Sida 3 av 4

Re: Rottne F18

Postat: mån 07 mar 2011, 00:53
av magnus.holgersson
Låter ju riktigt bra....Man är ju van vid det här laget att telefonen ligger på golvet 8h per dag i 1710an.....Men vad jag mindes av den tidiga f18nen jag körde ett antal månader så KUNDE inte rottne skruva dit saker...för herrejösses vad det läckte i kopplingar första väckan....och tryckvakter till bromsar gick första dan,Hjulbultar var lösa mm. Men dom har nog bättrat sig nu och ni verkar ju fått ett fint exemplar..Lämna gärna rapporter vad som händer med maskin!//Hade fint

Re: Rottne F18

Postat: mån 07 mar 2011, 12:36
av Valmet 890
jo jag ska försöka lämna rapport då och då hur den funkar både när det går bra och när det racklar :)

Re: Rottne F18

Postat: mån 28 mar 2011, 21:22
av magnus.holgersson
Vad tycks nu då..den går fint va? :)

Re: Rottne F18

Postat: tis 29 mar 2011, 12:50
av Valmet 890
Jodå den går ruskigt fint :)
Nej men den går riktigt bra... har kört den nästan två veckor nu så lite har man ju fått känna på den iaf.

Det bästa är ju förstås komforten, hyttfjädringen är fantastisk, lite hårdare på våran jämfört med demon som vi provade. Demon var lite gungigare.
Vi valde ju även balanserade boggilådor, för att det hör en modern skotare till, blir bara mer och mer klättrande uppför berg som lämnades förut, så det kan ju också göra ett + för komforten.
Plandämparen under stolen gör sitt den också.... Var några och provkörde igår som har en 1510, och dom hade sagt att F18 måste vara sveriges komfortablaste skotare ;) så det låter ju bra.

Kranen går enormt mjukt och fint och stark är den. Verkar vara fullt i klass med 890n men den känns kvickare på nåt sätt.
Känns som att geometrin på kranen och avstånd mellan stolpar osv är väldigt fint uträknat. Är väldigt enkel att lasta på något sätt, behöver inte köra vippen så mycket.
Lastutrymmet funkar fint, brett och lågt som det ska va... Fint med de hydrauliska stolparna då man ska lägga dom sista griparna mot stolparna, bara höja dom lite extra så ser man dom och undviker att virket rasar av.

Missödena då?
Har haft två små missöden faktiskt... Nån slags givare var lite lös så det läkte lite transmissionsolja, en slang på ventilpaketet som sköter stolparna gängade upp sig. Förutom det har den bara gått fint.
Vi närmar oss väl 300 tim nu.

Re: Rottne F18

Postat: tis 12 jul 2011, 16:29
av Valmet 890
Så nu är det kanske dags för en liten rapport...
Nu har vi parkertat för semester, vi har hunnit skramla ihop ca 1100 timmar.
Den har gått i stort sett felfritt, vi har fått byta en slang annars har inget gått sönder.

Den är riktigt trevlig att köra, produktionen är då fullt i klass med 890 o 1910 om inte bättre, om jag jämför med 890n som jag har kört mycket så är f 18 betydligt starkare på driften, kranen är nog ungefär lika stark som på 890n men den känns snabbare och smidigare på nåt sätt, mer lättkörd.
Komfortskillnaden behöver vi itne ens nämna :P

Bränsleförbrukningen hamnar oftast kring 14 liter/tim, som minst just under 13 och som mest 16. Tror den kommer att vilja ha lite mer än 890n men det är den väl värd ;)

Det vi saknar är vågen som inte är klar ännu tyvärr... Är lite orolig att man lastar för mycket ibland.
Men det ska iaf komma kranvåg, den visades på nolia så nu är det väl databiten till vågen man jobbar med.
Kruxet att det tagit tid med vågen är väl att man inte velat ha en kranvåg utan svängdämpare som bla ponsse haft ett tag, så nu har indexator tagit fram en som har svängdämpare.

Re: Rottne F18

Postat: fre 01 jun 2012, 07:53
av Valmet 890
Rapport efter 3500 timmar...
Den bara går och går ;), nån liten störning har vi väl haft en sak är att det blåste tätningen runt axeln på ena driftmotorn för ett tag sen, går rätt bra att byta men tråkigt.
Och så har vi bytt hydraultank på garantin, började läka lite i en por i en svets.

Tror vi bytt 4 slangar totalt nu, tryckslang på pelarn och i knät på kran samt två vid rotatorn.
Hyttfjädringen har funkat bortsett från att ett litet stag till en givare gick av i vintras.
Var inne på 3000 tim service för ett tag sen, då det kommit servicemeddelande om att det skulle sättas expander tapp mellan kranpelare och bom, dom kanske börjat tvivla på sina smörjfria leder ;)
Och så svetsades det på förstärkning runt tappen till vipparmen.

Re: Rottne F18

Postat: fre 01 jun 2012, 21:06
av Tosca
Har du bilder på förstärkningen?
Har ni slangdragningen i rotatorlänken?

Re: Rottne F18

Postat: lör 02 jun 2012, 07:09
av woodstar
Valmet 890 skrev:Var inne på 3000 tim service för ett tag sen, då det kommit servicemeddelande om att det skulle sättas expander tapp mellan kranpelare och bom, dom kanske börjat tvivla på sina smörjfria leder ;)


Tjena!


