Sida 2 av 2

Svagheter

Postat: lör 18 aug 2007, 23:21
av roger82
En stor svaghet på 678:or är när de har 600 hjul. Transmissionen är byggd för 500 däck och sedan så breddade man bara utåt vilket fick som följd att det blev en enorm brytning på fälgarna. Fälgarna sprack och hjulmuttrarna kunde man skjuta iväg, har själv provat att tappa ett hjul.

Sedan så gjorde man som många andra tillverkare tex rottne: växellådan var byggd för IH motorn utan turbo(578) och när den blev 678 så tryckte man bara i turbomotorn med den gamla drivlinan. Vet ej hur vanligt det är med haverier men på rottne blondinerna gick det åt ett par drivaxlar om året :lol:

En jag känner var kompis med svetsen när han hade en 678 men jag vet inte hur stora lass han hade heller.. En 678 tål inte stora lass!

Annars finns det inget som slår ljudet av en 678 som dyker upp från ödemarken :P

Re: Mini brunett 678

Postat: sön 09 mar 2008, 19:38
av dag-man
Gremo950r skrev:Är det nån som har kunnskap att dela med sig av denna underbara maskin?


Minin är ingen underbar maskin, visst går fint i skogen men kran sitter ju käpprätt åt h-vete. Och det enda hållet som en ser bra åt är rakt bakåt.

Postat: sön 09 mar 2008, 19:52
av Engstrand
Vet en här som körde skift dagligen med 678 för några år sedan. Mätaren hade stannat men uppskattningsvis hade den gått uppemot 30 000h när han bytte till en 810. Var inte mycket "dyra" delar han bytte på den. Gick tämligen smärtfritt.
Vet att han hade problem med sprickor i kraninfästningen,men de la på en grövre platta på taket.

Re: Mini brunett 678

Postat: fre 27 nov 2015, 08:48
av Bruunettbyggarn
Verkar inte vara så jätte svårt att få tag i delar. Jag har nyligen renoverat en mini 678 som var skördare men som hade brunnit, nu ombyggd till en 678 skotare. De var mycket jobb, men det finns flera firmor som säljer delar till 678 mini. :) :-BD :-BD

Re: Mini brunett 678

Postat: fre 27 nov 2015, 08:54
av Bruunettbyggarn
Hen fråga dock, ni som kört mycket bruunett. Är dem lite seg startade? Man får nöta ett tag på starten innan oljetryckslampan slocknar men då startar den? Eller är de en dålig oljepump i tråget månntro?

Tack på förhand! :D

Re:

Postat: mån 30 nov 2015, 00:01
av AKKAMAAN
valmet901 skrev:är inte mini rätt vältsjuka med kranen på taket

njae...bara när man sätter fast kranen i rågen på lasset och lägger i flytläget på kransvängen.
Om traktordelen börjar luta lite när man kör över en stubbe då kommer kranen med vidhängande virkesbunt farande som ett skott åt sidan. och man tippar i inom en "fisblink".
Kranen kan göras fast i en virkes knippa på lasset bara det finns nog långa stakar som håller kranen kvar över lasset. Med kranen i kranfästet framför nosen så är maskinen väldigt stabil.