Skotare

Köpa mindre skotare

6 inlägg 3923 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Köpa mindre skotare

Forestworker  
#41358 Hej på er Vore tacksam om någon kunde ge lite tips om följande Jag funderar på att köpa en mindre skotare typ Ösa 250.Mini Brunett.Valmet 828-838 Har ej just någon erfarenhet av dom här modellerna.Bränsle förbrukning,vanliga fel,res.delspriser,allt värt att veta.Jag har en Valmet 6400 med driven huggarvagn i dag ,känner att jag vill "byta upp mig lite".Jag har kört skördare i 20 år (mina egna) och skotat lite då och då Tacksam för tips



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback
bracke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41363 började köra en valmet 828 vad än du gör köp inte en sån

Avatar Fallback
orre  
#41375 Jag har kört en kockum 83-35 i snart 10 år ( kanske 50lass/år i snitt)
Har bytt lite slang o filter men inget annat :D
Har bara en nackdel 500 hjul :(

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41382 En 250 är ett alternativ,helst en 87-a eller nyare(dom hade kugghjulsboggi) finns även äldre som är ombyggda till kugghjulsboggi,en okomplicerad maskin som är enkel att skruva och delar lär finnas,nackdelen är att den är enkel att stjälpa omkull :D
Glapp i boggilagring,trött hydrostat och glapp i midjetappar är väl "standardfel"som ska kollas hur allvarliga dom är.
Motorn är ju en riktig Perkins som ska gå länge (men dom kräver ett motoroljefilter med inbyggt nivårör eftersom det monteras uppochner och utan nivårör så rinner filtret torrt när motorn stannas och då blir ventillyftarna utan smörjning vid nästa start)

Avatar Fallback
Skogsola  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#41434 Är bäst att kolla av marknaden och se vad som råkar finnas innan man bestämmer sig för vilken färg man vill ha. Utbudet är inte så stort på gamla grejor som det är nåt kvar av. Verkar som att smålänningarna köpte upp allt som var brukbart under stormarna och nu står dom på deras gårdar.

Avatar Fallback
Forestworker  
#41669 Vad blev det för fel på valmeten bracke?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).