna framgång norr över med större trakter och längre transportavstånd.

MVH
Alias

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: sön 02 maj 2010, 05:36
av kjugekarlsson
alias skrev:Kollade bilderna, FY FAAN vilket stort j*vla as!

Tror inte att det kommer att rulla många sådana på privata marker i Sydsverige, vet markägare som redan hållit på att skrika rakt ut när de fått veta att deras slutavverkningsobjekt låg i rutten för kombinationen 1470 + 1710.

(sen kvittar ju maskinstorleken till stor del för slutresultatet, beror ju mer på vad som sitter bakom spakarna)

Maskinen kan nog däremot röna framgång norr över med större trakter och längre transportavstånd.

MVH
Alias



Här skriker de för ju 1270 + 1110 =))

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: mån 03 maj 2010, 14:16
av Apelsinkungen
Kul att höra att du gilla den :!:
Uppgraderingarna har gjort susen :!: ;)

Såg att avgasröret va lite annorlunda än emot din?
Vad är det mer för uppdateringar dom gjort på den?

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: mån 03 maj 2010, 17:11
av Simba
Apelsinkungen skrev:Kul att höra att du gilla den :!:
Uppgraderingarna har gjort susen :!: ;)

Såg att avgasröret va lite annorlunda än emot din?
Vad är det mer för uppdateringar dom gjort på den?


Vi hade en lista på ca 30 saker som skulle ändras/fixas och allt förutom 2 saker ska va ändrat på nu.
Det som jag "bryter arm" om ännu är att få Protec-lösning till rotator-grip samt en hyttdämpning a´la Rottne :shock:
Har dock inte gett mej ännu :lol:

Annars var avgaserna ett bekymmer,spec kalla vinterdar,men det är fixat nu med annorlunda ventilationsluckor och avgasrör.
Hastighetskurvan ska va ändrad,terrängstyrningen hade fel chocker och jag hoppas innerligt att dom slängt alla Grammer-stolar på avstjälpningsplatsen :lol:
Driften var jag imponerad av,spec. hur bra han höll emot när man körde ner från ett hinder,och kombinationen dieselmotor-kranpump-nya minispakarna-ventilpaket är i en egen klass,helt suveränt ^:)^

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: mån 03 maj 2010, 17:43
av dexter
kjugekarlsson skrev:
alias skrev:Kollade bilderna, FY FAAN vilket stort j*vla as!

Tror inte att det kommer att rulla många sådana på privata marker i Sydsverige, vet markägare som redan hållit på att skrika rakt ut när de fått veta att deras slutavverkningsobjekt låg i rutten för kombinationen 1470 + 1710.

(sen kvittar ju maskinstorleken till stor del för slutresultatet, beror ju mer på vad som sitter bakom spakarna)

Maskinen kan nog däremot röna framgång norr över med större trakter och längre transportavstånd.

MVH
Alias



Här skriker de för ju 1270 + 1110 =))



de privata markägarna skriker för alla sort maskiner, de får inte kosta nåt och de får inte bli några kör skador..


En fråga till er markägare, va föredrar du helst? en stor maskin som lastar mer och du ev kan få ett bättre netto och ev körskador? eller mindre maskin, sämre netto och mindre körskador?

enligt mig är de som att välja mellan pest eller kolera hehe :???:

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: mån 03 maj 2010, 21:05
av alias
Anser ju att gallring (ffa 1:a gallring) i första hand är beståndsvård och inte plånboksvård så där är valet givet, en mindre maskin med eventuellt sämre netto (skiter fullständigt i om det blir några kronor dyrare, bara man slipper gå och irritera sig på ett dåligt resultat i form av körskador och bläckade stammar i den skog som ska stå kvar till slutavverkning).

Om vi nu förutsätter att de flesta skotare säljs med 700-däck idag och att de flesta har tillgång till i.a.f. en uppsättning band så torde det ge ungefär samma anläggningsyta mot marken under lastbäraren. (vet att det inte blir exakt samma men för att göra en jämförelse hävda jag det)

Håller marken inte för en 1110 med band så tror jag inte att den håller för en 1910 med band. Om vi ponerar att anläggningsytan är ungefär densamma på dessa maskiner så kan väl föraren inte få med sig mer på 1910 än på 1110 eftersom han dessutom har en större hög med järnskrot som ska bäras upp av samma anläggningsyta mot marken.

