Stornalle

Komatsu bild
 Svara  102 inlägg  42015 visningar  6 följer
Avatar Fallback

Stornalle

 
#39613 Tjäna grabbar å tjejer.

Är en föredetta skogsarbetare som nyligen har hittat denna intressanta sida. Skoj att läsa om alla era maskiner och funderingar.
Undrar en liten grej bara. Medelålder på er medlemmar här? Är som sagt föredetta skogsarbetare så någon kontakt med dagens moderna maskiner har jag inte. Bara provkört lite för skojs skull. Har en 868 som jag mest använder till att köra ut ved med och lite pappersmassa ibland. Större saker får yngre killar å maskiner ta hand om.
Skall komma till sak. Finns de någon här som kommer ihåg gamla hederliga Stornalle? Körde en sån i många år i slutet av 60 å början av 70 talet. Otrolig maskin främst för att den gick ju verkligen framåt nästan var som helst. Inte för att klaga på dagens maskiner, har största respekten för dom och förarna. Men de kan jag lova er pojkar ( tänker främst på er lite yngre ) där ni fastnar eller inte börjar köra för att de ser blött ut, där gick stornallen enkelt fram.
Visst hände de att vagnen sjönk men den släppa ju efter den så länge traktorn drog. Om traktorn stanna så var de ju bara fram med vinschen. Enda gången de inte funka var när granarna jag hade vajern runt kom mot traktorn istället, den gången fick man lägga av halva lasset.

Förstås idagens läge skulle den knappast va lönsam att hålla på med i skogen. Dagens maskiner lastar ju en del mera iaf å komforten ska vi ju inte ens prata om.

Skulle va trevligt om någon mer har nåt att tycka till om gamla nallen. Eller kanske nån undrar nåt? Ställ frågan så ska jag försöka svara så bra jag kan.

   TS
Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39616 Väldigt intressant att höra lite av nån varit med och kört såna maskiner. Har ju sett en del på gamla filmer hur de höll på! Körde du åt nåt bolag då eller?

Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39619 Roligt att höra lite info, får man verkligen så bra grepp med traktordelen att du kan släpa runt på en fullastad kärra?

Känns som det skulle vara stopp ganska snabbt ifall kärran sjönk eftersom du inte har någon drift på den.

Avatar Fallback
 
#39633 Hej kul att någon tyckte de här va intressant.

Var anställd av en i byn på den tiden som ägde maskinen. Han då i sin tur körde för en virkesbolag. Han körde mest dagtid å jag mest på nätterna.

Och så Svar till Ferguson.
Ja den maskinen hade faktiskt så bra grepp. Vet att de är svårt att förstå om man inte kört någon själv. Men jag kan bara säga att den maskinen gick att segdra fram nästan överallt. Sjönk den i ena sidan tog man gripen full med stock och vägde över till den andra medan man sakta tog sig framåt. En annan bra sak med den var när man skulle över ett normalstort dike. Upp med maskinen framtill kör tills du hade grepp på andra sidan, släpp ner och kör. Att vagnen dunk ner i diket var liksom inget man brydde sig om för den kom ju efter den. Nu ska man komma ihåg att de enda som räknades då var ju att få virket ut ur skogen. Inte var de någon som brydde sig om de "älvar" man skapade. De skulle garanterar inte någon markägare gilla idag.

De värsta med nallen var ju att flytta den efter väg. Maxfart 13 km/h.
En vår när maskinen skulle hem på service tog de länge. Hade flyttat allt längre bort under vintern. 6 mil hem var vägen. Långtråkigt före den var hemma igen den dagen

   TS
Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39638 Började karriären med en Lill-Nalle. Smidigt med den hydrauliska bandspänningen och frontlyften. Fast förarkomforten ska vi ju inte tala om.
Funderar ibland på om det ginge att bygga nåt liknande med moderna komponenter att använda som "huggarvagnsdragare"

