Skotare

Rotator på TJ1110

13 inlägg 4433 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rotator på TJ1110

Supereva  
#429472 Har skaffat mig en TJ 1110 i dagarna men rotatorn gå på fel håll enligt mitt sätt att se det. Finns ju flera sätt att ändra. Byta plats på slangar, byta kontaktdon på ventil bord, skifta kablar från spak eller går det rent av att ändra i TMC:n
Hur gör man smidigast?



   TS
Rottne skotare
Användarvisningsbild

Re: Rotator på TJ1110

Fredrik Reuter  
#429478 Hej,
Jag hade switchat slangar på rotatorn alt på stickan om det går smidigt (det beror ju på slangdragning och vart nipplarna sitter).

Användarvisningsbild

Re: Rotator på TJ1110

skogsjan695xl  
#429507 Jag hade nog bytt plats på kontakterna på ventilpaketet, mat för att slippa oljesöl.
Eller så får du lära dig köra så.

Avatar Fallback

Re: Rotator på TJ1110

Supereva  
#429517 Det blir inte riktigt snyggt, nån som vet om det går att fixa i TMC:n

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotator på TJ1110

skogsjan695xl  
#429518 Går den verkligen åt fel håll då?
Om den ändå går rätt håll kan det vara bättre du lär om dig.

Användarvisningsbild

Re: Rotator på TJ1110

Fredrik Reuter  
#429521 Höger Kranspak åt vänster så ska den gå åt vänster, motsols sett ovanifrån. Så är jag upplärd (inte sagt att det är rätt)

Avatar Fallback

Re: Rotator på TJ1110

Supereva  
#429603 Den går åt fel håll, spak åt vänster så snurrar rotatorn som klockan går. Lära om =omöjligt.
Det där kan ju vara förarberoende så det vore ju smart om det gick att fixa i TMC på resp. förarprogram. På dom gamla apskallarna gick det ju att skifta sladdarna i botten så nåt borde man väl fått med sig till nya systemet.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Rotator på TJ1110

skogsjan695xl  
#429651 Ja då går den ju fel. Det är inget annat än att skifta slangarna eller hattarna på magneterna.

Användarvisningsbild

Re: Rotator på TJ1110

halvproffs  
#429679
Supereva skrev:Den går åt fel håll, spak åt vänster så snurrar rotatorn som klockan går. Lära om =omöjligt.
Det där kan ju vara förarberoende så det vore ju smart om det gick att fixa i TMC på resp. förarprogram. På dom gamla apskallarna gick det ju att skifta sladdarna i botten så nåt borde man väl fått med sig till nya systemet.


Ingenting är omöjligt säger ju Gunde Swahn. Har själv råkat ut för samma sak. Första kran som jag hade i 18år gick rotatorn medurs och när jag köpte den nya (8år sedan) gick den moturs. Och den går tydligen "rätt" så efter några hundra timmar sitter den nu i ryggmärgen. Men det var kämpigt i början.

Avatar Fallback

Re: Rotator på TJ1110

Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#429699 Att ändra i TMC tror jag inte går utan nytt program,lär nog va 100 gånger billigare att ta ut en montör från JD för att skifta elkontakterna...

Avatar Fallback

Re: Rotator på TJ1110

Kristian84  
#429711 Du kan inte ändra i TMC:n. Är de byt rotator på den. Vänder man rotatorn fel så går den åt fel håll (egen erfarenhet[emoji4]) Slangarna sitter förmodligen med klammor och då kommer de bli snurrat med slangarna på kranspetsen, jag skulle slänga om dom vid ventilpacketet alt slänga om kablarna till förstyrningen.

Avatar Fallback

Re: Rotator på TJ1110

Supereva  
#430907 Tack, nu vet jag att det inte enkelt går att fixa i Tmc. Ska testa att skifta kontakterna på förstyrventilen imorgon.

   TS
Avatar Fallback

Re: Rotator på TJ1110

torpöbo  
#430918 Lärde mig att köra kran med rotatorn åt fel håll. Detta fick jag lära mig när jag började i skogen vid 19 års ålder, tog ca 1 månad att lära om. För er egna skull, låt rotatorn ha rotationen enligt standarden. Det finns ingen mening med att tjura och låta rotatorn gå åt fel håll, tänk om ni behöver hjälp någon gång.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).