Har jag rätt i min koppling mellan denna maskin och EL-Foresten?
Vet att jag har svårt att släppa Fiberdrivern, men varför var den så ointressant att utvärdera?
Ja det finns väl mycket att berätta. Vet inte riktigt var jag skall börja. LL-Maskiner byggde den första soften, sedan byggde Skogsjan nummer två. Vi började med en 4-cylindrig Iveco men det var lite för lite hkr i den. Grund-ideén var bra men det var inte helt lätt att få till alla ventiler och slangar på ett bra sätt. Skogsjan var ju ett relativt litet företag och hade begränsade resurser. Jag körde denna maskin i nästan ett år som prototyp och det var bara fulla lass som gällde. Vi ville få fram ev. svagheter. Detta var någon gång 90-91 om jag minns rätt. Marknaden gick i botten så det fanns tid att testa. Maskinen gick på normala avverkningar med mycket ombyggningar. Maskinen var toppen att ta sig fram i stenig terräng. Lite senare byggde vi om den och införde en styrbar midja i vagnen. Då blev den himla smidig i gallring. 92 slutade jag på Skogsjan och då blev det andra grabbar som tog över ruljangsen. Kom med i bilden igen 97 i och med att CAT köpte Skogsjan och då blev det ett samarbete med Tiger engineering i Australien. Det var den maskinen som fanns med på Elmia. Tiger gick sedan i konkurs och CAT drog sig ur kortvirkesmaskinerna. Det sades att Soften-rättigheterna såldes till Rolf Volungholen och Olle ATAB. Vad projektet ligger idag har jag inte riktigt koll på.
Till saken hör att jag också hade äran att köra nummer två av 487 Spindelskördaren. Lameksson gjorde även här nummer 1 och nummer 2 byggdes delvis hos Lameksson sedan i Österfärnebo. Den körde jag heltid i 2 år 87-89.