Skotare

skotare ? fabrikat ?

52 inlägg 58933 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

skotare ? fabrikat ?

kjell62  
#59394 någon som vet fabrikat ?
kjell
skotare.jpg
skotare1.jpg
skotare1.jpg




   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59396 ja är väl inte så jätte kunnig men de ser ut som en BM Bamse

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

skogsjan695xl  
#59401 håller med talaren innan, tror det är en bamse. fina grejer det :smile:

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59403 Tror mer på Boxer 350 ombygd till helbandare.

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59406 Hej!

BM350 Boxer ombyggd (till typ skogsboxer) av Hultdins i Malå med halvband, div skogsutr och en Hultdins Simson kran på taket.

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

PonsseBuffaloDual  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59446 så är det nog. för har inte Bamsen lika stora hjul runt om förresten?

Avatar Fallback

Re: skotare ? fabrikat ?

grotförare  
#59447 jag tycker de ser ut som en lill nalle lr stor nalle som kom hete då dom kom till värden.

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59450
Sweden-viking skrev:Hej!

BM350 Boxer ombyggd (till typ skogsboxer) av Hultdins i Malå med halvband, div skogsutr och en Hultdins Simson kran på taket.



Är helt säker på att det är en BM350 skogskonverterad av Hultdins början av 60-talet, se typskylten i hytten på vänster baksärm.

Men ser att framaxeln är eventuellt borta eller har den midjestyrning eller någon som behövde en framaxel?

Var finns den?
Skulle behöva en sådan vinch, är den till salu eller kraftuttags axeln?

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

Ferguson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#59550 Det är som Sweden-viking skriver en 3/4-bandare byggd av Hultdins i Malå.

Om man läser på Hultdins hemsida kan man läsa att 45st byggdes runt -63: http://www.hultdins.se/swe/index.htm

Avatar Fallback

Re: skotare ? fabrikat ?

mickebamse  
#59893
kjell62 skrev:någon som vet fabrikat ?
kjell
skotare.jpg
skotare1.jpg
skotare1.jpg

Jag tror att det är en bm350 3/4 hultins malå med simson kran på taket
mickebamse

Avatar Fallback

Re: skotare ? fabrikat ?

stihl  
#68053 Hur var är dom att köra hur mycket kunde man lasta? Är det stor skillnad jämfört med en stornalle för det är ju samma traktor i grunden

Avatar Fallback

Re: skotare ? fabrikat ?

Pensionär  
#68349
stihl skrev:Hur var är dom att köra hur mycket kunde man lasta? Är det stor skillnad jämfört med en stornalle för det är ju samma traktor i grunden



Då i tiden när det begav sig körde jag både skogsboxer och stornalle. Dock boxer med halvband inte 3/4, och med framaxeln kvar. Skillnaden mellan dom då blev ju att stornallen var midjestyrd och därmed smidigare.
Och nallen var mer anpassad för skogen än boxer helt klart. Närmast tänker jag på hydralfunktionen på nallen vilket möjliggjorde att man kunde köra traktorkroppen upp och ner.

Nu kommer jag inte riktigt ihåg hur mycket vi bruka lasta på boxern men på nallen gick det på 20-22 kubik. Dock så satte terrängen ibland stop för sådana volymer.

Avatar Fallback

Re: skotare ? fabrikat ?

stihl  
#68354 Bra gjort att kunna lasta så pass för en så liten maskin inte så stark 55hk seg motor
Har sett på en del sitter en hydralkolv bak på traktorn ner mot drag stången är det för att inte traktorn ska resa eller?

Avatar Fallback

Re: skotare ? fabrikat ?

Stante  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68490 Hydraulkolven som sitter mellan dragstången på vagnen och ett fäste som sitter på ungefär samma höjd som tryckstången på en jordbrukstraktor är till för att inte traktordelen med kran på taket inte ska välta så lätt. Så när du lastar så har tryck på hydraulkolven.

Användarvisningsbild

Re: skotare ? fabrikat ?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#68565 Härlig maskin

1962 Skogsboxer Roberts traktorer Piteå 3.jpg


DSC00008.JPG


:oops: :oops: :oops: :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).