Skotare

Skotare kalkyl

39 inlägg 15885 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Axl  
#441242 Skördaren är väl lika inbakad i skotarens lista... det kostar runt 55 kr att leja en gallringsskotare, alltså har du ca 130 kr för att hugga 0.07.

Rottne skotare
Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441301
Axl skrev:Skördaren är väl lika inbakad i skotarens lista... det kostar runt 55 kr att leja en gallringsskotare, alltså har du ca 130 kr för att hugga 0.07.

Det är väl inte så lätt att sägs att det kostar 55 kr... Skotningsavståndet kan ju skilja mellan 100m och 1km.
Sortiment osv osv

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

mattiasb  
#441308 Jaja dåligt betalt är det oavsett för så pass dyra maskiner men det är bara å gilla läget eller syssla med nått annat tyvärr

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

svampbob  
#441317 Så länge som det går att hitta tillräckligt många som kör för det priset så är det "dåliga" priset rätt pris.

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

Valmet 890  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#441338 Och hoppas att alla är hårda i sina förhandlingar och inte skriver på vad som helst bara för att få köra

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

mattiasb  
#441345 Jag ska iväg å förhandla nytt pris snart men skulle va kul å veta vad andra har så man vet på ungefär hur man kan ligga. Men folk verkar väldigt rädda för att berätta.

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

tallen100  
#441351 Många som ska förhandla sitter med både maskin och skulder, så alla har nog inte så lätt att vara hårda i sina förhandlingar utan får försöka få det att gå runt så gott det går. Om alla kunde vara enade och låta bli att köra "gratis" så kunde det nog bli en förändring, men alltid dyker det upp någon som kan eller vill köra billigare.
Det är förvisso så i alla branscher.

Användarvisningsbild

Re: Skotare kalkyl

mattiasb  
#441357 Skogsfolk är nog bättre på att jobba än att förhandla.

Avatar Fallback

Re: Skotare kalkyl

jossa  
#442089 Gör en ordentlig kalkyl innan så du kan motivera vad du ska ha betalt för. Du har ju kört på ett avtal redan så du har ju facit själv..
Sedan så lär du dig det utantill och ger dom kalkylen att läsa.
Sänker dom så svara med att höja el fundera på att sälja iväg grejorna och ta anställning hos nästa entreprenör som viker ner sig.
Been there done that och ångrat mig efteråt. Även om det inte blev en sänkning så förhandlades tilläggen bort och hips vips så började det huggas sortiment som aldrig annars togs ut. Osv. Osv

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).