SKOGSFORUM ARTIKEL 

  Skotare

Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

42 inlägg 22384 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare  ARTIKEL

Fredrik Reuter  
#460520 Komatsu Forest visade sin nya hydraulteknik SmartFlow för skotare på Elmia Wood, Skogsforum fick en genomgång och en testkörning, se video längre ner.

SmartFlow kom lite i skymundan i Komatsus flöde och monter, Komatsu 901XC, en 901 med åtta hjul tog mycket uppmärksamhet, kanske lite tråkigt för de som missade det, men vi ska försöka förklara.

Det är lite hysch-pysch om SmartFlows teknik hos Komatsu. Vad vi kunnat få ut av dem är att det är ett nytt system för arbetshydrauliken och kommer finnas som option till primärt de större Komatsuskotarna 855, 875 och senare också troligtvis 895. Säljstart är satt till september 2017, i Sverige.

Den stora ändringen verkar sitta i ventilpaketet för kranen. Det ska vara uppbyggt på ett helt annat sätt än de tidigare ventilpaketen, ex Parkers K170 eller LS90 med flera. Lägg därtill att programmeringen i Maxi-datorn troligtvis också är helt eller delvis ny. Vilket ventilpaket som sitter där vet vi inte, ej heller tillverkare. Det är något vi får luska i framöver. Något som är lite kul är att AKKAMAAN lade in en video i tråden Kranspetsstyrning för skördare, JD IBC om Eatons CMA ventilblock som släpptes ifjol. Eaton som för övrigt köpte Vickers för många år sedan. Det skulle kunna vara just detta som sitter i SmartFlow, eller ett likvärdigt, vi får gräva vidare i detta! Komatsu nämnde digitalt styrda ventiler i det nya ventilpaketet, och det är just vad Eatons CMA paket har. Ett CAN-bus (bland andra) system som styr alla sektioner i blocket, inkl tryck och temperatursensorer inbyggt för varje sektion.
Med ett sådant ventilblock kan man få en mycket mer exakt styrning och även mottrycksmätning, något som gör att man kan mäta ex “ungefär” hur mycket last det är i gripen beroende på mottrycket som skapas i bomcylindern. Vidare kan man programmera ventilblocket exakt för uppgiften och genom detta minimera topptryck och även stötar.

Det känns som att det är detta Komatsu gjort med SmartFlow, de anger dessutom att man med SmartFlow kan spara upp till 4% i bränsle med den nya tekniken. Lägg därtill en mer exakt och lugnare kran. Men det stoppar inte där. Demon på Elmia hade också ytterligare en funktion som Komatsu kallar Active Crane Damping, rakt översatt; aktiv krandämpning. Återigen programmeras ventilblocket i Maxi-datorn för att få en mjukare kran och något som man skulle kunna kalla "mjukstart" och “mjukstopp” av varje funktion när man ändrar riktning eller släpper spakarna tvärt. Här visar videon förhoppningsvis på ett bra sätt hur systemet fungerar.

Troligtvis ligger också en del av bränslebesparingen i detta. Mjukstart och mjukstopp gör troligtvis att LS-signalen blir jämnare och med mindre toppar. Detta i sin tur gör att pumpen vinklar ut snällare och genom det belastas motorn jämnare och mindre. Vet inte om och hur mycket det påverkar men troligtvis en hel del. Komatsu lyfter också fram att man har mindre tryckförluster i den nya ventilen, något som givetvis bidrar till mindre energiåtgång.

Så, för att summera; Komatsu SmartFlow är i grunden ett nytt ventilpaket för kranen samt ny mjukvara för Maxi-datorn. Ingen ändring på kran, slangar eller pump.

Det ska bli spännande att följa denna utvecklingen, troligtvis går vi nu in i ett litet tekniksprång på kranfronten - digitala ventilpaket. Förutom effektivare styrning, jämnare kranrörelser och minskad bränseförbrukning så tror jag fler funktioner kan komma ur ett “smart” ventilpaket. Slangbrottssensor med automatisk avstängning, tryckkänsliga skänklar på gripen och kanske till och med automatisk änddämpning framöver?

Vad tror ni om detta, är detta standard på skogsmaskiner om några år?

