Sida 2 av 2

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: lör 20 feb 2010, 15:47
av Simba
Jag inledde min "karriär" :mrgreen: i en ÖSA 260 (dom var 6-hjuliga),när jag fick en 8-hjulig Master lovade jag att aldrig,aldrig köra en 6-hjuling igen.

Nu testar vi då en 6-hjulig 1910 :oops: ,men löftet kvarstår ALDRIG EN 6-HJULING.

På 1910-an så klarar inte framdäcket att stå pall,så han blir alltför orolig i hytten vid lastning 😡

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: ons 03 mar 2010, 21:45
av Skog
Den trevligaste maskin jag kört än så länge är då 6 hjulig ,Buffalo ADS
men det är svårt att jämföra då Rottnen är 8hjulig, ska man väll möjligen ta en 6 hjulig JD E modell att jämföra med :wink:


Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: ons 03 mar 2010, 22:11
av Valmet 890
Den ponssen såg ut att gå jäkla fint faktiskt... Hur funkar ADS? Det rä både vridmidja och pendelaxel va? Och så nivellerar den sig rak? Är det nån typ av stötdämpning?

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: tor 04 mar 2010, 10:55
av mrme
[quote="Skog"]Den trevligaste maskin jag kört än så länge är då 6 hjulig ,Buffalo ADS
men det är svårt att jämföra då Rottnen är 8hjulig, ska man väll möjligen ta en 6 hjulig JD E modell att jämföra med :wink:

[/quote


Undrar om de där håller på skotaren, nivileringen på ergon håller ju inte i allafall. Har hört tveksammheter på den där lösningen från ponsse oxå men hoppas dom lyckas för den ser ut att gå riktigt fint.

Ja tro nya JD e funkar hyfsat om man kör som folk den verkar vara rätt snabb i nivileingen, de har väl kanske simba nått att skriva om han kör väl 6hjuling??

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: tor 04 mar 2010, 11:10
av Skog
Jo det är helt rätt, det är en Ergo framända bara, men jag tyckte den här hängde med lite bättre när man började köra på lite på nivelleringen kan, ju vara nått annat program för den eller nått.
Hytten upplevs bli "plandämpad" liksom när man körde..
Fick väldigt mycket respons när vi körde norrut i Åsele där det var en del som körde 6 hjuligt bla annat nån med en 890.
Det var ju enkelt att bara trycka ur dämpningen, å låsa framaxeln då märkte man ju skillnaden direkt.
Sen är ju just den där maskinen en prototyp med, var ju ELK lastkorgen å inga breddningar.( å plocka efter jäktade demoförare är inte de lättaste :shock: )
En 6 hjulig Elefant med ADS borde det finnas då blir frigångshöjden bättre med.

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: fre 05 mar 2010, 17:32
av Simba
Jo,E-hytten är snabb,den är ruskigt snabb,så snabb så man slår sej halvt fördärvad emellanåt :mrgreen:
Nä,det är inget för mej,klart om man smyger fram så...

Det är när man trillar ner från nåt som den är lömsk,har slagit skallen i sidopelaren ett par gånger nu,så härefter har nog medelhastigheten sjunkit betydligt.
Ett 4-punktsbälte är väl ett minimikrav,men det känner ändå på nacken...

Det som hänt är följande:

-Backat in med skaplig fart,bra terräng,svängt ex. höger och om då maskinens högra framhjul (yttersidan) gått upp på tex en timmerstock,om han då "trillat ner" så flyger man ur stolen av centrifuglkraften.
En hederlig 260-hytt så åker ju allt "åt samma håll" så att säga,men E-hytten hinner räta upp sej under fallet,varvid min skalle (som tur är innehåller bara sågspån) träffade sidostolpen som kom farandes emot :roll:
Nä,ska va 8-hjul.

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: fre 19 aug 2011, 23:07
av p8402
Någon som har erfarenhet av volvos elforest 6hjuling då? ser ju lite annorlunda ut..

Re: Sex eller åtta hjul det är frågan?

Postat: lör 20 aug 2011, 21:53
av Mäki
p8402 skrev:Någon som har erfarenhet av volvos elforest 6hjuling då? ser ju lite annorlunda ut..


Den iden har dom väl skrotat den nyaste har ju vanlig boggi och 8-hjul.