Sida 1 av 2

maskin grupp

Postat: fre 29 aug 2008, 21:47
av T-Jack
hej på er

Jag har frågat er tidigare and maskiner om 1070d/754, 1110D.
som vi skulle köpa för att köra åt oss själva + andra ifall tiden medjes.
, men det verkar gå ät åt heeeelv.😡 😡 😡 å
nu har bestämt att köpa nytt.
Vad avser ni som jobbar inom brasnhcen att man bör gå på.
vi har sikta in oss på oss på Gallring och tidigare s-avverkning.
Valmet o JD ha bra service o res.del tillgänglighet hos oss,.
ni som jobbar heltid vad skulle ni göra ifall ni hade tillg. ca:8miil.
för att investera.
1070E/745, 1110E,1270E, 1240E eller ngt annat.

Kom igen med seriösa förslag, inte märkes trogna med dåliga försl.
Vi kommer att jobba inom Norra Norrbotten.

Lagom frustrerad pga. aff. gick åt skogen.

Nu är det Hundarna som får visa bättre tåga i skogen än husse
kunde göra det.

Postat: fre 29 aug 2008, 22:13
av Ellingsson
1070E/745 eller 742,blir lite klumpigt i första gallringar med 745 du förlorar lite träd med 745... 1410 med vanligt lastutrymme

Postat: fre 29 aug 2008, 22:47
av T-Jack
har spanat det som försigår i skogen,
märkligt att det går att gallra med 911.3,
men det är SVEA skog som gör det.

det är skillnad ven som gör det :?: :?:
eller ???

Postat: fre 29 aug 2008, 23:43
av 970D
ja det är ju skillnad på vem som gör det... menar en ovan förare kan göra mer skada med en i detta fallet valmet 901;a än vad en van förare gör med tex 921 som exempel... tänker mig då gallring... fastän att man inte kör med en 921 i gallring :D men sen i större gallringar kan man ju välja lite större maskiner.. kanske är en 2-3 gallring dem gör?

Postat: fre 29 aug 2008, 23:53
av Anders Olsson
Hej!

Först tycker jag att du ska göra en ordentlig ekonomisk kalkyl. Ta gärna kontakt med nån revisor eller nåt för att få reda på hur du ska lägga upp affären och om det överhuvudtaget verkar vettigt.
Om du råkar ha 8 miljoner på kontot är det ju en sak, ska du låna pengarna är det en helt annan sak.
Lönsamheten i är inge vidare idag, så jag skulle faktiskt avråda från att köpa nya maskiner innan du lärt dig köra och kommit in på marknaden. Du bör nog köra åtminstone tvåskift om du ska få vettig lönsamhet på nya grejer med lånade pengar.
Det finns ju en hel del maskiner i miljonklassen som inte har gått allt för många timmar. Du får en helt annan ekonomi i begagnade maskiner om du inte kör så mycket.

Klart att det går att gallra med en 911, men ju större maskin och aggregat desto mer krävs det av föraren när det börjar bli trångt.
Jag har provat gallra lite med brorsans 911 med 960 agg. Det blir ganska klumpigt jämfört med min fyrhjuliga 901 med 942 agg, men allt är ju möjligt
.
Problemet med 911:an tyckte jag var att maskinen är så lång och att 960 agget är så tungt och brett. Men en erfaren förare har säkert bättre koll på hur man ska lägga upp stickvägar och sånt så att man inte besväras så mycket av att maskinen tar mer plats.
Man får nog gå ner till fyrhjulig maskin innan det blir riktigt smidigt, men en fyrhjulig maskin slutavverkar man ogärna med.

Postat: lör 30 aug 2008, 04:53
av Engstrand
Ska man åka 901-911 lär de väl tveklöst vara 350 som gäller. Går utav bara tusan.

Postat: lör 30 aug 2008, 08:52
av Ellingsson
en 4 hjulig 911 med 320 är inte så dumt heller,går att gallra bra med...men som sagt,du ska ju ha högsta produktion från första dagen du sätter dig i maskinerna om dom ska vara så nya..

Postat: lör 30 aug 2008, 20:32
av T-Jack
Jag behöver inte tänka på ngr. revisore eller dyl.
maskinerna är betalda innan dom kommer till oss.
oavsedd det är beg. eller nytt.
Men man vill ju att pengarna föräntar sig snabbast.
oavsedd det är egen skog eller lejd arbete.

