Sida 1 av 1

John deere 1910E

Postat: fre 05 feb 2010, 21:20
av mrme
Hur tror ni den funkar i gallring är den för stor, de är ju bra styrning å markfrigång å bygger man den så smal de går kan de kanske funka??

Du Simba vad tror du :wink: , du har ju lite erfarenhet av stor prylar i gallring 1470 funkar nog kanon i stickvägsgående gallring,

har du några ideer å fakta om mått på den för gallring?

Re: John deere 1910E

Postat: fre 05 feb 2010, 21:24
av Ellingsson
jag tycker det känns lite overkill,dem blir ju så tung med smalhjul,känns som det kommer bli 2 fårer än vart du kör med den då,men jag vet inte vilka krav dom har där du har tänkt den ska gå så det kanske går?

Re: John deere 1910E

Postat: fre 05 feb 2010, 21:35
av mrme
Ellingsson skrev:jag tycker det känns lite overkill,dem blir ju så tung med smalhjul,känns som det kommer bli 2 fårer än vart du kör med den då,men jag vet inte vilka krav dom har där du har tänkt den ska gå så det kanske går?


Kanske simba kan svara på , han har ju nyss provat den

Re: John deere 1910E

Postat: lör 06 feb 2010, 09:18
av Simba
Tja,varför inte :lol: ,men jag måste räkna lite på det.
Har inte alls hunnit mäta bredden på den vi har nu,men han är väldigt stabil så säkert kan man göra en smalare version.
Vet inte om det finns nå "Tysklandsfälgar" ännu,men det måste nog fram för tysken ändrar knappast på sina regler så man måste kunna få den till max 3 meter bred.

Våran testmaskin har dom nya 780 däcken,första intrycket är positivt,ska återkomma med mer fakta om dom.

ALS är ett krav för gallring

Apropå "owerkill" så som jag ser det så är det mellanklassarna som växt mest dom senaste åren,får man köra gallring med en 840.4 lr 1510 så ser jag inga problem att ha en (smal) version av 1910-8

1910-ans aningen högre totalvikt kompenseras av större hjul och längre band

Re: John deere 1910E

Postat: lör 06 feb 2010, 16:02
av mrme
Håller med dej simba angånde dagens mellanklassare dom är inte små, ska man köra smidigt i gallring ska de nog vara Jd 810/1110 valmet 830 rottne f10, 9-11ton större ska de nog inte vara men nackdelen med dom är att dom är väldigt låga å veka är väl sådär kul om de ska köras sluthuggning eller väglinje. Köravstånd på 1.5 km är väl oxå sådär kul.

Mej veterligt är väl inte terrängen mindre stenig eller brant bara för att de är gallring så varför är småmaskinerna så låga.

Als borde vara ett krav i gallring men de är ogenomförbart för dom andra maskintillverkarna vill ju inte lägga pengar på att uttveckla nånting 😡

Hur breda stickvägar tror du de skulle funka att ha med en 3m bred 1910 med als?? Tror du de funkar med 4-4.20 om de svänger å snirklar i skogen??

Är fullt upp att ta sej fram när de är smalt å krokigt å knöligt i skogen med en 860.1 som är 2.82m bred å lilla lastutrymmet på.

Re: John deere 1910E

Postat: lör 06 feb 2010, 19:16
av Valmet 890
Vi har ju faktiskt varit in i några gallringar med våran 890 6 hjulig då. 750 däck på vagnet så den är 3,27 utanpå banden har jag för mig. Och faktiskt så nog funkar det hyffsat om han som kör skördaren tänker till lite och inte gör allt för tvära kurvor.
Det som är bra i det fallet med loadflexet i smalaste läget är ju att stolparna hamnar ca 2 dm innanför banden så får man mellan hjulen går det oftast även om det lutar lite.
På stickvägen går det väl rätt bra oftast, det är ju i vändningarna det blir tajt, då tar dom en jäkla plats.
Vi lade upp det så att vi försökte att så ofta det var möjligt backa in och köra ut så man slipper hålla på vända.
Så nog går det väl men nog är dom klumpiga. Däremot så tror jag det skulle gå mycket sämre med en 8 hjuling, dom är ju så jäkla trögstyrda.
En 1910 är ju ungefär lika stor som 890 i yttermått så.

Re: John deere 1910E

Postat: mån 08 feb 2010, 21:39
av mrme
Kom igen nu Simba få höra lite om ditt gallringsprojekt, å ja är lite nyfiken på hur du tycker den går oxå.

Re: John deere 1910E

Postat: mån 08 feb 2010, 21:48
av Simba
Sorry,har INTE hunnit mäta boggibredden ännu för att se hur "smal" man kan göra han.
Har hållit på med att laborera med olika däcktryck hela dagen (är otrooligt hur mycket luft det behövs för att höja 0,1 bar i framdäcken :D)
Ska försöka fixa ett blogginlägg imorgon bitti.
Är lite att fixa ännu,men visst blir det en "Valmetdödare" av han :D

Re: John deere 1910E

Postat: mån 08 feb 2010, 22:06
av dexter
1910 i gallring?! om inte ja har förståt det fel så är 1910 en slutavverknings skotare =S

Re: John deere 1910E

Postat: tis 09 feb 2010, 12:07
av Valmet 890
dexter skrev:1910 i gallring?! om inte ja har förståt det fel så är 1910 en slutavverknings skotare =S


Det var tänkt så men dom håller inte då så dom ska börja sätta 1010ans lastutrymme på den och marknadsföra den som gallringsskotare ;)

Re: John deere 1910E

Postat: tis 09 feb 2010, 12:18
av dexter
Valmet 890 skrev:
dexter skrev:1910 i gallring?! om inte ja har förståt det fel så är 1910 en slutavverknings skotare =S


Det var tänkt så men dom håller inte då så dom ska börja sätta 1010ans lastutrymme på den och marknadsföra den som gallringsskotare ;)


hahaha så dåligt.. ja har alltid sakt att man ska INTE köpa första versionen av en ny modell. här är ett skolexempel. "dom håller inte" undrar och JD/Valmet osv verkligen testar sina nya modeller..

Re: John deere 1910E

Postat: tis 09 feb 2010, 12:39
av Valmet 890
haha nej nu ska vi inte svamla för mycket, folk kan ju tro på det man skriver ;)

Re: John deere 1910E

Postat: tis 09 feb 2010, 13:47
av Simba
Tror nog att tråden handlade om att man tillfälligt är in och kör lite gallring (typ 80% kalyta resten gallring) och man i såna fall kunde tänka sej en smalare 1910,med kapacitet och hållbarhet i kalavverkning och ändå inte (mycket) större yttermått än många av dom mellanklassare som idag används i gallring.

Personligen drar jag gränsen vid 1110D kortram-ALS, Valmet 840TX och dylikt.

Den "normala" 840.4 har redan sådana yttermått så är det ok att köra med en sån så varför inte en avsmalnad 1910 :?:

Som sagt ALS är ett krav,det ger möjlighet till ett smalt lastutrymme som kan tiltas,däremot så kunde ju tilten göras helautomatisk,men som sagt som renodlad gallringsmaskin är det ingen vits,finns ju inte möjlighet att nå upp till maxlass

Och vadå INTE TESTADE :?:

Är ju det vi (och många andra samt forskningsanstalter ) håller på med :!: