Skotare

Ford Brunett styrning

13 inlägg 7171 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Ford Brunett styrning

brandjon  
#448715 Har blivit ägare till en sliten gammal Ford Brunett -67 ,,och det är min första skotare som jag satt foten i. Börjat renovera allt möjligt som generator, ny el, avgassystem, svetsa kran, mm.
Den är omgjord till hydraulisk spakstyrning och ratt + all den gamla styrningen är borta.

När det gäller krandrift OCH styrning så aktiveras den via en spak till höger om stolen, men när detta är aktiverat så funkar inte bakdriften. Hur har man tänkt i detta? Bara bakdrift när man kör utan att styra, eller hur f-n är det tänkt, någon som kan förklara?

På min traktor verkar bara finnas en hydraulpump som sitter på "kraftuttaget", och inte en liten fram som verkar finnas på senare modeller. Är det bara en idiotlösning att kunna flytta med bakdriften utan att samtidigt kunna styra?

Lär nog ha flera frågor på denna traktor vad det lider...så bilder och fortsättning följer



   TS
Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Ford Brunett styrning

Blivande snickare  
#449883 Intressant, ser fram emot bilder :)

Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449929 Mkt intressant

Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#449961 Hållit på att svetsa ny taklucka, sidorutor och dörrar, långt ifrån klar. Tog dock en paus och började rita upp hydraulsystemet, möjligen inte 100% rätt vad gäller bakdriften, men får lägga upp en rättad senare. Den visar i alla fall att styrningen ligger i serie med kranpaketet och är INTE aktiverat när driften bak kopplas in.

Ritat ett förslag på omkoppling för att få styrning vid drift och inte vid krankörning, kommer detta att funka?
1491852649_nuvarande_hydraulik.png

Nuvarande

1491852918_slide2.png

Nytt förslag

Ett problem bli ju att styrningen försvinner vid slangbrott, men blir det så är det skit i alla fall :-)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#451396 Har fått expertråd på annat håll och tydligen ska inte mitt förslag fungera som det är ritat. Skulle behövs prioritetsventil och nåt annat, så detta skrinläggs i nuläget. Blir spakstyrning tills jag kan få fatt i original frontpump och de styrdelar som sitter original på brunetten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#454472
1494360947_20170506_205141.jpg
Några bilder, gjort en massa på den gamla maskinen, bla bytt matarpump vilket gjorde att det startar lätt och slutat läcka. Svetsa massor på gripen då tidigare ägare satt rotator, men inte sett till att inte gripen svänger i 3 leder och inte 2. Nu sitter stöd på gripen så den pendlar i en led X och en led Y-led. Svetsat ny taklucka och rutramar som passar med volvo-rutor. Inte monterade ännu. En del målning gjord. Inköp av kedjor fram och bak, så nu börjar det närma sig första turen i skogen. Rivit bort all gammal el och börjat dra nytt.

Hur kan man se eller testa var man kan köra utan att samtidigt fastna? Ska man t.ex backa ut för att ha mest drivning på framvagn för att ta sig upp igen, eller hur lär man sig var man kan köra. Har aldrig kört maskin och även med tomt lass är det 5+3 ton på axlarna...
Antar man måste testa, men vill inte fastna direkt..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#455225 Lite progress trots att jag ännu inte fått tag på nån styrning förutom spaken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#455324 Kul projekt, extra skoj med beg bilrutor

Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

totte  
#455422 Det går ju bra framåt, gott jobbat! Blir nog riktigt snygg när du är klar. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#456051 Nu är gångjärnen och dörrstängningar svetsade och dörrar + en del annat målat en gång. Ska montera varvräknare och måla en gång till i morrn inkl insidan hytt. Sen är nog färgen slut för den här gången. Borde försöka provmontera kedjorna, men tveksamt att jag hinner pga färg överallt som ska torka. Fått fatt i hydraulpump till fronten för styrningen, men fattas slangar och en ventil ..lär dröja nån veckan mera.
1495311559_brunett_170520.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#458221 Nu närmar det sig klart. Inte fått tag i nån styrventil, men får bli spakstyrning tills jag hittar en.

Finjusterar nu, omkläd stol
1496777696_omkladd_stol.jpg


Rutor inlimmade med silikon och anhåll från insidan
1496777522_volvorutor.jpg


Fläkten funkar, blir varmt som sjutton.
1496777520_flakt_bosch.jpg


Lite målning och montering av kedjorna, sen bär den iväg.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#458243 Skoj lösning med beg bilrutor. Elsystemet är det Biltemagrejer alltihopa? Det såg praktiskt ut med resetknappar.

Användarvisningsbild

Re: Ford Brunett styrning

brandjon  
#458398 Blev Biltema-saker så här innan jag vet om den verkligen funkar som den ska. Är deras båtserie av elprylar och känns hyfsade, åtminstone bättre än det gamla ärgade som satt där förut. Har även hittat ett ytterligare fel i att vatten kommit ner i vridhuset och sprängts för tidigare ägare. Det ser dock ut som om det bara är ytterplåten som spruckit och efter svetsning är allt bra igen. Troligen har HIAB en hydraultank i foten när kranen sitter på lastbil och det är tanken full med vatten som var buktig. Nu är det ett dräneringshål borrat i tanken och ny huv över.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).