Sida 1 av 1

Drivrulle Rottne Blondin

Postat: tis 26 jan 2010, 13:59
av granqvist
Är i tager med att byta ena drivrullen på min Blondin. Konstaterade att plattan vid knutkorset som sammanfogar rullen med drivaxelns medbringarfläns var svetsad. Nu hamnade man att loss 4 bultar i diffklumpen och dra ut rullen och den korta drivaxeln ur diffklumpen samtidigt.

Det borde finnas ett bultförband på 8 st 3/8 tums bultar som sammanfogar plattorna, men såg inga bultar där. Nåväl, skar loss svetsningen och planade ut medbringarflänsen i en svarv. Borrade upp hålen till 10 mm, satte lim på vardera plattan och drog fast bultarna (hållfasthet 12.9). Ska montera rullen ikväll.

Undrar om det är vanligt på RD Blondiner att det här bultförbandet ger sig? Man kunde på den nya rullen (som är en begagnad, men lager-renoverad) se att några bulthål blivit smått ovala. Såg att andra sidan var svetsad den med. Måntro det borde ha svetsats nu också?

Tror faktiskt att det gamla knutkorset inte var från en Blondin. Såg ut som ett kors från en lastbilskardan. Plattan var betydligt mindre den med. Det var väl därför den har blivit svetsad.

--
Antti

Re: Drivrulle Rottne Blondin

Postat: tis 26 jan 2010, 23:08
av Henrik K
Jo dom brukar lossna. Då brukar dom tydligen svetsa dom lite + bultar.

Re: Drivrulle Rottne Blondin

Postat: ons 27 jan 2010, 08:43
av granqvist
Rullen är monterad nu. Får väl hålla extra koll på bultförbandet. Och svetsa om det behövs.