Avatar Fallback

stornalle

 
#39645 Ja nu börjar det komma riktiga rariteter på forumet.Efter att ha sett hastigheten på väg så körde du en nalle med navreduktion vilket jag gjorde1967-68.Tänk att få sätta på medarna när det var snö till livremen och köra på myrar ofruset inga problem att ta sig fram med fulla lass
Det var nog den enda skogsmaskin som var nerväxlad för skogen manuellåda.
När Drivaxen körde fast var det bara att sätta mot schaktbladet och knuffa på .Det finns mycket att berätta om förr men vi tar lite åt gången.
Oj va tiden går då var jag bara 25år.
mvh 66+

Avatar Fallback

stornalle

 
#39660 Äntligen någon som kan berätta intresanta saker. Hur var driftsäkerheten på Nallarna och bandkrängning var det mycket som jävlas eller tuffade dom bara på.Det var en stornalle till salu i granbyn för ett tag sen var och titta på den men de var för mycket olje droppar i taket så verkade motorn lite trött hårdstartad så det fick vara. Men de verkar vara häftiga maskiner

Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39661 Den jag hade hade ju sett sina bästa dagar redan då. Ung och grön var man ju och mycket spektakel hände. Banden krängde ju av ibland men de var lätta att lägga på. Den hydrauliska bandspänningen var enkelverkande så för att få framhjulet bakåt måste man köra på ett hinder. Hade med en "´bandpåläggarstock". En grov kort tallstock som jag körde på änden på. Det var 70-tal. Det var barkborrar. "Sök och plock" och flytt var och varannan dag.

Avatar Fallback
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39666
Pensionär skrev:Hej kul att någon tyckte de här va intressant.

Var anställd av en i byn på den tiden som ägde maskinen. Han då i sin tur körde för en virkesbolag. Han körde mest dagtid å jag mest på nätterna.

Och så Svar till Ferguson.
Ja den maskinen hade faktiskt så bra grepp. Vet att de är svårt att förstå om man inte kört någon själv. Men jag kan bara säga att den maskinen gick att segdra fram nästan överallt. Sjönk den i ena sidan tog man gripen full med stock och vägde över till den andra medan man sakta tog sig framåt. En annan bra sak med den var när man skulle över ett normalstort dike. Upp med maskinen framtill kör tills du hade grepp på andra sidan, släpp ner och kör. Att vagnen dunk ner i diket var liksom inget man brydde sig om för den kom ju efter den. Nu ska man komma ihåg att de enda som räknades då var ju att få virket ut ur skogen. Inte var de någon som brydde sig om de "älvar" man skapade. De skulle garanterar inte någon markägare gilla idag.

De värsta med nallen var ju att flytta den efter väg. Maxfart 13 km/h.
En vår när maskinen skulle hem på service tog de länge. Hade flyttat allt längre bort under vintern. 6 mil hem var vägen. Långtråkigt före den var hemma igen den dagen


Välkommen till Forumet Pensionär.
Hur var arbetbelysningen på Stornallen. Kan tänka mig att man inte såg så långt ifrån hytten om det tex vis regna om man körde på natten.

Nu en fråga till vilka uppdrag körde ni mest. Vad passade maskin bäst till.
Kul med proffskunskap om dessa maskiner.

Användarvisningsbild
 
#39669 Hej och välkommen!

Du frågade om medelålder i första inlägget, det finns en tråd i forumet "Före och efter jobbbet" som heter "Ålder på medlemmar" tror jag det var. Där kan du se en hel del och jag vill minnas det var nån som räkna ut medel vid nåt tillfälle.

Totte, 57

Avatar Fallback
 
#39673 Exakt som skogsola skrev så var ju banden av ibland men dock så var de ju inte så värst svåra att lägga på igen. Att de droppar lite olja uppe på taket på de nallar som fortfarande är i tjänst förvånar inte. Men sånt är ju lättfixat med nya kopplingar och slangar.
Maskinen som du stihl har vart och tittat på så har jag svårt att uttala mig om, kan ju vara så att motorn börjar va slut. Som jag kommer ihåg gick de oftast lätt att starta den.
Kunde ju vara nån gång om den hade lämnat att stå i -20-30 grader att de blev brasa under.

