Skotare

Dokumentationen och verktygen som tillhör maskinen?

2 inlägg 2285 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Dokumentationen och verktygen som tillhör maskinen?

nikan  
#429602 Hej alla skogs vänner.

Jag har funderat på en sak när det gäller äldre maskiner.
-Varför saknas alltid originaldokumentationen?
När jag läser i den enda inskannade dokumentationen om Rottne blondin som jag hittar på nätet så står det att
alla Blondiner levereras med en komplett uppsättning bruksanvisning samt reservdelsmanual.
Det har också levererats en verktygssats till varje maskin.

Vart har all denna dokumentation blivit av? ligger den och samlar damm hos första ägaren eller kanske i bästa fall hos andra ägaren?
När maskinen är såld har man ju ingen användning för denna dokumentation längre men den är ju högst användbar för senare ägare.

Någon som forskat i ämnet och ringt upp tidigare ägare för att försöka hitta dokumentation?

Kanske fick någon lite dåligt samvete nu och har en gammal komplett dokumentation till en Rottne Blondin som ni vill dela med er av?

Jag är i så fall spekulant på dokumentation till Blondin skotare FD -84 Blondin Snok -77 samt Blondin snok -80
Dessutom har min -80 snok 2spaks EHC med knappar för styrning av både processor och kran detta hade varit mycket trevligt att ha elschema till.

Hade jag en pärm själv skulle jag inte tveka att skanna in den komplett och lägga upp den i biblioteket.

Rottne borde ju inte vara jätte ledsna över detta när det nu är snart 30 år sen den sista tillverkade Blondinen rullade ut från BMV. Att de fortfarande kan serva med delar skulle jag säga är Världsunikt.

Fantastiskt bra Rottne fortsätt så.

Finns det någon här på forumet som jobbar på Rottne så PM:a mig gärna jag har lite idéer för Blondinklubben som jag skulle vilja diskutera.
God fortsätting på 2017

Mvh

Niklas



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Dokumentationen och verktygen som tillhör maskinen?

Torbjörn Johnsen  
#430632 Det här är en inrtessant fråga @nikan men jag gissar att de här handlingarna (och verktygen också kanske) har försvunnit när maskinen byter ägare. Allt eftersom åren går riskerar handböcker och instruktioner att bli oanvändbara efter år av väder- och oljepatinerad nötning. Eller också kansle de blivit kvar i nån skrivbordslåda utan att säljaren hade en aning om vart/att den fanns. Någon som har andra teorier?

Har du kollat med Rottne om dom har någon dokumentation?

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).