Ja, var inne hos Rottnes servicelämnare i Kongsvinger och bytte lite jox i bakvagnen på 1710:an. Då under tiden bytte man en kranpelare på en F 18 som gåttt knappt 5000 timmar. Så visst kommer verkligheten även ikapp Rottnes konstruktörer.

Re: Rottne F18

Postat: lör 02 jun 2012, 11:46
av Valmet 890
Tosca skrev:Har du bilder på förstärkningen?
Har ni slangdragningen i rotatorlänken?


Nej har rottnes "vanliga" slangdragning. Nej men jag kan fota till veckan om du vill se.

woodstar skrev:
Valmet 890 skrev:Var inne på 3000 tim service för ett tag sen, då det kommit servicemeddelande om att det skulle sättas expander tapp mellan kranpelare och bom, dom kanske börjat tvivla på sina smörjfria leder ;)


Tjena!


Ja, var inne hos Rottnes servicelämnare i Kongsvinger och bytte lite jox i bakvagnen på 1710:an. Då under tiden bytte man en kranpelare på en F 18 som gåttt knappt 5000 timmar. Så visst kommer verkligheten även ikapp Rottnes konstruktörer.


JO hört att dom bytt pelare på dom före nåt visst serienummer, dock ej på våran. Vet att dom bytt på en annan äldre i piteå.

Re: Rottne F18

Postat: ons 10 jul 2013, 15:34
av Valmet 890
kan uppdatera lite efter 7000 tim!
Haft semesterservice nu, det stora som kommit krypande nu sista tiden är att den blivit glapp i vippleden, smörjfri kran är kanske ingen succe! ;)
Nåja nu har vi satt nya bussningar och expandertapp, så nu är det stumt och fint.
Förutom det har den rullat på bra får man säga, ett fäste till en cylinder i hyttfjädringen gick av sista kvällen innan semestern, och en givare har vi också fått byta i vår.
Annars var det mest småfix, en liten spricka i plåten som håller dieseltanken, förstärkt avgasröret, bytt lite nötta slangar här och där, oljor filter osv....

Få se då hur nästa säsong går nu börjar det väl visa sig när det börjar bli lite timmar på mätaren....

Re: Rottne F18

Postat: sön 02 nov 2014, 22:17
av Maldas
Är det er F18 som liggger på Blocket? Köpt 895?

Valmet 890 skrev:kan uppdatera lite efter 7000 tim!
Haft semesterservice nu, det stora som kommit krypande nu sista tiden är att den blivit glapp i vippleden, smörjfri kran är kanske ingen succe! ;)
Nåja nu har vi satt nya bussningar och expandertapp, så nu är det stumt och fint.
Förutom det har den rullat på bra får man säga, ett fäste till en cylinder i hyttfjädringen gick av sista kvällen innan semestern, och en givare har vi också fått byta i vår.
Annars var det mest småfix, en liten spricka i plåten som håller dieseltanken, förstärkt avgasröret, bytt lite nötta slangar här och där, oljor filter osv....

Få se då hur nästa säsong går nu börjar det väl visa sig när det börjar bli lite timmar på mätaren....

Re: Rottne F18

Postat: mån 03 nov 2014, 10:03
av öronbak
Hej??

I fredags 31/10 så åkte jag och broossan och titta på Rottne i Katrineholm oj oj vilken fin dag och god lunch de bjöd på.
Vi tittade på det som bjöds en H21 som de har fått en rejäl arbetshydralik för kran och aggregat som gick bra .
En F18 som skotade ut virket som gick en gammal timberjack 1210a på 90 talet (högt varv på motorn och trögt på transmation.....Annars funkade resten bra
Visade en F15 en väldigt fin maskin som som va fullutrustad och en H14 /SP 561.....

Ha en fin dag i svenska skogarna.............

Re: Rottne F18

Postat: mån 03 nov 2014, 20:19
av Valmet 890
Om f18 gick på högt varv och trögt på transmission så lär ni inte hittat 2ans växel!

Re: Rottne F18

Postat: mån 03 nov 2014, 20:20
av Valmet 890
Maldas skrev:Är det er F18 som liggger på Blocket? Köpt 895?

Valmet 890 skrev:kan uppdatera lite efter 7000 tim!
Haft semesterservice nu, det stora som kommit krypande nu sista tiden är att den blivit glapp i vippleden, smörjfri kran är kanske ingen succe! ;)
Nåja nu har vi satt nya bussningar och expandertapp, så nu är det stumt och fint.
Förutom det har den rullat på bra får man säga, ett fäste till en cylinder i hyttfjädringen gick av sista kvällen innan semestern, och en givare har vi också fått byta i vår.
Annars var det mest småfix, en liten spricka i plåten som håller dieseltanken, förstärkt avgasröret, bytt lite nötta slangar här och där, oljor filter osv....

Få se då hur nästa säsong går nu börjar det väl visa sig när det börjar bli lite timmar på mätaren....


Nejdå vi har kvar våran än... 11000 tim nu

Re: Rottne F18

Postat: lör 08 nov 2014, 07:39
av Kenneth
De e Sveaskog som bytt sig en 895:a.