Resonemanget går ungefär "där 1910 knappt tar sig fram olastad bör 1110 ta sig fram med i.a.f. några kubikmeter virke om det nu är markens bärighet som sätter stopp". Är det bra bärighet torde det inte spela någon större roll vilken maskintyp, däremot på organiska jordar (typ gamla igenplanterade mossodlingar).

Som jag skrev i inlägget ovan så hänger ju mycket på vad som sitter bakom spakarna och inte bara på maskintypen.

Vet inte om jag tänkt rätt, men så tänker jag!

MVH
Alias

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: tis 04 maj 2010, 08:46
av Fredrik Reuter
Tjena,
Skotarkartan är precis uppdaterad och då fanns två 1910:or med, en i Östersund och en ikring Sala.

Totalvikten på 1910:an, 45 ton.

http://skotarkartan.se/

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: tis 04 maj 2010, 09:54
av huggarn82
Admin@skogsforum skrev:Tjena,
Skotarkartan är precis uppdaterad och då fanns två 1910:or med, en i Östersund och en ikring Sala.

Totalvikten på 1910:an, 45 ton.

http://skotarkartan.se/



det är nog mera totalvikt på 1910 om du räknar med band runt om och ALS

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: tis 04 maj 2010, 13:18
av Apelsinkungen
Vi hade en lista på ca 30 saker som skulle ändras/fixas och allt förutom 2 saker ska va ändrat på nu.
Det som jag "bryter arm" om ännu är att få Protec-lösning till rotator-grip samt en hyttdämpning a´la Rottne :shock:
Har dock inte gett mej ännu :lol:

Annars var avgaserna ett bekymmer,spec kalla vinterdar,men det är fixat nu med annorlunda ventilationsluckor och avgasrör.
Hastighetskurvan ska va ändrad,terrängstyrningen hade fel chocker och jag hoppas innerligt att dom slängt alla Grammer-stolar på avstjälpningsplatsen :lol:
Driften var jag imponerad av,spec. hur bra han höll emot när man körde ner från ett hinder,och kombinationen dieselmotor-kranpump-nya minispakarna-ventilpaket är i en egen klass,helt suveränt ^:)^


Ja ja tyckte han bromsa bra med lass utför!
Begriper inte varför dom envisas med dom där stolarna när i stort sätt alla byter till BeGe.
På johndeere verkstan här har det bleve ett rejält berg med grammerstolar!

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: tis 04 maj 2010, 23:00
av huggarn82
ligger ett rejält berg med reklamerade BeGe stolar där oxå som du kanske har sett :)

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: ons 05 maj 2010, 20:05
av Kenneth
Va e felet på Grammerstolarna,jag har kört våran 1210:a så lite men nåt större fel känner jag då inte :???:

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: ons 05 maj 2010, 21:15
av Valmet 890
vi kör ju 1910 nu och det är en mycket fin maskin måste jag säga... Känns som stor och rejäl ;)
Nog är det fin arbetsmiljö i hytten, lugnt och tyst och fint bara sitta och se på gripen hela tiden.
Driften är riktigt mjuk och fin.

Det jag är lite små besviken på är kranen, den går ju riktigt mjukt och fint men inte är det samma styrka som i 890ns CRF14, sitter en 360:s A grip på.
Och så skulle jag vilja ha protec jag med men det ska ju gå att köpa till.
En grej som är lite omständigt jämfört med valmet är att registrera lassen, krävs så många tryck hit och dit + att jag anser att det är lättare att registrera vid lossning än under lassning då amn kör flera sortiment åt gången.

men det är mkt möjligt att man får rösta grönt inför skotarbytet :)

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: ons 05 maj 2010, 22:35
av huggarn82
våran har redan blivit glapp i saxen o i fundamentet

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: tor 06 maj 2010, 09:40
av Simba
Kenneth skrev:Va e felet på Grammerstolarna,jag har kört våran 1210:a så lite men nåt större fel känner jag då inte :???:


Tokglapp,och efter 1000 timmar så låter den som en anka :D

Re: Första 1910:an i Sverige

Postat: tor 06 maj 2010, 21:44
av Apelsinkungen
huggarn82 skrev:ligger ett rejält berg med reklamerade BeGe stolar där oxå som du kanske har sett :)



Men är det inte en del grammerstolar i dom där lådorna? efter att dom bytt ut dom?