Markberedninsdragare

Komatsu bild
 Svara  91 inlägg  11132 visningar  3 följer
Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43071 ja de kan jag hålla med om att tts tar hådare maskinen den flyttar ju hela maskinen i sidled när de tar en sten.
Har ni haft problem med kardanen på mastern å är de så att de blev klenare kardan på 1840 än 280 har hört att dom blev svagare på 1800 serien.

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43148 Jo,visst har vi bytt diffarna på bägge men när dom ändå håller över 20000h så får dom väl godkänt,spec om man jämför med dom nya som knappast håller garantitiden ut :twisted:
Egentligen så blev ju diffdrev+slitplattor starkare på 1800-serien men det var väl dom där "no-spin"alltså automatspärrarna som inte höll nåntingfanns ju flera olika versioner ute,våran 1840 skotare är då orörd trots 25000h,men han har vanliga spärrknappar
En förklaring till diffrasen kan vara att man kör med olika stora däck,tänk på att olika fabrikat skiljer i omkrets trots att dimensionen är lika,samma sak med ett nednött och ett nytt kan skilja 30cm/varv,skillnaden så ska nånting äta upp och då är nog diffdreven svagast.
När då 700-däcken kom så blev ju detta problem större.
Det hjälper inte att samma boggi har exakt lika höga hjul,även framände-bakände måste va lika.
Vi brukar innan säsong när vi är inne i hallen på betonggolv och har bort banden gå runt och mäta höjden på varje hjul med vattenpass och sen höjden ner till golvet,och sen flyttar man om däcken så omkretssumman blir lika för varje boggi+framände och bakände
Vi är lite i valet o kvalet till nästa år om vi ska byta ena dragaren ev. till en 1710 men vi fick ett intressant erbjudande på en av dom första 1910-orna ur 0-serien men är lite tveksam till leveranstiden,jag betvivlar att vi kan få den till maj men vi ska se...

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43183 har en 260 med donare som går på privat samt åt allmäningen blir en 250-400ha per sesong medan KRen går på svea hade tänkt byta ut 260 mot en master är ju som sagt betydligt bättre komfort och mer köra med. Men hur är de med reservdelar så som boggi lådor växellådor går de att få i nya boggilådor och hur de med beg marknaden för om man tar 260 verkar de finnas ganska gott om grejor på beg marknaden.annars är 260 en mycket stadig maskin de är bara tanka och köra
Har ett problem med åkdriften på 260 den går fortare på backen än framåt är de mangnet fel eller? åkmotor och pump har kanske gått 600-700tim

Visst är de samma åkpump o åkmotor på mastern

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43214 Jo det är samma pump och åkmotor,res.del till mastrarna finns nog bra av för lång tid ännu.
Hastighetsskillnaden fram-back finns 2 tänkbara orsaker.
-Har du en 260 med effektreglering så inne i boxen finns en potentiometer som heter nåt i stil med "0"
denna ska justeras så utströmmen är lika fram -back
Testa detta genom att byta plats på stöpslarna på åkpumpen,ifall felet flyttar är det att justera i boxen annars följande fel:
-Åkpumpen kanske inte är i 0-läge,finns en insexskruv på sidan,ta loss stöpslarna och sätt en manometer på fram resp back mätuttaget trycket ska va lika på bägge sidor(samma som matartrycket)annars justera på insexen

PS magnetventilerna har vi då aldrig haft nå fel på,dom verkar va idiotsäkra :grin:

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43219 Hej!

Läste nåt om billiga däck. Köp inte billiga däck om ni markbereder!! Köpte 16 nya Tianli däck häromåret. Alla har gått åt skogen samt en massa punkteringar. Dessa däck är till för lastare på astfalt. En vanlig grankvist kan gå rakt igenom slitbanan och in. Vi har tidigare kört på Bridgestone, kunde hålla upp till 10 år. Nu testar vi Simex. Verkar lovande men slits dock ganska hårt på framdelen. Där bak har vi band och däcken ser nästan nya ut efter 2000 Ha. Vad gäller reservdelar till mastrar behöver man inte oroa sig ännu. Finns mycket att få tag i. Vi har köpt en fyndmaskin som vi plockar på, blir betydligt billigare än att köpa del för del.
också var det det här med drivlinan. Ja vi kör också en och annan diff. Håller med tidigare talare om däckstorlekar, detta är viktigt. Sen är vi försiktiga med att använda diffspärrarna, bara i nödfall. Byter olja efter 500 tim. Billig åtgärd som också avslöjar slitagepartiklar.
Ta och hålla koll på kardanlagret i midjan, brukar rasa med byte av kardan som följd. Billigare att byta innan haveri.

Användarvisningsbild

Re: Markberedninsdragare

 
#43220
Simba skrev:Testa detta genom att byta plats på stöpslarna på åkpumpen,ifall felet flyttar är det att justera i boxen annars följande fel:
-Åkpumpen kanske inte är i 0-läge,finns en insexskruv på sidan,ta loss stöpslarna och sätt en manometer på fram resp back mätuttaget trycket ska va lika på bägge sidor(samma som matartrycket)annars justera på insexen

Stöpsel=stickpropp
Stöpslar=stickproppar
Tyskt ord tydligen.