Här är ett videoklipp från när jag testade SmartFlow.





   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Paulsen  
#460541 Va nyligen och provkörde smart flow Dock va krandämpningen urkopplad men kände så fort jag tog i spaken att den gick bra så idag beställdes en 855 som kommer i november!
Känns riktigt roligt då vi har haft dålig kran gång i 860.4 samt haft tidigare 855 på prov men som enligt oss gått sådär

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#460556 Jag har försökt skumma igenom marknaden för hydraulventiler och har bara hitta Eaton CMA som har två individuella slider per hydraulfunktion. Vi får väl se vad det är Komatsu använder....
Jag har efterlyst den här tekniken i flera år och jag tror det här är så långt vi kommer att se utvecklingen med ventilstryda hydraulfunktioner. Möjligen att vi kommer att få se hydraulcylindrar med den här ventilen inbyggd.
Vad Eaton och Komatsu inte har ännu är ett system som bygger på absoluta positionsgivare i hydraulcylindrarna. De jag tänker på är de senaste som Parker presenterat med streck-kod inetsat på kolvstången. Med ett sådant system så kan man programmera in ändlägesdämpning, ramper som är anpassade till kolvens faktiska hastighet.
Och naturligtvis 3-dimensionell kranspetsstyrning.
Cranab har ju tagit ett steg närmare med sina vinkelpositionsgivare på kranens leder. Utskjutet lär ha linjärgivare.
John Deere använder linjärgivare i sitt IBC system vad jag har förstått. Men något sådant har inte Komatsu ännu vad det verkar. Linjärgivare, tryckövervakning i kolvarna, Eaton CMA ventiler samt CAN bus tekniken är fantastiska utvecklingssteg. Nu saknas det utveckling på pumpsidan. Att dela en pumps flöde på 6 olika kranfuntioner är "gammaldags" teknik enligt mitt sätt att se det. Mycket energislöseri med detta. Kanske det kommer vi få se individuella elektriska linjär eller rotationspumpar i slutna kretsar... 8)

Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Temlav  
#460591 Alla de stora ventiltillverkarna kan rimligen antas jobba med att ta fram nästa generation "smarta" ventiler, som ersättare till dagens traditionella slidventiler.
MEN, det kan tänkas ta sin tid innan konceptet går från "väl fungerande prototyp" till en färdig produkt som är kommersiellt gångbar och har den driftsäkerhet som hydraulikmarknaden idag kräver.
Det är bara att se på Vickers/Eaton som faktiskt presenterade sin lösning för måånga år sedan, och knappt finns ute på marknaden ännu.

Danfoss verkar ha hållit på med detta ett tag, och har/har haft prover ute på några Gremomaskiner. Se pressrelease:

http://www.danfoss.com/technicalarticle ... 79879857#/

Det finns lite mer information om ventilen under "More about/The PVX case story"

Komatsu kör ju med Parkerventiler idag, så kanske skulle man kunna tänka sig att Smart Flow baseras på nån ännu inte presenterad nyhet från Parker?! Den som lever får se!

Detta är definitivt framtiden inom hydraulikvärlden. Speciellt på funktioner med höga flöden, som nyttjas kontinuerligt och där kraven på precision är hög. (alltså inte för enklare funktioner, med låga flöden. Där blir kostnaden och komplexiteten för hög) Möjligheterna till bränslebesparingarna finns där, så jag tror inte att de 4% som Komatsu uppger är en överdrift.

Jag stod och kikade på Komatsumaskinen på Elmia en stund, och blev sjukt imponerad av hur fint den kranen gick!
Jag gissar att detta blir en storsäljare.

Som AKKAMAN säger, så ger dessa nya ventiler snudd på oändliga möjligheter att tillsammans med diverse givare skapa nya hel/halvautomatiserade funktioner på maskiner framöver.
Vem blir först med "automatisk kranretur" för lastning/lossning av virke?

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462422 Detta systemet låter väldigt likt ett pfd system (pumpflödesfördelning) som hiab och olsberg har haft på hiabs kranar länge, men patentet gick ut för 2 år sedan sen har det börjat dyka upp på andra krantillverkare (styckegodskranar).