Belysningen den var helt suverän. Skämt åsido, de var väl lite sisådär med den saken. Monterades å flyttades extraljus lite nu som då. Men man ska komma ihåg att de var ju lite annorlunda skogsbruk på den tiden. Virket var hugget med motorsåg och där jag körde var de mesta förutom timmer lagt i högar. Relativt nära körståket. Fanns ju inte några 8-10m kranar på den tiden.

Personligen körde jag mest avverkning. Nån gång blev de gallring, som idagens läge kanske skulle klassas som "gallring". Smidigheten på den tiden var ju bra men skulle man titta på dagens specialiserade gallringsskotare så skulle nog nallen komma till korta. De som ju var bra med den var ju att man kunde plocka rakt framför maskinen också vilket gjorde de lätt om man behövde smyga in i buskarna efter ett knippe.

   TS
Avatar Fallback
 
#39676 Kom på en grej när jag hade skickat föra inlägget.

Nämde där att virket var lagt i högar av huggarna. ( Främst pappersvirke då).
Chefen var och körde på ett ställe där det fuskades lite mycket med de. Liknade mera ett plockepinn spel. Så han hade vart tvungen att lasta i princip en pinne i taget.
Han ilsknade till och skällde lite på huggarbasen och sa något i stil med. Imorgon när nästa kommer på jobb ska de inte se ut på de här sättet.

Om de blev rädda för honom eller om de gjorde det för att bevisa något fick vi aldrig svar på men när jag börja köra var de inte några småhoppar precis. Räkna ut att den största var på nästan 70m3. Kör ner, lasta, upp och lägg av, ner igen. Fattar inte hur dom orkade? Men de gick snabbt för mig iaf.

   TS
Användarvisningsbild
 Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#39677 Såg att Backman nämnde Drivaxen, hur gick snacket mellan arbetarna.

Föredrog man Stornallen med band eller alhjulsdrivna hjulmaskiner som Drivaxen?

Verkar ju som många tycker om bandmaskiner men på -70talet fanns väl bara tegarna kvar?

Avatar Fallback
 
#39679 De var väl lite så på den tiden att vi inte visste om så mycket annat än de vi hade. Bandarna var nog populära bland arbetarna en bra bit in på 70 talet ännu, och då byttes det ju inte heller maskiner på samma sätt som idag. Grundtanken var ju lite att man körde tills maskinen tog slut ( svårt att döda en Volvo förresten ). Eller att de kom något nytt revolutionerande. Exempel de var natt å dag när chefen gick från skogsboxer till nallen.
Till slut bytte han nallen just därför att den var så långsam att flytta. Då kom det hem timmerkalle. Bättre att flytta på väg, absolut. Sämre i skogen, definitivt.

   TS
Användarvisningsbild
 
#39680 Nån här som har några bilder på Stornalle att posta? Skulle vara kul att se, vet att jag har sett såna i verkligheten men minns knappt hur de såg ut.

Timmerkalle = Tippkalle, den har jag kört, men bara några få timmar, hann aldrig med att välta med den 8) Drivax har jag kört fram och tillbaka på skogsbruksskolans grusplan och lastat och lastat av halvt utsliten övningsmassaved.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
BM 661 Stornalle! av wiklund - sön 03 jan 2010, 18:32
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
16 svar
12119 läst
av Mahg     
tor 29 apr 2010, 22:09
volvo bm stornalle av espenlarg - tor 16 sep 2010, 20:29
i Små skogsmaskiner och övriga maskiner

1234
58 svar
20903 läst
av espenlarg     
sön 06 feb 2011, 12:20
StorNalle 661 hydraulproblem av SkogsKuben - ons 04 jun 2014, 21:23
i Skotare
2 svar
3752 läst
av Stornalle     
sön 08 jun 2014, 09:19
Stornalle, finns band? av Skogsotto - tis 17 mar 2015, 21:09
i Skotare
3 svar
2399 läst
av wiktor     
ons 22 mar 2017, 18:37
Matta för att skona väg vid överfart med Stornalle av Sunilorblede - tor 14 apr 2016, 09:45
i Skotare
9 svar
3399 läst
av hinowa     
fre 29 apr 2016, 20:27
Annonser