Tigercat 1085C - storskotaren från Kanada (video)

Komatsu bild
 Svara  5 inlägg  19676 visningar  1 följer
Användarvisningsbild

Tigercat 1085C - storskotaren från Kanada (video)

 
#451485 Mossfeldts skogstransporter i Ekshärad var först ut i Sverige att köra en Kanadensisk Tigercat 1085C. Nu har deras första 1085:a gått 2.000 timmar och deras andra är nylevererad. Skogsforum har besökt dem för att göra en djupdykning om skotaren.

Mossfeldts Skogstransporter är ett intressant företag. Det är far och son med Lars-Erik i spetsen som par-kör med 2st Tigercat 1085 C i skogarna utanför Ekshärad. Det är 100% slutavverkning som gäller och de är kontrakterade av Stora Enso. På väg in är också nu tredje generationen då Rolands son Henrik är på gång in som förare efter avslutade studier på Södra Viken i Sunne.
Lars-Erik har kört skogsmaskiner och främst skotare i 50 år. Nu är han egentligen pensionär men har svårt att lämna hytten. Trots så många år i en maskinhytt har han hälsan i behåll, imponerande med tanke på de ryggproblem och förslitningsskador i nacke och axlar som lätt uppstår i skogsmaskinsyrket.

Nyligen bytte de in den gamla Tigercat 1075 skotaren mot en ny 1085C och fick genom detta två stycken 1085:or som dessutom i normalfallet kör i par på samma avverkningstrakt. Det behövs två stycken för att hålla ackordet, det är över 100.000 m3fub som de på årsbasis skotar ut åt Stora Enso.

När jag ringde Lars-Erik så uppfattade han inte först att jag var från skogsforum. Han undrade vad jag körde med nu. När jag förtydligade så förklarade han att det numera är vanligt att ha besök i skogen - det är många som vill komma och bilda sig en uppfattning om storskotaren Tigercat 1085C i arbete. Lars-Erik är numer van att förevisa och pratar öppet och gärna om både maskinerna och arbetet.

Tigercat 1085C är en slutavverkningsskotare i den största klassen. För att få en uppfattning kan du titta i tabellen nedan där 1085:an finns med sina i Norden vanligaste konkurrenter.

Data/SkotareEco Log 594JD 1910Komatsu 895Rottne F20Tigercat 1085
Max lastarea (m2)7,26,67,28,47,6
Lyftmoment, brutto (kNm)165151165,2156195
Längd (m)11,19511,4710,811,66411,412
Motoreffekt (kW)235200210207230
Vridmoment (NM)13001315120012321200
Dragkraft (kN)245230262260?
Vikt (kg)2030021530234002300027325


I tabellen ovan listas nya skotare, alla med så kallade Steg-4 motorer med SCR/Adblue, Tigercat är inget undantag. Det som är lite intressant med just motorn i Tigercat är att det är en “egen” motor som Tigercat själva slutmonterar. I grunden är det en dieselmotor från FPT (Fiat) som sedan Tigercat anpassar för deras maskiner. Motorn heter i grunden N67 och levererar 230 kW som mest. Emissionskraven i Steg-4/FT4 klarar Tigercat genom att använda samma teknik som Komatsu/Agco, SCR/Adblue utan varken partikelfilter eller EGR, dock med DOC/CO-katalysator. Du kan läsa mer om emissionskrav i tråden Emissionskrav för dieselmotorer i skogsmaskiner .
Enligt Tigercat själva så är detta en del i deras filosofi - finns inte den del till maskinen de behöver på marknaden så tillverkar dom den helt eller delvis själva istället. Detta gäller exempelvis också 1085:ans boggie som är en egentillverkad boggielåda som de konstruerat själva för att få den som de vill ha den. Kort kan man säga att det är en kraftig boggie som är byggd för 25 tons last och med ett C/C mått hjulcentrum som är längre än de flesta.
På grund av detta är boggien en intressant del på Tigercat. Filosofin med att nyttja långboggie är att man får två fördelar - bättre bärighet (om man använder band) och bättre ergonomi i normalfallet då en längre boggie förlåter mer terräng och hinder. Nackdelen är ökad så kallad skjuvning, alltså att marklagret rivs upp när man svänger med skotaren. Ytterligare en nackdel kan vara att man får en lång maskin som kanske inte heller spårar vid svängar värst bra. Som du ser i tabellen ovan så verkar Tigercat tänkt på detta och även, enligt Lars-Erik, tillverkat en skotare som spårar mycket bra.

Lars-Erik Mossfeldt som nu kört flera Tigercat gillar filosofin med långboggie. Enligt honom så är problemet med skjuvningar inte speciellt stort så länge man planerar och har rull på skotaren när man svänger (vilket ju gäller för alla boggieförsedda maskiner) och fördelarna överväger enligt honom. Bärigheten är bra och så också ergonomin. De arbetar enligt Stora Ensos “Rätt metod slutavverkning” och verkar lyckas bra med detta.

