Sida 1 av 1

Hydraulikproblem Aktiv 747

Postat: ons 18 feb 2009, 18:26
av Anders A
Problem med karnstyrningen på min Aktiv 747
Systemmet består av Monsun HV 03 med 2 spak EHC 35 VCU
Då jag sänker huvudbom så blir det nära nog fritt fall i ett ögonblick precis som kranen börjar röra sig
Allt fungerar precis som det ska i övrigt men just huvudbom knycker till vid start både upp och ned
i övrigt funkar regleringen ok även på dessa funktioner
Vi har mätt stömmen från kranspak ( Ips 301) och strömkurvan är helt ok börjar på ca 5 volt och stegrar jämt till inställt maxvärde ( Även provat att byta spak)
Vi har provat att skifta förstyrventil med en annan funktion = Felet kvarstår
Vi har kollat fjädrarna på plunchen de är OK
Fenomenet finns kvar även om man justerar plunchen så att funktionen knappt rör sig märkbart på fullt spakutslag
ändock så uppstår det en klart märkbar knyck precis då funktionen startar

Re: Hydraulikproblem Aktiv 747

Postat: ons 18 feb 2009, 21:04
av Henrik K
de går ju att montera strypbackventil annars om det inte går å hitta något fel.

Re: Hydraulikproblem Aktiv 747

Postat: tor 19 feb 2009, 01:10
av Anders Olsson
Hej!

Har du provat att byta plats mellan kontaktena på ventilpaketet så tex höj/sänk blir sväng och tvärt om?

Det ska sitta dioder i elkontakterna till ventilerna, finns dessa kvar?
Spänningen från IPS-boxen till ventilerna är inte likspänning utan är pulsbreddsmodulerad. Den växlar alltså mellan full spänning och ingen spänning ca tiotusen gånger per sekund och hur lång tid spänningen är på respektive av beror på spakläget. (Multimetern är för långsam, så det ser ut som likspänning när du mäter med den)
Saknas dioderna vid ventilerna funkar inte ovanstående så bra och funktionerna kan bli lite mer lynniga.
Om du monterar dit en diod så får du skruva ner IPS-boxen för hastigheten ökar med diod. Dioden ska sitta med strecket på plussidan.

Re: Hydraulikproblem Aktiv 747

Postat: tor 19 feb 2009, 18:11
av Henrik K
Anders.
Tänk på att han har VCU nu. Den modellen styr du väl alla farter med ett å samma vred. Inga IPS boxar.

Re: Hydraulikproblem Aktiv 747

Postat: tor 19 feb 2009, 19:41
av knaggen
skall sitta ehc 3 i orginal på en 747 och sitter det en ehc35 så kan du ställa tiderna på kortet
har du kollat nålen i magnet ventilen .