Skotare

Stöpta i guld....

3 inlägg 3022 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Stöpta i guld....

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82694 Sitter å kikar på blocket å div maskin firmor.... För nån gång i framtiden ska vi förmodligen köpa skotare eftersom han som kör efter oss nu börjar bli till åren, men förvånas vilka priser det är på skotarna idag...
När jag köpte min brunett (678) en -91a så pröjsa ja 200´för den detta var -01 alltså var maskinen 20 år då men hade inte mer än 14000 timmar på mätaren å var i extremt bra skick om man jämnför med likvärdiga maskiner...

Nu har jag kikat runt lite, å efter som det lutar åt en liten maskin, å förmodligen en tj 810, valmet 820 eller gremo 950... åsså kollar man på priserna... flera -95 -96or av 810 för 500´ å där över, å det på maskiner som har över 20000 timmar på mätarna, såg även en valmet 820 för nått tag sen, en 91 för 300´ den åxå med över 20000 timmar... sen har ja sett nån gremo 950, lite nyare dock, men typ 6-700´.... timmar? ja ca 18000.....
Jag tycker det ´låter dyrt för maskiner som gått så jäkla långt å ändå är 15 år gamla idagens läge...

Ja vet inte... det kanske går att krama ur så många fler timmar ur en skotare nu för tiden mot "förr"... för när jag köpte 678an så var det massa i branchen som sa att vid 20000 timmar är det klassat som skrot, är det inte så längre, eller blev man "blåst" då? ja ska tillägga att det var oberoende personer som sa detta till mej å därför köpte ja en maskin med så få timmar ja bara fick tag på....

Är de nån mer som reflekterat över detta? eller är det ett "småmaskins" dilemma med dessa priser???


//Fredrik



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Stöpta i guld....

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82746 Jag tror de småskotare som du nämner är väldigt populära. De verkar inte tappa något alls i pris. Gamla 810B med 20k timmar är ju svindyra. Valmet 820 verkar inte finnas några som vill sälja alls nästan.
Jämnför med priserna på Ödbjörn, Snorre osv som varit ute på blocket, då kan man snacka vansinne! Var det inte en sån ute för 250k plus moms för ett tag sen?
Då är ju 810b ljusår modernare.

Å andra sidan verkar 810b vara en slitstark maskin med lite krångel. Känner ett par som har såna som har gått mycket. Dom verkar gå bra fortfarande.
En sån som ser fräsch ut, med nya pumpar och motorer, skapliga däck är kanske inte ett så dåligt köp.

Avatar Fallback

Re: Stöpta i guld....

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82824 Beror väll på tillgång och efterfrågan,en liten skotare i "rätt" prisklass är ju många större(och mindre) skogsägare som vill ha,till skillnad från tex en stor sav. skördare eller skotare.

Är ju iofs en fördel om man är entreprenör och har en sådan,att värdeminskningen är väldigt låg,kompenserar ju till viss del den lägre produktionen jmf. mot mellanskotare. Sen blir man ju mer populär bland skogsägarna med en mindre maskin med och kanske därmed kan få nån krona extra oxå(jmf mot mellanskotare).

Vi köpte en 810b 97a i höstas,13 000h och väl iordning,dubbelutskjut,midjelås och två par kedjor. Gav 495 för den.
Kollade oxå på en 98 lr99a som hade gått runt 20 000h,väl iordning, dom ville ha 550 för den :???:

Såg jd hade ute en 95 lr 96a i ATL som dom begärde 670 för :???:

Men vi kollade oxå på en valmet 830 02a 12500h..den skulle swelog ha runt 500 för..men hade inte fått den förrens nu ísf så det blev en 810 i stället,810an är nog aningens smidigare oxå. Men swelog verkar ha rätt rimliga priser på beg.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).