ÖSA 250

Komatsu bild
 Svara  24 inlägg  6589 visningar  1 följer
Användarvisningsbild

ÖSA 250

 
#53134 Undrar om nån vet var man kan hitta broschyr och annan info om den 8-hjuliga 250:n.
Nån som har annan matnyttig info att komma med? :)

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53172
MickeBM skrev:Undrar om nån vet var man kan hitta broschyr och annan info om den 8-hjuliga 250:n.
Nån som har annan matnyttig info att komma med? :)

Hej vilken årsmodell skulle du behöva broschyr på?

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

 
#53282 Glad för dom jag kan få, inte köpt maskin än.
Tittat på -85 till -92.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53323 Skulle rek. en 87-a lr nyare,dom hade ett "facelift" då med bla turbo,kugghjulsboggi o kraftigare bankar o stöttor.
Annars en trevlig maskin som är rel. lättskruvad,massor med beg. delar,kolla svängkranslagrena på boggin.
250-ns "mörka sida" är att den är så enkel att stjälpa omkull :lol:
Kör du tex framåt o svänger fullt åt ex. höger och om då höger bakboggi går opp på en stubbe så är vagnen ikull innan du vet vad som hände :mrgreen: ,en egenskap som förvärras i lutningar,spec. nerförsbacke får man passa sej :D

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

 
#53371 Det var bra, var inte säker på när denna facelift gjordes. -87 eller nyare alltså.
Har fått för mig att dom ska vara just lättskruvade osv.
Ok, läge att ta med sig en domkraft alltså, eller går dom att kolla på enklare sätt?
Jasså, det var nytt för mig. Jämfört med vad, maskiner i samma klass eller nyare maskiner?
Känns inte som en vidare bra egenskap... :D

Vad är ett bra pris för en maskin i vettigt skick, -87 eller nyare?
Vad tror ni, kommer maskinpriserna rasa framöver, fel läge att köpa nu?

Vad är skillnaderna mellan den 6-hjuliga och 8-hjuliga varianten?
På Elmia Classics finns en broschyr, men den är för äldre 6-hjuliga maskiner.

Finns underlag för en sån här maskin?
Jag köper den i första hand för egen användning, men skulle vara fint om man kunde få iaf några mindre jobb med den.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53390
Simba skrev:Skulle rek. en 87-a lr nyare,dom hade ett "facelift" då med bla turbo,kugghjulsboggi o kraftigare bankar o stöttor.
Annars en trevlig maskin som är rel. lättskruvad,massor med beg. delar,kolla svängkranslagrena på boggin.
250-ns "mörka sida" är att den är så enkel att stjälpa omkull :lol:
Kör du tex framåt o svänger fullt åt ex. höger och om då höger bakboggi går opp på en stubbe så är vagnen ikull innan du vet vad som hände :mrgreen: ,en egenskap som förvärras i lutningar,spec. nerförsbacke får man passa sej :D

Hej Ang "facelift" turbomotorn kom först på 88an,den har även förstärkt midja & 120 kranen istället för 363.Kolla även att bultarna som håller fördelningsväxellådan är hela.Sedan har väl dom flesta spruckit vid styrcylinderinfästningen i vagnen.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

 
#53680 Har nu varit och tittat på en maskin.
Den verkar vara i skapligt skick, bra däck och inte alltför svetsad.
Gripen är inget att ha, men en skaplig begagnad borde ju gå att få tag i.
De olika kranfunktionerna gick väldigt ojämnt, även styrningen, men är väl justerbart på dessa? Flytta kablar i boxarna?
Matta plexirutor så sikten kunde vara bättre.
Kompressorn verkade gå tungt, sänkte varvtalet rejält, och körde man nåt annat på tomgång så stannade motorn när kompressorn gick igång. Känns inte normalt.
Utsjkutet gick tungt, men har varit samma på alla äldre maskiner jag kört.
Växellådan i vagnen tryckte ut olja i evakueringen, kollade nivån som var väldigt mycket över strecket. Kan packningarna ha tryckts sönder pga detta?
Åt lite säkringar också. Ett par trasiga relän som skall bytas, får hoppas att det inte är värre än så.
Hur är det med dessa maskiner avseende på elen?
Är man rökt om det börjar krångla, eller är det hanterbart att felsöka osv?