Ett pfd system bygger på att systemet vet hur mycket olja pumpen ger på arbetsvarv, sen sitter det slidlägesövervakning så att systemet vet exakt position på sliderna. Detta tillsammans med en avancerad algoritm gör att styrsystemet själv justerar oljedelningen mellan funktionerna (mellan hur dom är prioriterade).

Ett exempel, Du har en hydpump som ger 100l/min och du väljer att dra lyft (70l),vipp (60l) och utskjut in (40l) fullt, då har du egentligen bett pumpen om 170 l/min men eftersom det bara finns 100 så kommer systemet att dela flödet så att alla funktioner rör sig med den hastigheten som du har bett om på joystickarna (procentuellt). Sen om du släpper en funktion hastigt så justerar systemet så att du inte får nåt ryck eller att nån funktion helt plötsligt börjar gå betydligt fortare pga det ökade tillgängliga flödet. Funktionerna ökar sakta hastigheten och delar på det ökade tillgängliga flödet. Resultatet i praktiken är ett väldigt mjukt och exakt system som är enkelt att både
köra snabbt och att precision köra på långa utskjut (centimeter precision på 15-20 meter). Är en väldig skillnad på kranarna med systemet aktiverat eller med det avstängt (ryckig och du måste justera hastigheterna med joystickarna själv, detta behövs inte med systemet aktiverat).
Men en förutsättning för att detta skall fungera bra är att man har en exakt slidlägesövervakning och slidlägeskontroll för att få bra känsla i systemet.
Angående dämp funktionen så är det "enkelt" att få till det om du redan har slidlägesövervakning, då systemet vet att du har släppt joysticken häftigt så kan den dämpa ut kranen genom att öppna sliden åt andra hållet och dämpa ut den dynamiska svängningen. Kallas på hiab språk LSS (finns på palfinger med, men funkar inte lika bra pga en danfoss pvg ventil med för låg uppdatering på slidkontrollen, kanske är bättre på dom nyare ventilerna med can styrda moduler, pwm styrda tidigare).
Tillverkarna av styckegodskranar är långt framme på detta då det skall lyftas last med precision intill arbetande personal.

Se om jag kan få in lite youtube klipp som förklarar detta.





kranspetsstyrning


Finns inte mycket information om pfd systemet tyvärr, vet inte varför de inte gör mer reklam för det är en av deras stora fördelar.

Vad de själva skriver om pfd:

Pumpflödesfördelning PFD
Hiabs kranar hanterar de högsta oljeflödena av alla
kranar på marknaden. Men skickliga kranförare, som
vill köra många funktioner samtidigt, vill ha ut ännu mer
av sin kran. Detta levererar Hiab med PFD. I situationer
då kranföraren arbetar på kranens maximala nivå och
använder sig av ett flertal funktioner samtidigt så kan inte
ens den största av pumpar leverera tillräckligt med olja.
Detta kan resultera i att kranen uppför sig oväntat‚ men
inte om kranen är försedd med PFD. Denna innovativa
funktion fördelar den tillgängliga oljan proportionerligt
med kranförarens spakutslag. Alla rörelser kommer att
fortsätta precis som förväntat utan störningar eller överraskningar‚
trots att du egentligen kräver mer olja än vad
som är tillgängligt. Så snart fullt oljeflöde är tillgängligt
igen – så är det åter full fart.
PFD har visat sig extremt användbart i praktiken. Även
med ett flöde på 100 l/min så aktiveras systemet tre
gånger per lastcykel vid normal användning. Om du
kräver maximal bekvämlighet och produktivitet av din
kran så skall du inte nöja dig med något annat än en kran
utrustad med PFD.

Svårt att förklara detta i text enklare när man kan gestikulera. Hoppas ni förstår nåt av svamlet. (jag kobbar inte på hiab men är återförsäljare och reparerar deras grejer)

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

pcrNiklas  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#462428 Detta hybrid hydraulsystemet har caterpiller på en del av sina grävmaskiner



Det som är lite roligt och spännande är att detta systemet är i grund och botten utvecklat av Lars Bruun i slutet 80 början av 90 talet. Men han var 20-25 år före sin tid. Då var det inte så intressant med avancerade lösningar för lägre bränsleförbrukning. Caterpiller köpte? patentet av Lars Bruun men sen har de ändrat så mycket i systemet att de inte behöver hans patent längre.

