Sida 1 av 1

Varmgång Valmet 860.3

Postat: mån 11 jan 2010, 21:12
av Tosca
Hej, är det någon som har haft problem med termostaten till hydrauloljekylaren, intressant att veta om jag är ensam om att ligga mellan 65-70 grader när det är femton grader kallt ute.
Problemen började redan när den var ny, med varmgång på sommaren. Enda rådet jag fick var att hålla rent kylarnätet, som naturligtvis blev fullt när viskofläkten gick med full fart.
Ska sätta dit ny termostat nu och hoppas problemet försvinner, ville bara höra om det är fler som upplevt samma sak?

Re: Varmgång Valmet 860.3

Postat: ons 13 jan 2010, 10:31
av Valmet 890
jag vet att det där är ett fel som varit men mest på .4 skotarna trodde jag. Men itne redan vid 15 minus vad ajg hört iaf, men då det kryper neråt -25 har ajg hört några här som haft problem med varmgång.

Re: Varmgång Valmet 860.3

Postat: tor 28 jan 2010, 16:08
av Temlav
En tänkbar teori:
Om man kör med fel hydraulolja, så kan man få problem att oljan "smiter igenom" en bypass-ledning i kylaren istället för att gå genom kylaren pga viskositeten blir för hög (och oljan väljer att fara lättaste vägen)
Byt till nån av Valmets originaloljor med rätt viskositet, så ska du se att problemet försvinner!

Re: Varmgång Valmet 860.3

Postat: tor 28 jan 2010, 16:10
av Temlav
Temlav skrev:En tänkbar teori:
Om man kör med fel hydraulolja, så kan man få problem att oljan "smiter igenom" en bypass-ledning i kylaren istället för att gå genom kylaren pga viskositeten blir för hög (och oljan väljer att fara lättaste vägen)
Byt till nån av Valmets originaloljor med rätt viskositet, så ska du se att problemet försvinner!

Komplettering:
Den kalla och tjocka oljan i kylaren blir aldrig varm utan fortsätter att "sitta fast" i kylaren, pga att den varma oljan bara smiter igenom bypassledningen, och denna därigenom blir för varm (då den aldrig kyls i kylaren)=> Hydrauloljan blir för varm.

Re: Varmgång Valmet 860.3

Postat: tor 28 jan 2010, 21:28
av Tosca
Det är inte en by-passledning utan en termostat som sitter på kylarledningen. Den är väl närmast att likna vid en shunt som ska släppa tillbaka oljan direkt till tanken innan den är varm. När oljan börjar bli varm ska termostaten börja stängas och tvinga oljan genom kylaren istället.
Jag kanske kör kranen för hårt, efter en stunds lastning ökar arbetstempen från ca 50 till 60 grader vid en yttertemp på minus fem.
Tilläggas bör att en ny termostat är monterad.
Min oro är att framåt sommaren får jag problem igen med att tempen går upp till 70 grader igen - hade detta problem första sommaren när maskinen var ny.
Är det fler som upplevt detta?
Enda rådet från servicelämnare när detta uppträdde var att rensa kylarnätet.
Oljan är valmet original.

Re: Varmgång Valmet 860.3

Postat: fre 29 jan 2010, 19:10
av Valmet 890
hörde nu att på en 860.4 som haft det där problemet så hjälpte det med att byta kylare.

Re: Varmgång Valmet 860.3

Postat: sön 11 apr 2010, 11:59
av Gubben
Vi har haft samma fel på både skördaren och skotaren när det blev under -22. Så vi skärmade kylarna ungefär 30% sen var det inga problem.