Överlag verkade maskinen riktigt bra, frågan är bara om investeringen skulle bära sig... :-? :ympray: :D

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53684 Hört nått mer från han?? Blev den såld eller??

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

 
#53685 Den finns fortfarande kvar, det är lite flytande för tillfället.

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53773 Elsidan på 250-n är nog rel. skapligt gjord med fina o tydliga elsheman osv :mrgreen:
Ett problemställe är jordningspunkterna mellan "elplattan" -hytt-ram.Lossa bultarna,skrapa rent o dra en gängtapp i hålen så undviks mycket tråkigheter.
Blir det fel nångång så är det nästan alltid utanför hytten,väldigt sällan inne.
Rutorna lär du leta nya Margard,solen är ganska svår på dom.
Du skrev om växellådan i vagnen,menar du den under hytten som är hög-låglåda :?:
Den får absolut inte läcka,det ska va hypoidolja i den och är det "för mycket" i den så läcker det in hydraulolja,antingen från åkmotorn lr manövercylindrarna för hög-låg eller allhjulsdrift.
Det ska INTE gå att kväva motorn med krankörning,så nånting är nog på bland :roll:

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

 
#53817 Det var ju skönt att höra, för elfel är en skräck. :lol:
Tack för det tipset, guld värt med erfarenheter.
Nej, jag menar lådan i vagnen, klumpen så att säga. Växellåda var ett dåligt av av uttryck. :roll:
Väldigt mycket olja i den, och ett litet fågelbad under.
Tycker inte det heller. Det är när man på tomgång kör en kranfunktion samtidigt som kompressorn går, då tvärdog den.
Kompressorn sänkte varvtalet rejält, så känns om om felet låg i den.

Nån som har en aning om vad som kommer hända med maskinpriserna framöver?
Eller gissning kanske är en snällare fråga. :D

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53837 Hej skulle tro att du menar differentialen när du skriver växellådan,iallafall så brukar det vara bromscylindern som läcker och fyller dífferentialen med hydraulolja.Att kolla glappande svängkranslager,lägg parkeringsknappen imittläget så att du frilägger midjelåset,be någon stå ut medans du kör kranen tills vagnen börjar lätta från marken då syns det om dom glappar.Är det länge sedan det blev bytt svängkranslagren,så kan du vara säker på att en hel del bultar som som håller kransen i ramen är av.

Användarvisningsbild

Re: ÖSA 250

 
#53878 Inte helt otroligt. :)
Såg inte så ut, verkade vara ren 80-90, men kanske svårt att se. Värt att kolla upp!
Svängkranslagren lär jag kolla upp, vill till att åka till maskinen igen. Har ju fått en del råd här.
Ang midjelås, finns det olika varianter?
Kollade på en äldre maskin, då satt det ovanför midjan på traktordelen, skiva och ok.
På den här var det tomt där, var midjelås tillval?

   TS
Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53915 Dom där oken var gjutna och spec. på dom med långkran var det vanligt att dom sprack isär och monterades bort.
Kan inte svara på om det var standardutrustning lr inte men man klarar sej utan iallafall,det är inte vid krankörning man stjälper dom där :D
Fanns på tidigare modeller (cirkus fram tom -82,-83 nångång) en variant med kuggkrans,tror nog det var en hållbarare variant trots allt,men dom kunde i vissa situationer "låsa fast" och inte släppa 8)

Avatar Fallback

Re: ÖSA 250

 
#53931 Visst är det som Simba skriver att dom brukar spricka,men att ha ett med kuggkrans är ingen höjdare om låset inte orkar hålla utan släpper några kuggar så att ena boggien står i luften är det näst intill omöjligt att få låset att släppa ner boggien igen .Men att vara utan midjelås är rätt meningslöst.Det går väl om man har banden på men utan band blir den lätt att lägga i kull.Vilken årsmodell är det du har kollat på MickeBM :?:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Annonser