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

ulfgustav  
#462455 Kranhydraulik för skotare kräver mycket mera än vad Olsberg/Hiab kunde prestera. Det är en himmelsvid skillnad i både körteknik och hastighet dessutom så sitter det ju hjälpventiler på styckegodskranar vilket det vanligtvis inte gör på skotar kranar.
Danfoss ventilkoncept har ett antal år på nacken och testades med framgång för några år sedan på några olika applikationer hos potentiella OEM kunder. Känner inte till den fortsatta utvecklingen, men det brukar vanligtvis ta ett antal år från tester tills koncepten kommer ut i serietillverkade maskiner.

Ventil konceptet från Vickers/Eaton som nämns har jag för mig har sitt ursprung från slutet av 80-talet

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#464071 Uppdaterat med bild
AKKAMAAN skrev:Jag har försökt skumma igenom marknaden för hydraulventiler och har bara hitta Eaton CMA som har två individuella slider per hydraulfunktion. Vi får väl se vad det är Komatsu använder....

Har idag talat med en Komatsus eftermarknadstekniker om SmartFlow-ventilen.
Fick inga detaljer men det indikerades att det var en Parkerventil där man använder två individuella sektioner för en kranfunktion. I princip kommer den i så fall att arbeta som Eaton-Vickersventilen jag nämnde tidigare. Man tar A-porten från en ventilsektion och B-porten från en närliggande ventilsektion. Summa summarum så skulle man då använda två kompletta slidsektioner per funktion och kan därmed styra en funktions pump och retur individuellt, precis som Eaton ventilen kan med en ventilsektion per funktion. Har blivit lovad få utförligare detaljinformation när systemet introduceras i September. Vi får då se hur "lurad" jag blivit :-ss :d
1500196791_komatsu_smartflow.jpg
Senast redigerad av AKKAMAAN fre 18 aug 2017, 22:08, redigerad totalt 3 gånger.

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#464075
ulfgustav skrev:Ventil konceptet från Vickers/Eaton som nämns har jag för mig har sitt ursprung från slutet av 80-talet

Är det Bacho's Rego-ventil du tänker på?
1500154139_img_20170709_131608445~01.jpg
1500154160_img_20170709_131621807~01.jpg
1500154175_img_20170709_131719401~01.jpg
1500154185_img_20170709_131705972~01.jpg
1500154228_img_20170709_131632541~01.jpg
1500154196_img_20170709_131653740~01.jpg
1500154205_img_20170709_131648781~01.jpg

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

ulfgustav  
#464094 Nej Regoventilen känner jag väl till, Vickers hade ett ventilkoncept, men tyvärr så minns jag inte vad den kallades

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Tosca  
#479332 Nu tror jag det börjar bli dags för uppdateringar i denna tråd.

Användarvisningsbild

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

Fredrik Reuter  
#479398 Jepp, här kommer en film från Komatsu.


   TS
Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#479418 "På västfronten intet nytt" såvida Per Annemalm inte refererar till nästa upplaga av Elmia Wood...
"...här på Elmia Woods..." efter 38 sekunder in i videon...
Fick i somras inofficiell förhandsinformation om att SmartFlow skulle lanseras på nya skotare runt den 1a September 2017. Det har varit dödstyst sen dess.....
Elmia Wood 2017 prototypdemo är väl det enda som synts än så länge....??
Edit: Videon finns på Youtube, publicerad den 27 Oktober 2017
I princip samma information som Annemalm redovisar i intervju på Elmia Wood 2017

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

olbo  
#479430 Maskiner med smartflow har börjat att levereras till kunder

Avatar Fallback

Re: Komatsu SmartFlow, ny kranhydraulik för skotare

AKKAMAAN  
#479499
olbo skrev:Maskiner med smartflow har börjat att levereras till kunder

Vet du vilka skotarmodeller det gäller?
Komatsu visar inget om det på sina produktsidor...

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).