Sida 1 av 1

boggilagring & bromshus

Postat: mån 01 sep 2008, 21:06
av mrhakan
några som haft problem med spruckna bromshus å boggilagringar på mellanklass skotarna typ 12-14ton ??

Postat: mån 01 sep 2008, 21:18
av Henrik K
Valmet 860 med kugghjuls boggierna har.

Dom spricker i trumpeterna (bromshusen) mellan lagring och diffen.
Vet inte om dom förstärkta ännu eller hur det är på senaste modellerna.

Har varit med å bytt två trumpetrar och 2st boggi lagringar på samma maskin.

Postat: mån 01 sep 2008, 21:26
av Simba
Åtminstone 860.3 har ännu problem,såg en i maj med 3000h som dom bytte på 8)

Postat: mån 01 sep 2008, 21:29
av Maldas
1410:orna har samma problem.

Postat: mån 01 sep 2008, 21:36
av mrhakan
tycke de verkar som de flesta mellanklass skotare ha problem med lagring å bromshusen vi har en rottne f14 å den har vi bytt bromshus 2ggr och lagringen en gång på 8000tim

Postat: mån 01 sep 2008, 21:46
av Henrik K
Har kört Valmet 860 med kedjeboggierna oxå.
Har ju en egen 860 -96:a nu som gått 19 000 timmar men den vet jag ju inte om något bytts på men skulle jag få gissa så tro att den är orörd faktiskt.

Har kört en valmet 860 -99 till 9000h oxå med ständigt fulla lass och breddning. Den maskin var endast en justering av boggielagring som gjordes på dom 9000h. Inga problem i övrigt med varken trumpetrarna eller med lagringarna.
På dom modellerna så är det koniska rullager som går att justera till boggielagring.

Postat: mån 01 sep 2008, 21:53
av mrhakan
jag tror de var bättre grejer i dom äldre maskinerna man har ju hört att både ponsse valmet å rottne har haft problem med boggilagringarna och bromshusen. På ponsse å rotte skulle jag vilja skylla lite på hur boggistoppen är byggda men har inte undersökt valmeten nått hur dom är gjord

Postat: mån 01 sep 2008, 22:25
av Agge_84
körde en jd 1410d als på 5000 timmar där vi gick på båda sidor på vagnen men ska väl vara bättre på dom nya nu

Postat: tis 02 sep 2008, 07:10
av Simba
Vi skrotade en 260 en gång och han var orörd där bak trots 32000h,var det inte lite bättre förr??? 8)

Postat: tis 02 sep 2008, 20:05
av huggarn82
tryck luftsbormasrana var jävligt bra som satt på ÖSA 260 och 280 Master dom fungerarde klockrent, själv har jag aldrig haft problem med nåra bormsar nån gång o jag har vare med o slite ner 2 st 1710, 1 st 1110 och 2st 1410, enda maskin som ajg bytt bromsar på va ponsse buffalo o ägarn som har den nu har väl bytt två omgångar bak på den

Postat: tis 02 sep 2008, 20:55
av Lukas_Lundstrom
Skogsjan 1008XL:n som ja körde förut så bytte vi boggilagringar och midjan vid drygt 14000 timmar. då hade vi höjda stakar och fullbreddat 95% av tiden. Ena trumpeten skruvade upp sig och de vart sallad av inälvörna i en boggilåda en gång med det va lite nya lager och bultar och ny kjed sen va de full fart igen...