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43227 ja de är billigt att byta olja jämnfört med att repa kör mina markberedare på 80/140 de blev en bra skilnad centrum drevet i boggin stoppar mycke längre samt att navreduktionerna på harven håller bättre.
Så skillnaden på 1840vs280 i hållfasthet är ett ut som dragare eller ska man försöka få i en 280?

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43235 Jag tror du har större möjlighet å hitta en fräsch 1840,sen tror jag dom flesta som hade "no-spin"diffarna är ombyggda vid det här laget.Leta en 8-hjulig,för du kan inte bygga om on 6-hjulig till 8(det går men då måste du också byta diff)

PS Slurfi,stickpropp sitter i väggen :D

Användarvisningsbild

Re: Markberedninsdragare

 
#43375
Supereva skrev:Hej!

Läste nåt om billiga däck. Köp inte billiga däck om ni markbereder!! Köpte 16 nya Tianli däck häromåret. Alla har gått åt skogen samt en massa punkteringar. Dessa däck är till för lastare på astfalt. En vanlig grankvist kan gå rakt igenom slitbanan och in. Vi har tidigare kört på Bridgestone, kunde hålla upp till 10 år. Nu testar vi Simex. Verkar lovande men slits dock ganska hårt på framdelen. Där bak har vi band och däcken ser nästan nya ut efter 2000 Ha. Vad gäller reservdelar till mastrar behöver man inte oroa sig ännu. Finns mycket att få tag i. Vi har köpt en fyndmaskin som vi plockar på, blir betydligt billigare än att köpa del för del.
också var det det här med drivlinan. Ja vi kör också en och annan diff. Håller med tidigare talare om däckstorlekar, detta är viktigt. Sen är vi försiktiga med att använda diffspärrarna, bara i nödfall. Byter olja efter 500 tim. Billig åtgärd som också avslöjar slitagepartiklar.
Ta och hålla koll på kardanlagret i midjan, brukar rasa med byte av kardan som följd. Billigare att byta innan haveri.


Vi har kört på Tianli i 2 säsonger i markberedning utan punktering på nått av dom, därimot 2 punkteringar på framändan där det sitter Nokian. Kör med 5 kg i varje däck, anser att de håller bättre.

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43376 Låter ju bra men förmodligen olika terängförhållande eller nåt. Vi har ju kört uteslutande stormhyggen med mycket stubbar och skit. Har du band runt om? Vi har 4,5 kilo i däcken och band på vagnen. Eftersom det inte har varit klämskador utan rena stickskador så tror jag inte å mycket på högre tryck. Kanske har dom bättrat på gummikvalitet och armering på sista tiden. Vi köpte ju våra däck för 3-4 år sen.
Hur som helst kommer det inga tianlidäck på våra maskiner förren jag fått bra referenser och slitit ut dom Simex vi har på nu.

Användarvisningsbild

Re: Markberedninsdragare

 
#43380 Har band från MEs smide bak & eco of fram. Visserligen har vi nästan bara fina marker här runt. Sämsta vi har kört i år är en 233 på GYL. Banden bak har vi gjort om eftersom dom inte ville sitta kvar på däcken om dom inte va spända som fiolsträngar.

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43430 Hur är de med gummit på däcken har de lätt att sprätta bitar. Har också upplevt de som att däcken håller bättre med 4-5kg luft.
mes banden ni kör med är de miljöbanden med länken högt upp. har köp mes banden de så kallade hjärtebandet men med länken sittande på gammeldagsvis och 28mm länk de ska bli intressant att se hur dom går. Fick dom först veckan efter jag avslutat sesången.

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43431 [quote="Simba"]Jag tror du har större möjlighet å hitta en fräsch 1840,sen tror jag dom flesta som hade "no-spin"diffarna är ombyggda vid det här laget.Leta en 8-hjulig,för du kan inte bygga om on 6-hjulig till 8(det går men då måste du också byta diff)

Vi hade 3st 6hjuliga 280 i slutet av 90-talet.När clarklådan rasade på den en så tog vi bara boggielådorna från den och satte dom fram på en av dom andra utan att byta diff,fungerar alldelens utmärkt än i dag.Sedan får man en helt annan maskin med 1840 stora boggielådor.

Användarvisningsbild

Re: Markberedninsdragare

 
#43439 Så här har vi gjort om banden, så nu sitter dom kvar iaf.
Om du har 700 hjul kommer du nog att få problem med att inte banden sitter kvar om du skrå kör mycket. Speciellt om dom blir blöta så åker dom av....

Avatar Fallback

Re: Markberedninsdragare

 
#43515 Prova swelog band, kränger aldrig oavsett hur slaka dom är 8)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Farma
Annonser