Om vi spinner vidare på Tigercats “själv är bäste dräng” tema så är kranen med knäckta bommen också en helt egen produkt. Dubbla lyftkolvar och en så kallad knäckt bom ska borga för en kran som aldrig sviker i lyftkraft och som dessutom ska hålla över tid utan att spricka. Rotator med svängdämpare är också egentillverkad och kopierad i mindre format från Tigercats skidders. Svängdämparen pumpas full med fett med jämna mellanrum och det är fettet som blir dämpningen. Gripen är också den egentillverkad. Det är en 0,43 grip som enligt Lars-Erik är misstänkt lik en Cranab grip i uppbyggnad. Hur som så fungerar den bra.

Lastredet är fast, mekaniskt breddbart utan våg. En intressant lösning med redet är att det är vinklat i längsled - högre där bak än vid grinden. Vid första anblick kan det verkar smått galet, det borde ju höja tyngdpunkten och kanske till och med sänka lastförmågan. Men så är inte fallet för tänker man efter så är det grinden och bankarna som styr höjden på lasten, även om lasten inte är helt parallellt med marken.
Fördelarna med denna lösning ska vara att man från hytten hela tiden ser hela virkeslängden och enklare kan placera och hämta virke i redet, även justera enstaka bitar enklare för att få ett så jämnt lass som möjligt utan luft. Det kan också vara en fördel i motlut då virket inte lika lätt glider bakåt och ut ur lastredet. En nackdel kan vara att man får en ökad belastning på grinden. Men är den byggd och anpassad för detta så är det troligtvis inga problem.

Hytten är imponerande stor med sina negativt vinklade rutor som på en yrkesbåt. Ståhöjd för alla som är kortare än 1,85 cm och plats för flera medpassagerare om det bara finns lite hjärterum.

Tigercat är idag ingen storsäljare i Norden eller Sverige. Det kan finnas flera anledningar till detta och flytten från Hede kan ha bidragit i viss mån. Annars är det som med alla skogsmaskiner att närhet till bra service är avgörande. Här har Mossfeldts skogsavverkningar det väl förspänt genom att ATAB i Torsby servar Tigercat. Utöver detta så framhåller Lars-Erik att 1085:orna hittills är driftsäkra, de bara snurrar och går. Likadant var det med den förra 1075 som de hade, det var väldigt få delar som krånglade.

Det ska bli spännande att följa skotarmarknaden framöver, speciellt i det stora segmentet som 1085:an finns i.

Har du några synpunkter eller frågor är det bara att skriva på i tråden. I den gamla tråden Tigercat 1085 har vi redan startat diskussionerna om skotaren.


   TS
Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1085C - storskotaren från Kanada (video)

 
#451501 Kul att se, bra film och bra ljud.
Jag funderar om det finns nån kalkyl över kostnad/kubik så man kan jämföra olika storlekar på skotare?
Gissningsvis är den större billigare vid stora hyggen och få transporter men kanske det finns nån
färdigräknad kalkyl över hur jobben ska se ut för att man ska kunna räkna hem en större som jobbar
kortare tid vs en mindre som får köra fler lass?

Avatar Fallback

Re: Tigercat 1085C - storskotaren från Kanada (video)

 
#451551 Maffiga maskiner, har varit kul att provköra en

Användarvisningsbild

Re: Tigercat 1085C - storskotaren från Kanada (video)

 
#451666 Tack!
I regel så är det ju som du skriver, störst blir billigast. Det som på senare år varit en aspekt är körskador och mildare vintrar. Inom slutavverkning så verkar faktiskt nu trenden ändå vara att det går mot större skotare och att förare/entreprenörer metodutbildas för att minimera körskador.

Vore intressant att se en sådan kalkyl, kanske kommer det in några här i tråden! :-BD

   TS
Avatar Fallback

Re: Tigercat 1085C - storskotaren från Kanada (video)

 
#451677 Det som jag kan tycka är lite konstigt egentligen är att om vi kör med våran 18 tonnare då har vi mindre betalt per/kubik på samma hygge än om vi skulle köra med en 14 tonnare istället...
Trycker man borde ha samma betalt för att köra fram virekt till vägen oavsett om man väljer en liten eller stor skotare

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar
TitelStatistikSenaste svaret
Tigercat 1135, ersättaren till Tigercat H09 av Fredrik Reuter - tis 09 mar 2010, 16:48
i Skördare

12
28 svar
15745 läst
av Fredrik Reuter     
fre 01 jul 2016, 11:08
USA inför 20% tull på virke från Kanada av Torbjörn Johnsen - tis 25 apr 2017, 07:55
i Skogsnyheter
0 svar
803 läst
av Torbjörn Johnsen     
tis 25 apr 2017, 07:55
Ny liberal premiärminister i Kanada med fokus på hållbarhet av Skogsinvest - ons 21 okt 2015, 08:25
i Skogsnyheter
0 svar
695 läst
av Skogsinvest     
ons 21 okt 2015, 08:25
tigercat ho9 av skogsoxen - mån 28 jan 2013, 14:31
i Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

12
16 svar
7518 läst
av nutte     
tor 31 jan 2013, 19:05
H8, Tigercat H09, Forestline C90 ??? av Seb macahan - ons 22 jan 2014, 14:11
i Skördare

12
24 svar
10897 läst
av jonathanA     
tor 20 feb 2014, 23:35
Annonser