Postat: lör 30 aug 2008, 22:58
av kalhygge
T-Jack skrev:har spanat det som försigår i skogen,
märkligt att det går att gallra med 911.3,
men det är SVEA skog som gör det.

det är skillnad ven som gör det :?: :?:
eller ???


Det beror nog mkt på Vem, men även på Vad - 911.3 är väl "bara" ca 3 m bred. Vägarna 4 - 4,5m. Med större maskin har man mer lyftkraft, lättare att gallra mellanzonen, kanske med en längre kran. Skönt med 6 hjul i slutavv. Aggregatet ska vara så litet som möjligt till den aktuella skogen.

Det är sällan skördaren som kräver stora vägar i gallring, det är skotaren!

Hej

Postat: sön 31 aug 2008, 21:19
av Lars-Erik Plåth
I den grupp jag kör så kör jag och chefen skördaren en eco-log 560c med 11.5meters kran och ett lm 5000c med accumulering vi kör gallring från 0.04
till slutavverkning med den men i gallring ligger vi på stickvägsavstånd på 22-25meter men vi gör bara vägarna från 3.5 till 4 meter beroende på terräng och vi har en 840.3 som skotar efter oss. tycker till ockmed att vi gör finare jobb nu än när vi hadde en rottne h8 så hellre en så tycker nog att du ni ska hålla er till maskin storleken 560, 911 ,1270 ni blir ju mer flexibla liksom med en maskin som klarar allt mellan gallring till klenare slutavverkning

Postat: sön 31 aug 2008, 22:01
av T-Jack
Vi har haft en grupp som kört i våra trakter med Valmet Skördare
kommer inte ihåg nr på skördaren men det var i alla fal en 6-hjulare
och skotaren var 840:ian och dom var 4-serien rätt så nya,
dom körde i 2:a gallring men dom fick total ras på boggin i 840:an.
Mek på stället (tur att det inte var Vinter), det gick inte transportera
ngn.stans, kanske o flyt men betänksam blir man, jag har kikat på
precis samma maskiner men man blir lite fundersam :shock:

Postat: mån 01 sep 2008, 09:21
av Vikman
jag skulle ta en 911 me ett 350 och en 860 att skota med

Postat: mån 01 sep 2008, 11:06
av Lars-Erik Plåth
T-Jack skrev:Vi har haft en grupp som kört i våra trakter med Valmet Skördare
kommer inte ihåg nr på skördaren men det var i alla fal en 6-hjulare
och skotaren var 840:ian och dom var 4-serien rätt så nya,
dom körde i 2:a gallring men dom fick total ras på boggin i 840:an.
Mek på stället (tur att det inte var Vinter), det gick inte transportera
ngn.stans, kanske o flyt men betänksam blir man, jag har kikat på
precis samma maskiner men man blir lite fundersam :shock:


var nog ett måndags exemplar av boggin men kan ju hända på vilken maskin som helst. om dom var i 4 serien så kan dom ju knappast ha gått så mycket

Postat: mån 01 sep 2008, 12:39
av Simba
Jo alla kan lyckas med det,pratade med en entr. som tog ut en ny 810 och efter 300 timmar så rasa bakdiffen och när dom skruva isär eländet så fanns det en (1) liter olja där :shock: Det syntes inte att nånting hade läkt till utsidan så troligtvis hade dom glömt å fylla vid fabrik och sen hade den slunkit igenom alla kval.kontroller.Gubben fick iallafall en ny diff :D

Postat: ons 03 sep 2008, 11:12
av Valmet 890
T-Jack skrev:Vi har haft en grupp som kört i våra trakter med Valmet Skördare
kommer inte ihåg nr på skördaren men det var i alla fal en 6-hjulare
och skotaren var 840:ian och dom var 4-serien rätt så nya,
dom körde i 2:a gallring men dom fick total ras på boggin i 840:an.
Mek på stället (tur att det inte var Vinter), det gick inte transportera
ngn.stans, kanske o flyt men betänksam blir man, jag har kikat på
precis samma maskiner men man blir lite fundersam :shock:


tror du verkligen det var .4 modeller? Det finns ju itne många av dom ute i skogarna ännu...